Klimatförändringen knäcker Stockholm på sikt


Idag kan vi summera lite av effekterna av snöovädret som drabbat huvudstaden. De flesta busslinjerna – ställdes helt enkelt in.

Det mest anmärkningsvärda är att det inte kommit mer än några centimeter med snö, långt mindre än vad det gör under ett ”normalt” snöoväder på vintern. Men nu var det förstås inte riktig vinter trots att det var minus åtta grader när jag vaknade i morse. Och visst, minus åtta och kraftig blåst gör att var och en drar sig för att gå ut, men bussarna?

Jag vet inte vad det var som gjorde att SL kastade in handsken för så lite men det lär väl utredas. Snöstormar 1 november hör trots allt till ovanligheterna men man kan ju fråga sig om SL:s trafikledning består av ett antal människor utan vare sig hörsel eller syn. Det kan väl inte vara obekant att det var snö och blåst på väg?

Idag skriver SvD på ledarplats om Klimat- och sårbarhetsutredningen. Den är mycket intressant och jag länkar till utredningen längst ner till höger så att du kan läsa själv. En passus i artikeln som jag visar en del ur från SvD här till höger lyder: ”Vid översvämningarna 2000-2001 orsakade Vänern skador på flera hundra miljoner, och Mälaren var bara en decimeter ifrån att översvämma Gamla stans tunnelbanestation.” Läs det en gång till.

Ni får ursäkta om bloggen är lite Stockholmscentrerad men jag är född och uppväxt i den staden och bor f.n. 1 ½ mil söder om stan.

Jag minns då vattenståndet var så högt. Då stod Stockholms slussar öppna, och jag tror även att Södertäljes gjorde det. Jag passerade i tunnelbanan och såg ut över riddarfjärden och vattenståndet var – högt. De som är bekanta med tunnelbanan vet att stationen norr om Gamla Stan är T-centralen. Dit är det nedförsbacke och åker man t.ex. grön linje så kommer man in på T-centralens översta nivå. Och dit är det alltså nedförsbacke.

Det betyder att en vatteninträngning av format vid Gamla stan fyller den nivån och de två nivåer som finns under den.

Med andra ord så kommer all tunnelbanetrafik att vara utslagen i veckor, ja kanske månader. I rapporten talas det om hundraårsläget, översvämningar som inträffar vart hundrade år, men vi måste nog ha klart för oss att klimatförändringen redan innebär att sådana vattenstånd kommer att bli mer vanliga än så.

Och jag ser redan framför mig vad SL:s trafikledning kommer att ägna sig åt i stället för att läsa väderprognoserna från SMHI. De spelar Fia med Knuff.. Något som kanske gäller även stadsplanerarna i Stockholm.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

[tags]Klimat- och sårbarhetsutredningen, Växthuseffekten, Tunnelbana, Bussar, SL, SMHI, Trafik, Miljöförändring, Snöstorm, Politik[/tags]


5 svar till “Klimatförändringen knäcker Stockholm på sikt”

  1. Till för 15 år sedan hade jag kört buss i Stockholm under 20 års tid och kan inte påminna mig att trafiken ställdes in på grund av väglag/väder så därför frågade jag personer i området om det var mycket halt. Svaret blev att det troligtvis berodde på ett väldigt speciellt väder, snö och kall nordanvind, -3 grader samtidigt som marken efter varm september-oktober fortfarande höll plusgrader. Det fenomenet ger en hård, och mkt hal, isskorpa som ”flyter” på ett tunt vattenlager ovanpå vägbanan och inte fryser fast som normalt när det är t ex tjäle. Även om dubbdäcken (vilket inte bussar har) fått fäste i isskorpan så kanar ju den omkring. Isskorpan låg tydligen så tätt mot underlaget att inte ens tunga fordon (bussar och lastbilar) kunde knäcka den. Då islagret, enligt min källa, kunde uppskattas till 2-3 mm på sina ställen så hade det behövts däck av den typ som används i isracing, och det är inte säkert att det hade hjälpt heller. Detta ska inte ses som ett försvar för bussbolagen. Däremot undrar jag var halkbekämpningen håller hus idag, då problemmen verkar fortgå.

  2. Det var faktiskt ett extremt halt väglag för alla fordon. För mig som körde ledbuss just då med nästan blanka däck var det inte helt enkelt, vi gled i sidled när vi stod still på motorvägen, dock gick det faktiskt att köra ifall man har kunskaper att köra i halt väglag. Vi hade bussar med nya däck som faktiskt kunde köra utan större problem, men eftersom det stod mängder med bilar med breda tuffa sommarlågprofildäck still ivägen så gick det ändå inte att köra. Folk som inte har kunskaper eller rätt utrustning skall inte ge sig ut i trafiken när det är sådant här väder.
    Vi fick helt enkelt ställa in all busstrafik på grund av blockerade vägar och gator.
    Vägverket såg vi aldrig till överhuvudtaget den kvällen. Vägverket klantade sig enormt som inte var ute i god tid INNAN ovädret som var annonserat i god tid i förväg.

  3. Det var faktiskt ett extremt halt väglag för alla fordon. För mig som körde ledbuss just då med nästan blanka däck var det inte helt enkelt, vi gled i sidled när vi stod still på motorvägen

    Skandal! INGA bussar borde få köra men dåliga däck. Sådana bussföretag borde kastas ut!

  4. Att köra med undermåliga däck är väl verkligen att nagga på passagerarnas säkerhet, så en fråga till Ken: Varför i alla glödheta kör du en buss med ”nästan blanka däck” ?
    Det visar på dåligt omdöme att inte be om bussbyte på grund av dåliga däck, om det inte går så är det bara att ställa bussen, jag tror inte att det kan kallas för arbetsvägran att tänka på säkerheten. Säkerhet går i första hand. Om inte Connex, Swebuss eller vem det nu är klarar av att ha trafiksäkra bussar i trafik så är det dåligt.

  5. Skandalen med bussarnas däck heter ”privatiseringen” och lagen.
    Faktum är att däcken trots allt är lagliga. Det krävs nämligen inga vinterdäck till bussar. Dessutom är det 1,6 mm som är minsta tillåtna mönsterdjup på bussdäck och det gäller även på vintern. Detta utnyttjar alla dessa privata utlandsägda bussbolag (som kör för SL i vårt fall) för att tjäna mer pengar. Det är bara pengarna de där privata bussbolagen bryr sig om. Säkerheten kommer längst ner i den praktiska prioriteringslistan.
    Jinge har rätt, dessa bolag borde kastas ut eftersom de inte bryr sig.

    Anledningen till att vi måste köra med dessa undermåliga däck är alltså att de är lagliga. Vi förare kan inte göra något åt det här dessvärre. Det blir arbetsvägran och avsked om vi vägrar köra.
    Det är i grunden lagen det är fel på!
    Så här ser våra däck ut. http://erret.se/Dacksbilder.htm
    Det går inte att köra med däck som har 1,6 mm mönsterdjup när det snöar.