Åsa Linderborg berör ett intressant ämne på kultursidan i Aftonbladet. Hon skriver om Vetenskapsrådets rapport till regeringen om Sveriges kryperi för nazisterna under kriget. ÅL: ”I tisdags presenterades Vetenskapsrådet sin redogörelse till regeringen om Sveriges förhållande till nazismen. Detta sällsynt kostbara forskningsprojekt tillkom efter Göran Perssons önskan att vi måste göra upp med Sveriges mörka förflutna.” Rapporten visade inget direkt nytt, landet har en minst sagt klandervärd historia från perioden runt andra världskriget. Idag kan vi konstatera att det vi vann var att vi slapp tyskt stöveltramp i vårt land samtidigt som vi förlorade vår heder. Personligen så hade jag hellre sett att vi tog till vapen mot nazisterna men jag var inte född då.. ÅL: ”I onsdags släppte Amnesty nya uppgifter om hemliga CIA-transporter. Flera EU-länder har erkänt att man har upplåtit sina flygplatser för USA, som därigenom har skickat politiska flyktingar och desertörer – så kallade terrorister – till fängelse, tortyr och avrättning.” Dessutom har inte Sverige besvarat frågorna från EU-kommissionen om hur dessa flygplan färdats och använt svenska flygplatser. I stället har man lagt ut en dimridå som bland annat påstår att ett bröllop i Örebro dragit till sig CIA-flygplan. Men något sådant bröllop har inte de skrivande journalisterna hittat och saken är numera nedtystad. Hemligstämpeln har numera kommit till så flitig användning att statsrådsberedningen, försvars- justitie- och utrikesdepartementet fått beställa fyrdubbla uppsättningar nya stämplar för att de sliter så svårt på dem.. ÅL: ”Om man lägger historikernas rapport bredvid Amnestys framkommer ett mönster. Det stavas stormaktskryperi. Ingen har dock krävt en sannings-kommission om vårt pågående förhållande till dem som i dag bryter mot folkrätten och kränker de mänskliga rättigheterna.” |
Stormaktskryperi, vindflöjelpolitik och ett konsekvent bockande och bugande inför den militära stormakt som har tagit på sig uppgiften att vara korrumperad världssheriff. Åsa Linderborg avslutar artikeln med: ”Med andra ord kommer framtidens historiker att tvingas sysselsätta sig med Sveriges mörka förflutna i början av 2000-talet.” Andra bloggar om: politik, stormaktskryperi, göran persson, socialdemokraterna, sanningskommission, nazister, åsa linderborg [tags]politik, stormaktskryperi, göran persson, socialdemokraterna, sanningskommission, nazister, åsa linderborg[/tags] |
5 svar till “Göran Persson är ryggradslös”
Angående flygningen från Örebro: Det skall noteras att den gick till Keflavik på Island där US Navy har en flygbas. US Navy har även varit involverat i Special Renditions.
Jag finner det väldigt otroligt att ett flygbolag skulle lämna ut korrekta uppgifter om sina kunder till en okänd journalist som ringer upp från ett annat land. Sedan undrar jag hur journalisten tänkte, trodde han på fullt allvar att flygbolaget skulle erkänna att de flyger fångar för CIA’s räkning till ett tredje land för tortyr?
Jag tycker också att Sveriges kryperi, både då och nu, är ynkligt, men å andra sidan är det många av oss som aldrig hade blivit födda om vi hade tagit till vapen istället. Då hade du kanske aldrig fått chansen att gå omkring och känna dig stolt över Sveriges insatser. Jag vet, med ganska stor säkerhet, att jag inte hade fått den chansen.
Somligt, av det som just nu kallas kryperi, var sådant som handlade om att följa den tidens vetenskapliga sanningar (eugeniken). Detta ska nog inte räknas som kryperi medan det som hände senare, permittenttrafiken, var det i högsta grad.
Jinge: Sveriges kryperi DÅ – för nazisterna under kriget, ja, WWII & Sveriges ansvar, är intressant och en trist historia.
