Martin Schibbye & Co gräver vidare – ”Blanc Spot Project”




Schibbye Blanc Spot

Martin Schibbye och medarbetare har startat ett nytt spännande media-projekt, som jag gärna vill informera om, med uppgifter från hemsidan. Måtte de lyckas med att bygga upp en oberoende, ärlig journalistik i dagens dominans av ekonomiskt beroende (vanligen av stora kapitalintressen), strömlinjeformad media-rapportering, som alltför ofta är anpassad till de styrande och alltför ofta inte tar med väsentlig information i olika frågor. Vi har ofta rapporterat om massmedia svek. Nu rapporterar vi om vad vi hoppas blir en kommande framgång! Uppgifterna kommer från hemsidan. Tag vara på möjligheten att stöda en bra sak!

Liksom till exempel Knut Lindelöf tycker jag att Blanc Spot Project verkar vara en klok kombination av ny teknik, kreativa entreprenörer, seriöst intresse för fördjupad utrikesjournalistik och Martin Schibbyes varumärke. Demokratins hörnsten nummer 1 – yttrandefriheten – kan förhoppningsvis stärkas på detta sätt.
Idag har jag gått in med 500 kr till Blank Spot Project och uppmanar alla andra att också ge en slant. Genom att satsa blir man också medlem.
Insamlingen hade inbringat drygt en miljon kronor i början av mars.

Blanc Sport Project Vår lösning.

”Huvudinnehållet på ”Blank Spot Project” handlar om världens vita fläckar. Vi vill skriva om länder och platser bortom de mediala allfarvägarna som alltför få medier uppmärksammar. Vi vill ge människor som annars inte träffar journalister en röst och lyfta fram bortglömda perspektiv, konflikter och kontinenter. De vita fläckarna kan också vara långsamma skeenden. Plattformens tre centrala innehållsdelar är:

* Stora grävprojekt. Vi planerar att sjösätta internationella och svenska grävprojekt i samarbete med organisationen Eye on Corruption. I vårt nätverk finns flera prisbelönta researchers och journalister från en rad olika länder som hjälper oss att ta fram fakta om svenska och multinationella företags agerande i utvecklingsländer och i de forna sovjetstaterna.
Schibbyes bok 9185279250

* Berättande reportage. Vi kommer att satsa mycket av vårt krut på att låta journalister och fotografer få tid att på plats mejsla fram och gestalta berättelser från jordens alla hörn. Vi tror på reportage i längden någonstans mellan tidning och bok. Presentationen av själva innehållet ska inte bara bli text och bild som i pappersvärlden, utan verkligen bli publiceringar som utgår från webbens magi och nätverksmekanismer. De som vill beställa hem reportagen som tryckta böcker kommer att kunna göra det.

* Blank Spots nyhetsflöde. Ett kontinuerligt nyhetsflöde med kortare texter, krönikor och notiser håller dig uppdaterad om kommande reportage samt reaktioner på det som publicerats. Det klassiska nyhetsarbetet sköts av andra. Vi vill förklara de långsamma skeendena och inte bara rapportera om det mest spektakulära. Som läsare av nyhetsflödet blir du uppdaterad om vilka projekt som är på gång och du kan dela din egen kunskap med reportrarna och ge tips till kommande reportage.

Den digitala plattformen blir den som passar dig bäst. Vi kommer att finnas på skärmar, plattor, paddor och mobiler och anpassas utifrån innehållet och de historier vi vill berätta. Vi utgår från att storyn bara är halva jobbet i vårt arbetssätt – det digitala hantverket är lika viktigt som det journalistiska. Vi tror att våra medlemmar och läsare är de bästa ambassadörerna och vi kommer arbeta med er före, under och efter ett reportage. Vi har tidigare arbetat för tidningar, magasin, radio och tv – nu vill vi arbeta för er!

