Måtta och sans om antisemitism?


Anders Carlberg heter ordföranden för den judiska församlingen i Göteborg. Han intervjuas idag av Dagens Eko.

Han säger bland annat att regeringen måste agera för att siffran 5% som är negativa till judar inte ska öka.

”– Det är viktigt att inte de uppfattningarna leder till en opinionsbildning, ett propagandaarbete som gör att uppfattningarna sprider sig. Det är också viktigt att myndigheterna är vakna för vad det här handlar om”, säger han.

Det verkar vara en rimlig uppfattning. Men det hade förstås varit klädsamt om han först oroat sig för de 40-50% som är avogt inställd till de tjugo gånger fler muslimska landsmän vi har. En stor del av dessa är dessutom flyktingar från politiska och religiösa diktaturer och behärskar inte det svenska språket eller systemet fullt ut i alla lägen.

Men enkla misstag kan göras dubbelt upp. Carlberg beskyller nämligen skolan för att vara skuld till antisemitismen och ifrågasätter landets alla skolledningar i en svepande formulering:

”– Är det så att man kan lämna svensk skola och inte vara övertygad om att demokratin är det sätt som vi ska leva efter och de mänskliga rättigheterna är vårt rättesnöre, då är det väldigt allvarligt, då har man misslyckats med uppgiften att bibringa de här uppfattningar våra elever”, säger han.

Plötsligen handlar det inte längre om antisemitismen utan demokratin. Så mycket större anledning att peka på muslimers situation i landet. Våra 20 000 landsmän med judisk etnicitet är till den allra övervägande delen födda och uppvuxna här. De är födda i svenska familjer med svenska föräldrar.


En bild från mellanöstern idag

Att de dessutom har en judisk origin är knappast något som uppmärksammas i någon högre grad.

När det gäller åberopandet av de mänskliga rättigheterna så avstår jag från att kommentera eftersom det inte är våra judiska medborgare som är skyldiga till det nu pågående folkmordet i Palestina.

Och att antisemitismen bland muslimer ökar torde väl vara rätt självklart. Senast för ett antal timmar sedan slog israelerna till mot ett fängelse i Jeriko och sköt i samband med det ihjäl en palestinsk polis. Man gjorde det för att hämta ut en palestinier som satt fängslad där. Jeriko ligger inte i Israel utan i Jordandalen.

Något säger mig att det är fel i balansen på rapporteringen vad nu det kan bero på..


30 svar till “Måtta och sans om antisemitism?”

  1. Lustig logik. Att antisemitismen ökar är ”inte konstigt” eftersom staten Israel gör som den gör. Med samma resonemang är det ”inte konstigt” att många är negativt inställda till muslimer, med tanke på alla terroristdåd muslimer har utfört (WTC, Bali, Madrid, London…).

  2. Jag tycker inte alls att det är en lustig logik! Det är SJÄLVKLART att diverse terrorattentat påverkar folks inställning till muslimer. Mulsimernas situation vore oerhört mycket bättre om ingen någonsin hade begått terrordåd.

    På samma sätt som judarnas situation, framförallt i mellanöstern, skulle vara dramatiskt mycket bättre om Israel följde regler typ Genevekonventionen och respekterade de mänskliga fri- och rättigheterna.

    Att enskilda judar i många fall är kritiska mot det sista vet vi, precis som enskilda muslimer givetvis är.

  3. Du skriver att ”det hade förstås varit klädsamt om han först oroat sig för de 40-50% som är avogt inställd till de tjugo gånger fler muslimska landsmän vi har.”

    Beror inte den starka antipatin på muslimerna själva? Att det i denna grupp finns så många som tycker att det är hedervärt att spränga oskyldiga skolbarn i luften, eller att det inte finns något sådant som våldtäkt inom äktenskapet?

  4. Det är ju helt tydligt att islamofobirapporten kommer att bli mer explosiv än den här rapporten. Väntar med spänning.

    Jinge, håller helt med om vad du skriver i kommentaren. Bara ett sakfel ovan: Jeriko ligger inte i Gaza utan i Jordandalen och är en stad som styrs av den palestinska myndigheten. Men i sak stämmer det, fast jag tror att fler dödades.

