Fettopillret, kvällspressen och läkemedelsindustrins reklamblad


Kvällspressens snuttifiering innebär en alltmer urvattnad och innehållslös rapportering, och alltmer sällan en redovisning av verkliga nyheter. I stället låter man sig ledas till att bli reklamblad i olika kampanjer för mirakelmediciner, dokusåpor eller bli rena skvallertidningar.

Som bekant är jag till och från tämligen kritisk till kvällspressens så kallade ”journalistik”, främst till faktiskt. Att tidningarna snuttifierar alltmer har alla sett. Idag är det faktiskt så att många bloggar skriver både längre och mer ingående om mycket. Främst är det kostnadsskäl som ligger bakom att tidningarna bara skriver korta artiklar. Tidningsartiklar idag innehåller alltmer sällan mer än 200 – 300 ord vilket givetvis gör innehållet ytligt. Någon genomarbetad nyhetsrapportering rör det sig inte om. Skandaliserande eller spektakulära artiklar kännetecknar dagens medieutbud.

Idag satsar båda kvällstidningarna stort på ett läkemedelsföretag som lanserar ett nytt underpiller. Det handlar om ett preparat som fått varunamnet ”Acomplia” här i Sverige och som säljs av Sanofi-Synthélabo AB. Citatet från Aftonbladet nedan visar lite vad det handlar om.

Aftonbladet: ”I dag släpps det. Mirakelmedlet som gör dig både smal och rökfri. – Jag tycker att det funkade jättebra, jag gick ner 20 kilo, säger Karl Löfgren, 52. Han hade redan före premiären testat mirakelpillret. Acomplia heter det. Medlet som i flera år diskuterats och som i dag släpps på den svenska marknaden. Pillret sägs ta bort lusten att röka och dricka sprit. Men främst är det till för överviktiga.”

Mirakelmedlet Acomplia, ett av ett oändligt antal mirakelmedel som marknadsförs med hjälp av kvällspressen.

Man slutar röka, supa och dessutom blir man smal som en älva om man köper ”Acomplia”. Lustigt nog så blir man inte rik, får ett bättre sexliv eller blir kändis om man köper medicinen, men det kanske är preparatets biverkningar och de talar man ju inte så gärna om.


Att både Aftonbladet och Expressen
deltar i produktens lansering är knappast speciellt förvånande. Dessa publikationer gör nämligen allt de kan för att krossa det sista av det som kunnat kallas journalistik. Idag handlar det om kändisar, sex, silikon, dokusåpor och nu bantningspreparat som gör att suget efter nikotin och sprit elimineras.

Inser de ”journalister” som arbetar inom dessa medier att de medverkar i att gräva tidnings-
branschens, och därmed sitt eget yrkes grav?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

[tags]Kvällspress, Mediekritik, Bantning, Sanofi-Synthélabo AB, Acomplia, Kändisar, Dokusåpor, Journalister, Journalism, Snuttifiering, Politik[/tags]


Ett svar till “Fettopillret, kvällspressen och läkemedelsindustrins reklamblad”

  1. Du glömmer en central ingrediens i den moderna journalistiska soppan, det våldamma och spektakulära våldet, helst en mördare som först torterar sedan styckar, steker och äter sina offer, för offren ska förstås helst vara många.
    Har kvällspressen inte nästan ett mord i varje nummer, och finns inget svenskt att skriva om, så hittar de ett spektakulärt mord i Kadmandu för måndagen och ett i Burkina Faso för tisdagen.