Vi som startar Blank Spot Project har alla olika bakgrunder. En del av oss är klassiska och hemlighetsfulla grävare, andra trivs bäst med kängorna i leran. Det som förenar oss är ett driv att berätta om världen. Vi vill skapa en brännande journalistik direkt för engagerade läsare som inte nöjer sig med klickjournalistik med rubriker som ”Du kommer aldrig tro vad som hände sen…”.

Vårt sätt att jobba kommer att göra det möjligt för er läsare att följa arbetet med reportagen från ax till limpa, vi tar med er bakom kulisserna på världens konflikthärdar. Men också när vi drunknar bland årsredovisningar, rapporter och policydokument. Ofta kommer vi att behöva er hjälp. Ofta kan ni mer än oss. Reportagen kommer att börja brännas hos er innan vi är på plats och ni kommer att kunna hjälpa oss, hela vägen, in i kaklet.

Jacob Zocherman rapporterar från Sydsudan.

Bakgrunden,

De stora medieförändringarna medför nya möjligheter för journalistiken som vi vill ta tillvara. I Sverige har 92 procent tillgång till internet och två tredjedelar av dessa har tillgång till smarta telefoner. Lika många använder dagligen sociala nätverk. Du vet ju redan allt det där och läser säkerligen den här uppmaningen i din mobiltelefon eller padda. Vår vision är att du tillsammans med dina vänner och nätverk länge och engagerat ska diskutera varje reportage vi publicerar. Vi vill ta del av din expertkunskap eller idéer om reportage vi borde göra. Den responsen kommer för oss vara lika viktig som det vi skriver i våra reportage.

Vi ser alla som är intresserade av vår omvärld som målgruppen. Inte minst de stora grupperna i Sverige med kopplingar till utlandet. Vi kommer inte segmentera målgrupper efter ålder, kön, bostadsort eller andra stereotypa bakgrundsvariabler.

Vi vill ge alla engagerade världsmedborgare en chans att veta mer om världen utanför Sverige!

Vi kommer att finnas där du är.
Vi kommer att finnas där du är.

Affärsmodellen.

Vi tror att många människor känner en oro över journalistikens framtid och är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Vi tror på en affärsmodell där vi säljer journalistik till engagerade läsare istället för att sälja läsare till annonsörer. Och vi ser med stor oro på att flera mediehus i dag ogenerat samarbetar med företag för att ta fram ”branded content” som ett sätt att lösa krisen. Vi tror att en annan journalistik är möjlig.

Vårt redaktionella oberoende är centralt och är kärnan i vår affärsmodell, men vi tror samtidigt på en platt organisation och en aktiv läsarskara som nyckeln till att idag kunna producera journalistik i världsklass. Vi vill etablera ett långsiktigt och förtroendefullt samarbete med dig som engagerad läsare. Vi ser dig som medskapare snarare än prenumerant. Vi kommer att fråga dig om och din kunskap i de ämnen och i de länder som vi planerar att skriva om.

Affärsmodellen bygger på ditt intresse för din omvärld och ditt förtroende för oss.

1Detta kommer vi att använda pengarna till

Vi är alla erfarna journalister och redaktörer. Vi kan avslöja missförhållanden, gå genom öknar, och ta bilder som bränner sig fast på näthinnan. Vi lever för det här yrket och kan lägga tid och energi. Men vi behöver er hjälp för att få ihop pengar. Den granskande utrikesjournalistik vi och våra vänner vill göra är kostsam. Det krävs en redaktion som har resurser för den säkerhet, utrustning, logistik, redaktörskap och tid som behövs.

I steg ett söker vi en miljon för att bygga en tryckpress, det vill säga den digitala plattformen och visa er vad den kan göra. Vi kan då bygga en redaktion och börja jobba med gräv, reportage och nyhetsflöden. Det vi gör med den här kampanjen är att visa att affärsmodellen fungerar. Vi visar att människor vill veta mer om världens vita fläckar. Läsare och medlemmar som vet att pengarna går direkt till reportagen och inte till en massa mellanchefer och annat som gör journalistiken onödigt dyr. Vi tror att alla de som investerar en miljon i våra reportage kommer bidra till att förändra sättet som journalistik görs på i dag.