  5. Anna: Jo jag vet att det ligger i Jordandalen. Men men.. Jag var väl stressad av att jag läste en bok om Mossad.. :-)

  6. Aterarresteringen (?) av Ahmed Saadat var inget ad hoc tilltag utan bakgrund. Efter Saadat’s mord av en Israelisk minister 2001 beslots att denne skulle tas i Palestinskt forvar med oversyn av Amerikansk och Brittisk personal. Den 14:e mars avslutade dessa overvakare sitt uppdrag pga PA’s oformaga att uppfylla de kriterier uppdraget vilade pa. Israel ingrep saledes for att forhindar att Saadat blev frislappt.

    Att kritisera sjalva tilltaget ar helt legitimt, mig veterligen var det fler an Saadat som ”aterarresterades” vilket vacker en hel del fragor, men lite mer bakgrunds information behovdes onekligen.

  7. ”Beror inte den starka antipatin på muslimerna själva?”

    Beror antisemitismen på judarna själva? Svaret är nog detsamma på båda frågor.

  8. Andreas! Är du säker på att han har mördat en minister? Jag läste i ngn tidning att han inte hade gjort det, men det kan ju vara fel..

  9. PS till min föregående kommentar: fast som Micke skrev, något folkmord på palestinier är det faktiskt inte frågan om. Och Jeriko ligger i JordanDALEN på västra sidan, dvs på Västbanken och styrs av den palestinska myndigheten. Israelisk militär går inte in i Jordanien.

    Men det ska som sagt bli intressant att se nästa rapport, och diskutera islamofobi som omväxling.

  10. Jodå, PFLP sköt högerextremisten Zeevi, som hämnd för att en PFLP-ledare mördats av israelerna….
    Mönstret kanske känns igen…

    Men det är så här det är för jämnan i Israel, man väljer att eskalera konflikten när lugn råder.

    Nu sätter Olmert Hamas vapenvila på spel lagom till de israeliska valen.
    När komer israelerna sluta att utse oansvariga idioter till sina ledare?

  11. Anna! Skrev jag inte det då? :)

    Jag bryr mig inte om var det ligger, de har inget där att göra iaf.

    Inget folkmord?

    Hur många palestinier har dött totalt av israelisk handaverkan?

    Var går gränsen för folkmord?

    Går man bakåt och räknar så är siffran ENORM.

  12. Jinge, det kan stamma; PFLP (som Saadat ledde) tog pa sig ansvaret for mordet. Saadat fängslades for att, enligt uppgift, ha BEORDRAT det hela snarare an utfort det.

  13. Definitionen av folkmord innehaller inget kvantitativ element. Fragan om folkmord i Palestina handlar snarare om Israel har, eller har haft, for intention ar att morda Palestinier for ingen annan anledning an att de ar just Palestinier.

  14. ”Fragan om folkmord i Palestina handlar snarare om Israel har, eller har haft, for intention ar att morda Palestinier for ingen annan anledning an att de ar just Palestinier.”

    Råder det över huvud taget något tvivel alls om att så är fallet? Massakrer på civila palestinier utförda av israelisk militär råder det ingen brist på.

  15. Ahmed Saadat mördade inte personligen den israeliska turistministern, men sågs som ansvarig då det var hans organisation, PFLP, som tagit på sig attentatet.

    Men man ska komma ihåg att anledningen till att turistministern mördades var att Israel kort tidigare mördat PFLP:s högste ledare Abu Ali.

    Mordet på turistministern ledde till att PFLP terrorstämplades av EU, medans Israels mord på Abu Ali, precis som på dussintals andra palestinska politiker, gick obemärkt förbi.

    Den israeliska turistministern, Rehavam Zeevi, var medlem av det högerextrema partiet Moledet och sa öppet att han ville annektera de ockuperade områdena samt etniskt rensa alla palestinier. Ett antal gånger förespråkade han även en invasion och annektering av Jordanien, för att nå Israels ”bibliska gränser”. Palestinierna kallade han ”löss” och ”cancer”.

