Det vore den mest effektiva miljöåtgärden. Var och en borde kunna åka tåg, tunnelbana och busstrafik i respektive läns lokaltrafik utan kostnad. Utan kostnad är det givetvis inte i praktiken eftersom det kostar en hel del att driva verksamheten. Men det är ändå delfinansierat redan idag från skattebetalarna. I stället borde man sänka grundavdraget motsvarande vad lokaltrafiken behöver i intäkter. Dvs. mer skatt och fria resor för varje person som vill åka kollektivt. Det skulle dessutom göra ett visst intryck på turister, samtidigt skulle vi säkert få ”kollektivluffning” i landet. Åk med SL till Märsta och byt sedan till Länstrafiken i Uppsala län. Ett helt nytt perspektiv på landet skulle det bli och färre skulle skaffa sig en bensinslukande bil. Och de som prompt vill tuffa omkring med bil må väl få göra det framöver också. Idag for jag in till Liljeholmen och fiskade upp ett nytt kabelmodem inne på UPC. |
På hemvägen fick jag för första gången åka i SL:s nya pendeltåg. Betyg? 1+ av 5. Jag tyckte att det kändes lite plastigt och tåget saknade personlighet. Jo tåg har faktiskt personlighet.. Det är ett tyst tåg och den som åkt i tunnelbanans vagn 2000 ser vissa likheter. Men kupén är tre gånger så lång. Det känns som att man inte ser från ena änden till den andra. Om drygt fyra miljoner skattebetalare får ett sänkt grundavdrag med 1000.- så blir det säkert till och med pengar över.. |
7 svar till “Inför nolltaxa i kollektivtrafiken”
Jag gillar nya tåget. Med turen 19.07 från Centralen mot västerhaninge får man alltid åka det.
Självklart håller jag med dig om att nolltaxa på kollektivtrafiken är ett starkt verktyg för att få ner bilåkandet. Koldioxid och vattenånga är de två värsta växthusgaserna och båda bildas vid förbränning.
Kollektivtrafiken är redan idag subventionerad till stor del. Dock blir nog den största kostnaden för samhället de uteblivna skatteintäkterna från utebliven bensinförsäljning.
Man har provat på det i ett antal kommuner. Problemet är bland annat att trivseln minskar väldigt mycket. På de ställen där man provade det, började ungdomsgäng ”hänga” i bussarna och det vållade en hel del problem och otrevligheter – inte minst för personalen. Har för mig att ett par chaufförer blev misshandlade ocskå. De ”vanliga” åkarna blev rädda och slutade åka.
Källa: Kommunalarbetaren
Fast det kan man ju inte ha som argument för att inte införa nolltaxa. Det tyder ju snarare på att det krävs fler fritidsgårdar.
För övrigt hade vi kunnat haft nolltaxa i två år i Sthlms kollektivtrafik för den kostnad som Södra länken betingade (i runda tal).
Tänk vilka goda ”dynamiska effekter” som hade kunnat komma ur det förstnämnda, i st f ännu mer biltrafik (som ur det sistnämnda).
Jag tvivlar på resonemanget som exempelvis SL för, att öka passagerarnas betalningsvilja genom att anställa fler spärrvakter. En stor del av dem som plankar gör det som en protest mot bilsamhället och mot de höga biljettpriserna. En del gör det säkert också för att de inte har råd att åka kollektivt.
Jag gillar idén skarpt. Och Jinge skriver ju att det kan bli pengar över :-) till fritidsgårdar med personal…