* Gå in på BSPs hemsida och se intervjuer och samtal från dagens direktsändning på nätet och läs mer om projektet.


i Andra om:, , , , ,, ,

Blanc Sport Project Knut Lindelöfs blogg


11 svar till “Martin Schibbye & Co gräver vidare – ”Blanc Spot Project””

  1. Jag håller med dig i din kritik av användningen av ”regim”. Men låt oss inte skymma det för projektets positiva ambitioner. Finns anledning att följa detta med intresse, eller hur?

  2. Är lite frågande inför det faktumet att på Martin Schibbye:s hemsida där finns ju redan i dagsläget
    möjlighet att fylla i dom vita fläckarna t.ex Ukraina men jag hittar inget.
    Jag har ställt 2 frågor till Martin men inte fått något svar.
    Vi får väl hoppas det blir en massa högklassiska reportage men en liten varningsklocka ringer hos mig.

  3. Right, på alla fronter offensiv! Men man kan fråga sig om fjärran vita fläckar är det viktigaste. Och inte den politiska karta vi har rakt framför näsan. Och det här om ”regim” – analogt med irriterande ofta använda nyliberal /nykonservativ (se Wikipedia). Som gjort att förväxlas med relativt sunda s k paleokonservativa krafter (jfr. P C Roberts, Ron Paul, Nigel Farage – faktiskt även Marin le Pen), vilka nu helt paradoxalt plockat upp vänsterns förlorade handske i kampen mot dagens helt dominerande neoliberala och fascistiska neokonservativa krafter. Dem med sin förödande kaosstrategi med Victoria Nuland i spetsen.

  4. Redan nu finns det en tidning med alldeles utmärkta och genomarbetade artiklar där, såvitt jag kan bedöma, reportrarna skriver sakligt och utan att lägga in egna åsikter eller annat PK-trams. Inte heller backar dom för obekväma sanningar.
    Dom har t.ex under senaste halvåret skrivit ett antal bra reportage om Ukrainakonflikten med både reportrar och fotografer på plats.

    Sveriges just nu snabbast VÄXANDE papperstidning. Nya tider
    http://www.nyatider.nu/

  5. Skall utveckla min varningsklocka. På lindelof.nu användes Martin Schibbyes nya projekt som ett
    alternativ till SR/SVT:s usla utrikesrapportering. Då gick jag in och kollade vad som publicerats om
    den nu allvarligaste konflikten, Ukraina, sedan styckandet av Jugoslavien på Schibbyes blogg.
    Hittade ingenting om Ukraina och ställde 2 frågor om Ryssland och Ukraina och har ännu inte
    fått något svar. Min spekulation är att man inte vågar skrämma bort några sponsorer genom
    att ta upp någon kontroversiell hållning. När jag tittade på M.S. (CV), finns på hemsidan, upptäckte
    jag att hans redaktörskap för Ung Rebell, Kommunistisk Ungdoms tidning, inte fanns med.
    Vidare lanserades mer konkreta uppgifter om projektet, en månads vistelse på någon ”vit fläck”
    skulle kosta 1 miljon och sponsorerna har skänkt ca: 5 miljoner. Ett tänkt grävande skulle t.ex
    vara att hitta svenska företags oegentligheter utomlands.
    Jag skulle inte rekommendera Martin&Johan att välja dom just nu pågående krigen i Syrien, Irak
    och Afghanistan efter deras skräckupplevelser i Etiopien. Min oro gäller att en del har för stora
    förhoppningar på projektets möjligheter att ändra på utrikesrapporteringen, dagligen tvingas
    man höra SVT:s Elin Jönsson och Maria Persson-Löfgrens ensidiga rapporter från Ryssland t.ex
    Vi bör lägga ner mer tid att få Public Service att ge en allsidig utrikesrapportering. Men hur?

    • Din oro om beroende av synpunkter från både sponsorer – och från potentiella kunder, dvs. köpare av deras artiklar tycker jag är befogas.

