M har aldrig varit nyliberala säger Rankka


Maria Ranka konstaterar också, på helt korrekta grunder dessutom, att ordet ´nyliberal´ idag uppfattas som ett skällsord.

Realtid: ”För många har ’nyliberal’ blivit ett ord för något de helt enkelt inte tycker om. Beteckningen används ofta felaktigt. Moderaterna har aldrig varit ett nyliberalt parti”, säger Maria Rankka, nybliven Timbrochef, i en intervju.

Maria Rankka tog över chefsposten för den marknadsekonomiska tankesmedjan Timbro efter Cecilia Stegö Chilò när denne gick till regeringskansliet för att bli (en mycket kortvarig) kulturminister.”

Enligt den avgångne kulturministern Cecilia Stegö Chilòs tal om att Timbro inte var en arbetsgivare – utan ett varumärke konstaterar jag med något höjda ögonbryn att varumärket har en verkställande direktör. Själv har jag alltid hävdat att Timbro är en reklambyrå för att de som redan har ska kunna få mer. Något som också bekräftas i Realtid.se och deras faktaruta.

Realtid: ”På uppdrag av det svenska näringslivet ska Timbro främja idéutveckling och opinions-
bildning kring marknadsekonomins och den fria företagsamhetens betydelse för ekonomisk tillväxt och välfärd”.

En reklambyrå för den FRIA marknaden. Styrt och betald av stiftelsen för ett FRITT och fullständigt oreglerat näringsliv.

Jag upphör aldrig att förundras över att deltagare i debatter i etermedierna presenteras som representanter för ”tankesmedjan Timbro” precis som ett varumärke kunde tänka. Inte heller verkar speciellt mycket vara genomtänkt, i vart fall så länge det inte gäller social ned-
rustning och någon sorts motorsågsmassaker på välfärden.

När Realtid närmare beskriver vad Timbro har på gång så berättar de: ”Och precis i dagarna presenterades boken ”Sänkt skatt är möjlig”. I den presenteras dels ett så kallat ”rött paket”, som visar att skatterna kan sänkas med uppemot 75 miljarder kronor utan att utgifterna för välfärds-

tjänster minskas. I boken presenteras också ett ”blått paket”, som visar att genom mer generella neddragningar, till exempel lägre tak i social-
försäkringarna, så kan skatterna minskas med ytterligare cirka 75 miljarder.”

Jag vet inte om det är ett tidens tecken att man nu presenterar sparpaket inslagna i färggrant papper och att valet av färg påminner en del om den rådande politiska situationen. Eller är det just det en tankesmedja ägnar sig åt att tänka ut?

Andra bloggar om: , , , , , ,

[tags]Maria Rankka, Cecilia Stegö Chilò, Timbro, Tankesmedja, Reklambyrå, Varumärke, Politik[/tags]


10 svar till “M har aldrig varit nyliberala säger Rankka”

  1. Jag tror du fått det här om ”varumärke” vs ”arbetsgivare” om bakfoten. Ett varumärke är ett slags immateriell egendom som betecknar en produkt (coca cola) eller en tjänst (jinge.se). Varumärkesskydd kan uppnås genom antingen registrering hos PRV eller genom att man helt enkelt inarbetar sitt varumärke.

    Mao kan en ”reklambyrå” eller en ”tankesmedja” både vara ”ett varumärke” och ”en arbetsgivare” på samma gång. Och då även självfallet ha en ”verkställande direktör”.

  2. Nejdå Peter. Jag citerar vad Cecilia Stegö Chilò skrev i svaret till Jämo. Hennes egna ord.. Sök på ordet här på min blogg så hittar du exakt referens.

  3. Timbro är rätt marginaliserade i den svenska debatten, vilken vanlig svensk arbetande man eller kvinna skulle få för sig att köpa en av deras böcker?

    Det är mer en intresseklubb för människor som aldrig skulle kunna vinna ett demokratiskt val, då de aldrig kan få någon större grupp anhängare, oavsett hur mycket Svenskt Näringsliv pumpar in.

  4. Allt går att sälja med mördande reklam, även konserverad gröt.

    Personligen skiter jag i Timbro. Det som gör mig förbannad är när okritiska journalister presenterar dem från ”Tankesmedjan Timbro”. Jag tror bara att politiskt intresserade begriper vilkas intressen de företräder.

    De får gärna prata i radio för min del, men de ska i så fall få en ärlig presentation.

    ”- Här kommer en företrädare för näringslivet som heter Xxx Yyy vars köttbullar betalas av familjen Wall Enberg”

    Då är jag nöjd. Inte förr..

  5. Man funderar ju på att införa partibeteckning på de politiska journalister som finns i etern, är det en bra väg att gå?

  6. Nä. Men de borde tala om vad det är för folk som pratar när det kommer någon från ”tankesmedjan Aurora”. Det är inte murvlarna som behöver VDN-märkas.

  7. Det är mer en intresseklubb för människor som aldrig skulle kunna vinna ett demokratiskt val, då de aldrig kan få någon större grupp anhängare, oavsett hur mycket Svenskt Näringsliv pumpar in
    ——————————–

    Timbro har inflytande över svensk högerpolitik.Att så är fallet är uppenbart om man inte är döv och blind.

    Däremot får dom som jobbar på Timbro inte säga det högt för då kan dom inte kritisera sossarna för LO´s stöd till dom.

    Lätt som en plätt.

  8. Det är mer en intresseklubb för människor som aldrig skulle kunna vinna ett demokratiskt val, då de aldrig kan få någon större grupp anhängare, oavsett hur mycket Svenskt Näringsliv pumpar in

    Timbro har inflytande över svensk högerpolitik.Att så är fallet är uppenbart om man inte är döv och blind.

    Däremot får dom som jobbar på Timbro inte säga det högt för då kan dom inte kritisera sossarna för LO´s stöd till dom.

    Lätt som en plätt.

    Ps ursäkta post strulet Jinge.
    Hoppas detta blev rätt

  9. Är det någon tvekan om att högern i Sverige har öst enorma summor pengar över ett enormt antal olika propagandainstitut på senare år. Det är enormt underhållande att surfa runt på alla dessa organisationer hemsida, och upptäcka samma ålderdomliga nyliberala språkbruk, och att det oftast är frågan om ungefär samma krets individer i dessa grupper. De flesta grupper är kortlivade, och lever helt på bidrag från näringslivet. I och med utgivningen av Ayn Rands tegelsten Atlas Shrugged på svenska häromåret har Timbro dock för första gången kunnat uppvisa en bok som gått med vinst.
    Ironiskt nog lär väl kranen från näringslivet strypas nu när vi har en moderat regering vilket väl var det allt annat överskuggande syftet med bidragen?
    mvh,
    Garm