Sveriges kryperi NU 2006 – för Kinas regim är på ett sätt än värre. Jag vet inte om detta är PK att ta upp detta här, Jinge, med risk för att få ”Rött kort” :-)), men jag gör det av ett speciellt skäl som hör ihop med Greed of the Market. Häromdagen skrev jag en artikel på Sourze.se med rubriken:
”Sujiatun – ett av Kinas 36 dödsläger” Gå till Google med sökordet ”Sujiatun”, och du ser webadr.: >> http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10526377. Nu är texten borta. OCH jag blir så trött på kryperiet för Marknaden och dess Greedies! Kan du inte med ditt nätverk dra fram stora batteriet… //Dag Selander
Kina är INTE den ledande världsmakten, och därför är det svenska kryperiet för Kina inte lika upprörande kan man tänka. Selander hjar dock helt riktigt i att krypandet för kapitalistdiktaturen Kina är vedervärdigt – inga protester mot att ex. v. kommunister mördas och skickas i fängelse för vanlig politisk verksamhet har kommit från Sveriges sida.
Jag vet inte vad det är för rapport det dribblas om, men den stora anledningen till att sverige kunde hålla sig utanför kriget stavas Järnmalm. Att bygga en krigsapparat och föra krig kräver enorma mängder av den varan, plus lika stora mängder kol (gissa varför det blev kol & stålunionen efteråt, som ledde till EG, senare EU), tänk också på hur mycket som byggdes upp före kriget – det var ett tyskt under. Hitler gjorde faktiskt mycket gott för det det tyska folket innan vansinnet bröt ut. Häri finns en anledning till att Adolf var så populär, dessutom inte bara i tyskland.
Nåja, kol hade tyskland själv, men järnmalm.. icke, den varan fanns i Sovjet och sverige. Men givetvis behövde andra sidan i kriget också järnmalm.. Därav anledningen till att det sänktes lika många båtar lastade med svensk järnmalm i atlanten som i bottenhavet. Danskarna och Norrmännen försökte också hålla sig utanför, Adolf var inte direkt intresserad av de nordiska länderna för utökat ”lebensraum”, vi var ju dessutom redan ”goda vänner” med tyskland sedan länge, arier, broderfolk osv., vi tyckete också i likhet med Adolf att tyskland behandlats högst styvmoderligt vid Versallies-freden efter första världskriget (grundanledningen till eländet – ett kuvat folk väljer ledare därefter). Men sen brakade helvetet lös. Vår malm blev sas. våra grannländers olycka, något av det första tyskland såg till att göra i norge var att spränga Narviks malmhamn sönder och samman. Sverige ville man dock hålla sig på god fot med, tyskland kröp nog inte så lite för sverige vid denna tidpunkt, så ”krypandet” var nog ömsesidigt, inget fick störa malmleveranserna. Utan malm, inga ubåtar, kanoner, stridsvagnar osv..
Tyskland försökte tom. köpa in sig i svensk gruvindustri. Freja gruvan utanför Koskullskulle (Gällivare kommun) var faktiskt i tysk ägo ett tag. Men de insåg antagligen det ohållbara, att det var en taktisk miss. För om man hade intagit sverige, vad hade de allierade bombat då? Jo, malmbanan och malmhamnen i Luleå -> No more tanks and submarines! Med sverige neutralt så skulle inte de alierade bomba sönder sverige.
Så, initialt ville ingen av sidorna att sverige skulle bli indraget, och när hamnen i Narvik blev obrukbar för leveranser till de alierade, så var det taktiskt bäst att fortsätta hålla sverige utanför, och när kriget stod i full blom och kulminerade, när tyskland var ansatt från alla håll, då slutade sverige att leverera till tyskland, våra politiker bedömde antagligen att man kunde göra det ostraffat, tyskland var sas. upptaget med annat..
Å de där permittent-transporterna, det tror jag att sverige hade kunnat säga nej till, utan konsekvenser. Dessutom, Norddalsbron efter malmbanan mot Narvik tillkom på militärens begäran redan vid byggandet, de ville ha en tillräckligt stor bro som kunde sprängas och därmed bryta linjen vid krig. Mycket riktigt, i april 1940 skulle skulle bron sprängas. Man försökte, men bron var stadigt byggd och tillgången på sprängmedel var så begränsad att bron endast fick smärre skador. Redan 10 dagar efter sprängningen kunde tyskarna rulla godsvagnar över bron.. Om denna ”brist” på sprängmedel var riktig eller berodde på ”brun” svensk militär.. därom tvista de lärde.