      Hur förbättra mediabevakningen? Gruppblogg är fortfarande lockande. Knut och jag och andra bloggare diskuterade detta för några år sedan. Men det har inte blivit något – än. Borde kunna medföra bättre bloggare och undvikande av dubbelarbete.
      En person kunde t.ex. specialisera sig på väl underbyggda anmälningar till G-nämnden, en tålmodig kunde försöka få in debattartiklar i etablerade massmedia, någon kunde inrikta sig på debatt på Twitter, ett par Facebook etc. Eller? Nu är det alltför mycket av individualister som arbetar efter eget huvud, och delvis gör dubbelarbete.

  6. Anders!
    Tack för ett konstruktivt svar, jag har lämnat ett förslag på Knuts blogg, som tyvärr ligger nere.
    För mycket individualister, exakt min uppfattning. I mitt förslag ville jag starta det som var
    vanligt i arbetarrörelsens uppbyggnad, studiecirklar, men i modern tappning på nätet och
    t.o.m ett studieförbund men är för dålig på tekniska frågor för att lämna konkreta förslag.
    Jag är låst vid hemmet p.g.a sjukdomar så jag är en stor Public Service-konsument och har
    märkt en tydlig försämring av utrikesrapporteringen. Vi kanske skall uppmana läsare av
    denna blogg utföra lite ”brainstorm” och få lite tips. Martin Schibbye och hans kompanjoner
    kan bara bli ett litet komplement i förhållande till Public Service och deras resurser.

    • Det finns bra och intressanta gruppbloggar. Dagens Arena är väl en sådan med socialdemokratiskt förtecken. Då det gäller utrikespolitik finns t.ex. Globalresearch. Det finns mRzine och flera andra. För egen del hinner jag dåligt med att följa dessa. Att skriva eller redigera ett blogginlägg tar några timmar. Kanske är mina inlägg litet för långa, litet för ambitiösa med bilder och kursiv stil för citat etc. För egen del arbetar jag dessutom 2-3 timmar/dag med annat. Min hinner bara inte med allt. Gruppblogg i vid mening vore ett bra nästa steg.

      * Har också erbjudit Knut att skriva gästblogginlägg här nu när hans blogg ligger nere.

  7. Anders!
    Här kommer ett inlägg i debatten om media: Nyhetsundvikarna
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/514547?programid=503
    Min utgångspunkt är att det måste gå att utnyttja bloggarna på ett mer konstruktivt
    sätt. Omprogrammering och utnyttja teknikens alla möjligheter
    Konkreta förslag är sällsynta och bevakning hur det ser ut
    på våra vanligaarbetsplatser, undantaget är Frances Tuuliskorpi.
    Vilka beslut Riksdagen tar,tidskriften Från Riksdag och Departement är nedlagd,
    alternativ är Nils Funckes blogg,
    65% av ledamöterna i Riksdagen representerar borgerliga partier och SAP:S
    som vänster? Vilka beslut som tas i dom stora företagens styrelserum är ännu hemliga
    för medborgarna i informationssamhället och till sist så har jag inte upptäckt
    något blogguppror mot uppgiften att dom 90 rikaste personerna i världen äger
    lika mycket som dom 50% fattigaste.
    Det kanske är så att den politiska och ekonomiska makten inte ser bloggar, facebook
    och Twitter som ett hot utan en sysselsättningsterapi.
    Om en Marsmänniska skulle anlända till Jorden och skaffa sig information om hur vi
    människor lever våra liv via media och vad som visas på skärmen så skulle det bli
    en märklig och inskränkt verklighetsbild.

    • Det ena rapporten efter den andra om ökande ekonomiska skillnader passerar utan egentlig reaktion från något av riksdagspartierna. Har skrivit diverse blogginlägg om de ojämlika fördelningen. Här är ett ”http://jinge.se/mediekritik/en-procent-rika-ager-65-ganger-mer-an-de-50-procent-fattigaste-3-500-000-000-manniskorna-bra-sa.htm” från november.

      Man måste nog ha klart för sig att V:s riksdagsgrupp inte står för någon egentlig socialism till exempel.