    PFLP valde alltså rätt person för sin hämd!

  16. Hittade följande definition i en artikel i BBC:
    ”Former secretary-general of Doctors Without Borders, Alain Destexhe says: ”Genocide is distinguishable from all other crimes by the motivation behind it. Genocide is a crime on a different scale to all other crimes against humanity and implies an intention to completely exterminate the chosen group. Genocide is therefore both the gravest and greatest of the crimes against humanity.”

    Det är i princip vad andreas redan har postat. Och jag tycker inte att det är korrekt att kalla israels handlingar för folkmord. Det räcker så bra att kalla dem brott mot folkrätten, krigsförbrytelser och mot palestiniers mänskliga rättigheter.

  17. Jag tror inte jag läst någonstans att Israel föreslagit utrotning av palestinier, däremot har ju flera Palestinska grupper föreslagit det på Judar, och även varit delaktiga i det folkmord som startades av Hitler.

    Mvh Micke

  18. Micke

    Det finns en stor grupp extremister bland israelerna som öppet säger sig vilja fördriva (etniskt rensa) alla palestinier, eller rent av alla icke-judar. Jag skrev i kommentar 17 om Israels turistminister som hade sådana åsikter (läs om honom t.ex. på http://en.wikipedia.org/wiki/Rehavam_Zeevi).

    Än mer skrämmande är att det även finns ett inte obetydligt antal israeler som rentav vill utrota palestinierna (de nöjer sig alltså inte med att fördriva dem från deras hem). Ofta är det ultraortodoxa judar som tror sig finna stöd för utrotande av judarnas fiender genom sina tolkningar av Gamla Testamentet (t.ex. 5 mos 24 och 5 mos 16).

    Ett exempel uppmärksammades för några år sedan, då självaste Ovadia Yosef – Israels näst mäktigaste rabin och ledare för extremistpartiet Shas – uttalade önskemål om att utrota inte bara palestinierna, utan alla araber. Han sa ”It is forbidden to be merciful to them [araberna]. You must send missiles to them and annihilate them. They are evil and damnable” i sambandet med firandet av en judisk högtid.

    http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/1270038.stm

    Ditt påstående om att ”flera Palestinska grupper” föreslagit utrotande av judar är däremot helt felaktigt. INGEN palestinsk grupp har föreslagit något sådant. Sionister och Israelkramare brukar försöka antyda att Hamas vill utrota judarna, men Hamas har tvärtom inskrivet i sitt konvent att de strävar efter ett Palestina där alla religioner är välkomna. Hamas ledare har även dementerat lögnerna om dem i en intervju med Washington Post där han bland annat säger ”We do not have any feelings of animosity toward Jews.”

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/02/24/AR2006022402317_pf.html

  19. En viktig distinktion i detta ar ocksa att fordrivning inte innbar utrotning. Det finns mycket som tyder pa att Israel, i sin begynnelse, amnade fordriva Palestinier (Ben-Gurion hade en hel del intressanta kommentarer att bjuda pa t.ex.). Men. Och det ar ett stort ”men”! Steget mellan fordriva och utrota ar ohyggligt stort. Ville bara klargora det. Annars haller jag fullstandigt med Anna i vad hon skriver.

  20. Hej! Har du läst exempelvis Hamas stadgar? Lyssnat på Mullor osv osv osv, kanske har Irans uttalande om Judar även det varit felaktigt. Men det är väl som vanligt att Judar är onda!

  21. Micke

    Jag har läst delar av Hamas stadgar ja. De skrevs 1998, när organisationen var som mest militant, och fanns förut att läsa på deras hemsida.

    Numera ligger deras hemsida nere, men stadgarna finns fortfarande kvar ute på antiterrorist-organisationen ICT:s hemsida. (http://www.ict.org.il/documents/documentdet.cfm?docid=14).

