Miljöbilar lyft för de som arbetar i Stockholm


Igår hade jag sällskap med en ung man som bor i förorten och arbetar inne i centrala Stockholm. Han berättade att han är ute och jagar en ny bil.

Skälet är uppenbart. Snart kommer biltullarna att införas i stan och det kommer att kosta 50-60.- att använda bilen. Bortsett från det så ligger avgifterna för parkering i centrum i runda tal på 1600.- per månad.

Eftersom parkeringsavgiften är 0.- för miljöbilar, och tullen 0.- så tjänar han 2000.- i månaden på att ha en miljöbil i stället för den nuvarande bensinsnåla bil han kör.

Nu är det inte bara han som är räkne-kunnig så man kan nog anta att det kommer att bli en mindre rusning efter t.ex. etanolbilar den närmaste tiden.

Trots allt borgerligt gnäll om dessa biltullar så visar det sig, redan innan experimentet börjat, att den verkliga vinnaren är miljön och de levande varelser som vistas innanför stadens tullar. Bra!


8 svar till “Miljöbilar lyft för de som arbetar i Stockholm”

  1. På köerna kommer det synas, också på bussar och tåg. Jag tvivlar på att SL kommer att klara det!

  2. Hur mycket tjänar man på att lämna bilen hemma i stället och åka kommunalt?

    sign ”Vän av ordning”

  3. Med SL åker du hur mycket som helst för max 600kr/månad som 30-dagarskortet kostar (med säsongskort blir det lite lägre).

  4. Jag har varit å kollat in E-Moppebil, snacka om rätt :-)

    Det är säkert många handikapade som skulle ha glädje av en
    sådan.

    Inga tullavgifter, billig å köra, bekväm som vilken bil som
    hellst.

    GP

  5. Var någonstans får man parkera gratis i innerstan om man har miljöbil?? Boendeparkering är gratis för miljöbilar, men det gäller ju bara om man BOR i stan (och det beslutet som gäller i tre år har egentligen inget att göra med ”stockholmsförsöket”). Företag som är berättigade till nyttoparkeringstillstånd får även det gratis om det gäller en miljöbil, men ett sånt är inte så lätt att få om man inte kör typ bud/leveransbil.

    Men även om dina fakta är fel är slutsatsen rätt. :-) Det är klart att det är positivt om folk väljer miljövänliga(re) bilar även om det sker av ekonomiska skäl snarare än omtanke av miljön.

    Själv åker jag bara ”miljövänlig” tunnelbana och drar därmed i mig luft som är skitigast i Sverige, utan inverkan av bilutsläpp…

  6. Det är ett medvetet val att inte berätta hur det går till Uffe. Känner fler till metoden så kommer den att försvinna i ett nafs.. :)