Tidigt i morse kolliderade två fartyg på Östersjön enligt medierna. Det ena, Marina S, sjönk direkt efter kollisionen. Vädret var lugnt men det var troligen dimma vid olyckstillfället. Det jag inte begriper är hur det över huvud taget kan ske? Handelssjöfarten har alltid radar ombord, oftast dubbel uppsättning av säkerhetsskäl. Hur fasen kan man underlåta att ha koll på radarn om sikten är dålig? Och det är två fartyg. Det betyder att minst två personer missat att kolla på radarn. Om den ena besättningen upptäckt att de hade ett annat fartyg på kollisionskurs så hade de kunnat larma på VHF-radion men det har de uppenbarligen inte gjort. Undrar om de ställer in autopiloten mot färdmålet och sedan går och lägger sig eller korkar upp.. Marina S gick för övrigt på grund i Kalmarsund 2004 då hon gick på fel sida om en fyr. Hon har dessutom kolliderat med en segelbåt en gång. Det kanske är tur att hon nu är sänkt. Problemet är att de fortfarande inte vet säkert om hon hade farlig last eller ej, hon brukar ha det.. |
Andra bloggar om: sjösäkerhet, fartyg, östersjön, radar [tags]sjösäkerhet, fartyg, östersjön, radar[/tags] |
2 svar till “Hur är det möjligt?”
Jag tror att man struntar i att hålla koll av diverse olika skäl. Tristessen är nog så stor att man inte orkar hålla koll hela tiden.
Jag surrade med Lasse på luren och han tipsade mig om http://www.havkom.se (Haverikommisionen) där finns alla utredningar om sjö- och flygolyckor så jag har blivit sittande en timme nu.. Spännande läsning, och tyvärr i vissa fall tragisk..