Kollektivtrafiken och marknaden


Igår skrev jag om pendeltågseländet. Därför känns det aktuellt att fortsätta och nu skriva om busstrafikseländet..

Att kollektivtrafiken avreglerats har knappast missats av någon som bor i landet. Tanken med detta var att en konkurrensutsatt sektor skulle bli både bättre och dessutom billigare för kunderna, dvs. brukare, resenärer och i förlängningen skattebetalarna. För så har de ”marknads-liberala” alltid resonerat..

Men det blev mycket sämre. Det som hände var att tidtabellerna förtätades och servicen på den rullande materielen försämrades drastiskt. Idag rullar ett stort antal bussar på våra gator och vägar som omedelbart skulle beläggas med körförbud om de utsattes för en ”flygande besiktning” av polis och trafiksäkerhetsverk.

Bussförarnas arbetsförhållanden försämrades även på andra sätt. Som bekant åker folk till arbetet på morgonen och hem på kvällen. Resultatet är givetvis att samtliga bussar behövs i trafik vid dessa tidpunkter vilket inneburit att ännu fler förare fått s.k. ”delade scheman”. I praktiken betyder det att de börjar tidigt i ottan och får en ofrivillig paus i arbetet på flera timmar mitt på dagen.

Det kan betyda att de är ”lediga” mellan 10.00 och 16.00 vilket i förlängningen gör det praktiskt taget omöjligt att ha ett socialt liv eller umgås med familj och barn. Pappa eller mamma är i princip borta mellan 06.00 och 20.00 men har ändå bara arbetat i åtta timmar, trots att de varit bundna till arbetet i fjorton timmar..

När bussbolagen i konkurrens ska lägga anbud på trafiken så vinner oftast den som lagt lägst anbud. Det ligger i sakens natur.

Men för att klara av att driva verksam-heten med de inkomster bussbolagen har så drivs de att spara på allt som de kan. Bussbolagen måste generera feta vinster till sina ägare och det betyder i första hand besparingar på service och underhåll och givetvis personal.

Vi har ännu inte drabbats av någon större olycka där en ledbuss kört av vägen i 100 km/t men det kommer. För en effekt av de allt snålare tidtabellerna är att förarna måste köra så fort de kan. Särskilt de direktbussar som transporterar folk till och från staden i rusningstrafik.

Själv har jag blivit vittne till hur bussar inte lyckats stanna vid busshållplatsen för att
– de inte har fungerande bromsar.

Dagligen tvingas förare ställa in turer på grund av att bussen inte är i trafikdugligt skick. Dessa förare riskerar att bli betraktade som ”besvärliga” av sin arbetsgivare.

Det innebär att du inte kan vara helt säker på den buss du åker i. Föraren kanske inte orkar med att bli betraktad som besvärlig ständigt och jämt..

Andra bloggar om: , , , , , ,

[tags]politik, connex, busslink, swebus, kollektivtrafik, busstrafik, marknaden[/tags]


2 svar till “Kollektivtrafiken och marknaden”

  1. Så låt oss börja med småskaliga spekulationer i aktier.
    Vem vet, vi kanske får ut några tusenlappar genom att flytta
    våra pengar i aktier hit och dit?
    Konsekvenserna får någon annan leka med.

  2. Vi hade faktiskt en fullproppad ledbuss som gick i diket för ett par år sedan på värmdöleden på väg på morgonen från Gustavsberg till Stockholm. Så visst har det redan hänt. Vi har haft många andra dikeskörningar på grund av undermåliga däck. Man sparar på allt, både däck och bromsar. Som tur är har inte särskilt många människor skadats ännu i alla dessa olyckor. Att krascha med en buss är förhållandevis säkert jämfört med bil.
    Dessa stora företag går fortfarande med förlust. Busslink -23 miljoner, Connex -196 miljoner och Swebus -206 miljoner i Stockholms län på ett år trots att de under många år har snålat så mycket de orkar. Hur skall de kunna snåla in dessa enorma förluster som fortfarande finns och vända det till vinst? Man ryser av att tänka på det.