Högern privatiserar allt


För ett tag sedan så berättade den nya högerregeringen att miljöavgifterna man tar in på biltrafiken, den s.k. ”trängselskatten” ska gå till nya vägar.

Stockholmarna vill ha trängselskatten för att på det sättet förbättra miljön i Stockholms innerstad. Men den nya högerregeringen har i stället beslutat att höja kostnaderna för kollektivresandet och satsa intäkterna från biltullarna på – nya vägar. En åtgärd som i stället ökar biltrafiken. Men de sträcker sig längre än så enligt DN idag.

DN: ”Två mil ny motorväg som ägs och sköts av Skanska och andra företag de närmaste 25-50 åren. Avgift för att köra över på den nybyggda bron eller genom tunneln för att korta ned körtiden. Det är ett par exempel på hur det kan bli när alliansregeringen förverkligar sin nya trafikpolitik. Att öppna för privat ägande av motorvägar, broar, tunnlar och även järnvägar är inget som är främmande för Fredrik Reinfeldts regering.”

Vilket resultat det blir på sikt vet vi inte. Man kan givetvis anta att alla vägar förr eller senare kommer att bli avgiftsbelagda och det som vi idag kallar infrastruktur kommer att bli ett begrepp som morgondagens barn inte kommer att förstå. För den högerrevolution som vi nu kan se utvecklas stannar givetvis inte vid en privatisering av vägar och akutsjukhus. För ett tag sedan skojade jag om att man snart skulle avgiftsbelägga dricksvattnet i våra kranar. Bara någon månad efter detta såg jag att moderater i någon av Stockholms grannkommuner vill att varje bostad ska ha en egen vattenmätare.

Tanken bakom detta är – enligt moderaterna, att varje konsument skulle bli medveten om vad det kostar. Konsekvenserna av den nyliberala revolutionen är svåra att överblicka. Men opinionsmätningarna visar redan att valet 2010 nästan kan hoppas över. Fler av de högerpartier som idag delar på taburetterna kommer sannolikt att försvinna ur riksdagen.

Och det är i alla fall något att glädja sig åt.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

[tags]Högerregeringen, Trängselskatt, Biltullar, Privatisering, Vägavgifter, Kollektivtrafik, Nyliberalism, Politik[/tags]


14 svar till “Högern privatiserar allt”

  1. Framgångsexemplet på privatiserade transporter som hålls fram är Arlanda Express. Arlanda Express är samtidigt en av de allra dyraste exemplen på vad resor till flygplats kostar i Europa. Från Madrid till flygplatsen Barajas kostar det t ex bara 1€!

  2. Ja det är faktiskt billigare att åka tåg mellan uppsala och stockholm än att åka från stockholm till arlanda.

    I den fria konkurrensens namn är det inte ens tillåtet att lösa tågbiljett från stockholm till arlanda annat än på arlanda express.

    Jag brukar fuska och lösa biljett till uppsala ta på mig svarta solbrillor och hoppa av på arlanda

  3. ”Men opinionsmätningarna visar redan att valet 2010 nästan kan hoppas över.”

    Ja det är ju helt omöjligt att ett så gigantiskt underläge som 10% kan ändras på tre år.

    Varför ens ha allmänna val?

  4. Att avgiftsbelägga vissa vägar är väl inte så märkvärdigt. Det har man t ex i Norge sedan länge.

    Och vattenmätare i varje hushåll finns nog i de flesta länder. Det kostar nämligen pengar att producera bra vatten.

    Det som däremot inte finns i så många länder är våra höga skatter och den rika floran av bidrag. Där gäller i stället ofta regeln, att den som inte arbetar skall heller inte äta.

  5. Du kommersialiseringsfundamentalist Olaus!
    Ta och läs Approximations blogg från i förrgår om priset för vatten i Manyatta, Kenya,där han sjäklv är på plats, så kanske även en sälj-konseverad-gröt-fantast som du kan få dig en tankeställare.

  6. Jag har ingen aning om hur avgiftsbelagda privata vägar skulle funka i Sverige, men jag vet hur det funkar i Frankrike och USA. I New Jersey betalar man mellan ett tiotal cent till nån dollar för att få köra på privata motorvägar och brukar då i allämnhet slippa de sprickor och hån som kännetecknar New York-traktens överbelastade och illa underhållna vägar.

    När du säger att infrastruktur blir ett begrepp som inte längre kommer att finnas så blir jag lite konfunderad. Avgiftsbelagda, kommersiella vägar har funnits i 40-50 år utanför Sverige och det har inte gjort att ”infrastrukturen” försvunnit eller försämrats.

    Sen kan man ju fundera över varför du, som är så kritisk till bilism i övrigt, tycker det är så fel att bilisterna ska bära sina egna kostnader för väghållning, i.st.f. att de betalas med allmäna medel.

  7. Så länge ingen internationell riksdag bildats eller EU-parlamentet fått riktiga tänder har demokratin endast nationellt scope (omfång). Demokratin kan då aldrig vara starkare är staten och staten kan aldrig vara starkare än sina tillgångar. När tillgångarna försvinner till privata händer försvinner demokratin och ersätts med plutokrati.

  8. Underbara nyheter! Om de sedan gör som rubriken säger så ångrar jag inte längre att jag gick och röstade.

  9. ”staten kan aldrig vara starkare än sina tillgångar.”

    Jag ser inte att statens tillgångar i sig skulle ge den styrka. Det är våldsapparaten som gör staten till det den är. Utan den skulle staten ha ett mycket begränsat inflytande.

  10. Arlandabanan och Arlanda Express är ju ett klassiskt exempel på ett monopol, så det är klart att priserna inte är marknadsmässiga på Arlandabanan. Knappast något bra argument mot privatiseringar att hänvisa till detta.

    För övrigt har du, Jinge, missat att alliansen lärt sig av tidigare misstag och börjat fokusera på att vara bäst när det gäller – det vill säga tredje söndagen i september vart fjärde år. Det är då de ska attrahera väljare, inte i februari 2007. Se t.ex. Leijonborg om detta i Axess TV, han talar om Hans Bergströms ”Rivstart”.