    Så här börjar Article Thirty One:

    ”Hamas is a humane movement, which cares for human rights and is committed to the tolerance inherent in Islam as regards attitudes towards other religions. It is only hostile to those who are hostile towards it, or stand in its way in order to disturb its moves or to frustrate its efforts.

    Under the shadow of Islam it is possible for the members of the three religions: Islam, Christianity and Judaism to coexist in safety and security.”

    Sen får du gärna förklara varför du börjar blanda in Iran och mullor i det hela. Är det för att en majoritet av palestinierna är muslimer som du ogillar dem så mycket?

  22. Diskriminering, judar och andra folkgrupper

    Idagarna har man i media fokuserat kring en undersökning och svaret att var fjärde svensk inte skulle kunna tänka sig en en jude som statsminister. Det handlar dock om snarare en ingrodd rädsla för det okända snarare än att en specifik folkgrupp skulle…

  23. ”Ofta är det ultraortodoxa judar som tror sig finna stöd för utrotande av judarnas fiender genom sina tolkningar av Gamla Testamentet (t.ex. 5 mos 24 och 5 mos 16).”

    Hej, jag tyckte att din första kommentar till den här postningen var riktigt bra, men vad du stöder ovanstående mening på vet jag inte. De existerar, ja. Men att det skulle handla om ”många” eller att det ”ofta” handlar om ultraortodoxa judar…nej.

    Det här med Hamas stadgar tycker jag är rätt irrelevant. Israel har också en självständighetsförklaring där man skriver allt möjligt fint. Och många israeler anser att Israel också bara är ”only hostile to those who are hostile towards it, or stand in its way in order to disturb its moves or to frustrate its efforts”.

    Och jag vet inte vad du tycker, men personligen har jag ingen lust att leva ”under the shadow of Islam”. Inte ens majoriteten av palestinierna vill införa Sharia-lagar i de palestinska områdena, så varför skulle jag vilja det?

  24. ”Det här med Hamas stadgar tycker jag är rätt irrelevant. Israel har också en självständighetsförklaring där man skriver allt möjligt fint. Och många israeler anser att Israel också bara är “only hostile to those who are hostile towards it, or stand in its way in order to disturb its moves or to frustrate its efforts”.
    Och jag vet inte vad du tycker, men personligen har jag ingen lust att leva “under the shadow of Islam”. Inte ens majoriteten av palestinierna vill införa Sharia-lagar i de palestinska områdena, så varför skulle jag vilja det?”

    – Mitt inlägg var ett direkt svar på det propagandiska påståendet att Hamas är ett parti med judeutrotning som mål, i likhet med Hitler. Jag har visat på hur felaktigt detta påstående är – men det betyder inte att jag för den delen är en anhängare av Hamas politik, du verkar övertolka mitt inlägg på denna punkt.

    Att försvara Hamas mot uppenbara lögner är inte detsamma som att vilja införa Sharia-lagar och dylikt (vilket jag naturligtvis inte vill). Du har rätt i att mycket liten del av det palestinska folket vill ha sådana här lagar (och det är högst otroligt att Hamas kommer införa dem).

    ”Hej, jag tyckte att din första kommentar till den här postningen var riktigt bra, men vad du stöder ovanstående mening på vet jag inte. De existerar, ja. Men att det skulle handla om “många” eller att det “ofta” handlar om ultraortodoxa judar…nej.”

    – Jag skrev inte att det handlar om många, utan om ett ”inte obetydligt antal”. Och bland dessa är det ofta ultraortodoxa judar det är frågan om. Författaren och förintelseöverlevaren Israel Shahak tar upp sådana här saker i sin bok ”Judisk historia, judisk religion – Tyngden av tre tusen”, en läsvärd bok för dem intresserade av mellanösternkonflikten. Han har även givit ut en skrift med namnet ”Begin and Co. as they really are” där man kan hitta två exempel på inflytelserika ultraortodoxa rabbiner som förespråkar utrotning enligt deras tolkningar av GT:

    1. Rabbinen Abraham Avidan, dåvarande överstelöjtnant och medlem av den israeliska generalstaben:

    ”Våra källor visar klart och entydigt att en icke-jude hur framstegsvänlig och civiliserad han eller hon än är, inte är någon att lita på. Och man måste alltid vara på sin vakt och klart inse att samma icke-jude, som ytligt sett kan förefalla vara en god icke-jude, uppviglar fienden. Därför är det helt uppenbart, att de som bistår eller uppmuntrar fienden måste behandlas som fienden själv och alltså måste dödas.”
    (Shahak, s.69)

    ”Det finns ingen förpliktelse enligt judisk lag att skilja på fientliga soldater och fientliga civila… I krig är det en plikt att döda även fientliga civila, också sådana civila som verkar hyggliga och goda.”
    (Shahak s.70)

    2. Den kände rabbinen Moshe Ben-Zion Ushpizai:

    ”Hur skall vi kunna besegra och utrota de arabiska terroristerna, den palestinska plågan? De som misströstar och förtvivlar har inget svar. De saknar hopp. Men för dem som studerat den judiska lagen finns det inget som Bibeln inte har svar på… Israels lag intar en mycket klar ställning till de folk som bor i Kaanans land. De skall vara Israels boskap… Bibeln befaller oss att erövra Israels land, att utrota dess invånare och befolka det. Israel kan inte undgå denna befallning, och det är absolut förbjudet att lämna landet och överlåta det åt icke-judar. I detta land finns inte plats för andra folk än Israels folk.”
    (Shahak s.76-77)

    ”Om vi inte rensar landet från de folk som förorenar det, kommer de att smitta ned oss. Detta lär oss Bibeln.”
    (Shahak s.78)

    Detta kan man iofs tolka som att det ”bara” är etnisk rensning som åsyftas, men läser man lite längre fram säger samme man:

    ”Folk som hindrar Israels återfödelse i dess land skall utrotas.”
    (Shahak s.79)

  25. Hej,
    jo jag övertolkade nog ditt inlägg. Vill bara kommentera om ultraortodox – de ultraortodoxa rabbinerna gör inte armen och skulle aldrig sitta i generalstaben. Så det handlar inte om ultraortodoxa (med svarta kläder och tinninglockar), det handlar om nationalreligiösa rabbiner. Som jag aldrig har hört talas om trots att jag har många religiösa bekanta, men det kan ju hända att de är berömda någon annanstans.

    Men jag känner inte till några Sverigedemokrater heller trots att jag växte upp i Sverige och är hur svensk som helst.

    Sen kan man ju tolka bibeln hur man vill, personligen har jag lärt mig andra tolkningar om vad judendomen står för. Och jag kan länka till Rabbis for Human Rights, Meimad och en hoper andra vänsterreligiösa som absolut inte skulle skriva under ovanstående citat. Så det du skriver där är absolut inte representativt för någon majoritet. Men den minoritet som finns gör enorm skada.

  26. ”jo jag övertolkade nog ditt inlägg. Vill bara kommentera om ultraortodox – de ultraortodoxa rabbinerna gör inte armen och skulle aldrig sitta i generalstaben. Så det handlar inte om ultraortodoxa (med svarta kläder och tinninglockar), det handlar om nationalreligiösa rabbiner.”

    – Alla sådana här rabbiner är inte ultraortodoxa, med det finns dem som är det.

    ”Som jag aldrig har hört talas om trots att jag har många religiösa bekanta, men det kan ju hända att de är berömda någon annanstans.
    Men jag känner inte till några Sverigedemokrater heller trots att jag växte upp i Sverige och är hur svensk som helst.”

    – Du har förstås inte hört talas om Ovadia Yosef heller??

    ”Sen kan man ju tolka bibeln hur man vill, personligen har jag lärt mig andra tolkningar om vad judendomen står för. Och jag kan länka till Rabbis for Human Rights, Meimad och en hoper andra vänsterreligiösa som absolut inte skulle skriva under ovanstående citat. Så det du skriver där är absolut inte representativt för någon majoritet. Men den minoritet som finns gör enorm skada.”

    – Håller med.