Fantasilösa P1-morgon


Radioprogrammet P1-morgon, som är knutet till Ekoredaktionen, är ett program där fantasilösheten är satt i system.

Nu på morgonen skulle man diskutera det avtal som Handels kommit fram till med arbetsgivarorganisationen, där sedan Svenskt Näringsliv som huvudorganisation satt ner foten. Inbjudna till den diskussionen är en man från LO och Johnny Munkhammar från – Timbro.

Att Svenskt Näringsliv använder Timbro som sin främsta reklambyrå är känt, men klarar inte redaktionen på P1-morgon att plocka fram de parter som är berörda så tycker jag att de borde avstå från inslaget. Rykten gör gällande att Svenskt Näringsliv satsat 1 ½ miljard på att se till att folk röstade på något av högerpartierna, och valet är nu överståndet. Men varför Public Service fortsätter att behandla reklambyråfolk som part i målet har jag svårt att förstå på annat sätt än att de helt enkelt är fantasilösa.

Om inte arbetsgivareorganisationen ville ställa upp så finns det väl mängder av ICA-handlare som kan tänka sig att sitta med i en diskussion i studion, men det tycks som om tredje statsmakten, media, anser att Timbro ska vara den fjärde statsmakten. Det skänker ett löjets skimmer över programmet och Sveriges radios P1.

Att man sedan underlåter att berätta att Timbro är företagarnas och industrins reklambyrå utan jamar med och kallar dem ”tankesmedja” innebär troligen i sig ett brott mot reglerna för opartiskhet. Man förutsätter kanske att alla lyssnare känner till vem som betalar köttbullarna åt Johnny Munkhammar & Co, men det visar bara det på en oprofessionell inställning från P1-morgons redaktion.

Möjligen är det så att Lasse Johansson (bilden) och flera andra i P1-morgons redaktion borde få andra och mer stimulerande arbetsuppgifter. Programmet har stagnerat de senaste åren och är långt ifrån det samhällskritiska och vakna program som det har varit. Den ”journalistik” som innebär att man tussar ihop ett par personer som får käbbla med varandra 4-5 minuter i studion är visserligen billig, men själva resultatet och programmets helhetsintryck blir tyvärr också – billigt.

Och hur länge ska Svenskt Näringsliv ha gratis reklam i Public Serviceradion? Public Service ska ju vara reklamfri..?

P1-morgons hemsida, där du kan lyssna på valda delar av programmet..

Andra bloggar om: , , , , , , , , [tags]Sveriges Radio, Lasse Johansson, P1-morgon, Timbro, Johnny Munkhammar, Svenskt Näringsliv, handels, LO, Politik[/tags]


15 svar till “Fantasilösa P1-morgon”

  1. Släpper man in Annika Lantz i P1 så kan man väl konstatera att man tydligt kan se trenden, eller hur?

  2. Jag tror att det beror på att de får allt magrare budget. Det märks på många sätt inom P1.

  3. Att radions P1 aldrig berättar –vad- en tankesmedja är tillhör de återkommande pinsamheterna. Att det är intresseorganisationer eller olika lobbygrupper som finaniseras av särintressen anses inte lyssnarna ha något behov av att känna till. Den sortens utslätning visar tydligt på att det inte är lyssnarna som sätts i centrum utan snarare att ett ständigt förbilligande av programmen styr. Det är tragiskt att det är P1-morgon och Studio-1 som leder avintellektualiseringen av radion. Man hade kunnat låta idioter som Annika Lanz transa på med sitt pladder och försökt vara seriösa däremellan. Men uppenbarligen jobbar man på att kommersialisera radion, men det är fegt.

  4. P1 borde ha ett Timbro- och SN-fritt år. Det är väll ett modest förslag? Näringslivet har ju nu fått som dom vill: en nyliberal regering. Men det räcker inte för folket-som- tycker-om-att-lyssna-på-sin-egen-röst tydligen. Att applicera ordet ”tankesmedja” på denna typ av arrangemang är enbart löjeväckande och säger mer om P1:s borgerliga inställning till det offentliga rummet än faktiska förhållanden. Och ja, Lants, ”medierna”, ”stil” förstärker detta.

  5. Bra att du tar upp det där jinge. Jag har inget emot tankesmedjor men det är dumt att inte vara tydlig om olika aktörers origin.

  6. SVT’s morgonteve var nog snäppet värre. De bjöd in en representant från facket, en representant från Svenskt Närlingsliv, och sedan en tredje part som skulle stå i mitten av de två kombatanterna: Johnny Munkhammar från Timbro. Till ingen förvåning satt Svenskt Näringslivs och Timbros ditskickade och höll med varandra i vad som än sades.

  7. Nu var det väl ändå i TV-4 (Mje) dessa herrar framträdde. Icke desto mindre, sanslös panel.
    Munkhammar med sitt dravel om lokala avtal, vilket vem som helst förstår leder till en synnerligen oönskad lönespiral. Fölster..han är väl bara värst! Oavsett om parterna i god marknadsekonomisk anda väljer att enas kring ett avtal, så skall denna arbetarhatande slavdrivare bjäffsa emot. Om nu tex. Axfood som stor aktör väljer att acceptera detta avtal, vad har då svenskt näringsliv där att rota i? ÄR inte det marknadsekonomi om man får fråga?

  8. Men vad tror P1-morgon om sina lyssnare?

    Tror dom att man SKITER i vad de sänder på radio?

    Låtsas som att Munkhammar är en opartisk tyckare. Och inte säger de VAD han representerar.

    TIMBRO. Och vad betyder det!

    Ursvagt. Att TV4 kör samma kan man ju förstå, men de är ju ingen public service som P1.

    Men det är väl Lasse Johansson. han är säkert moderat.

  9. Att förfasas över ett ickeproblem.

    Problem som inte kan lösas skall man överhuvud inte bry sig om eller möjligen på sin höjd kringå för att lämna så snart som möjligt bakom sig.

    Att P1 folket inte upplyser om Munkhammars bakgrund beror troligen på att dom inte har en aning därom och ej heller kan tillgodogöra sig kunskap därom.

    Var för förlåtande mot de okunniga och lämna de olärbara åt sitt öde för att istället njuta av vårsolen.

    KAS

  10. Roope: Fan det stämmer nog. Vet inte hur det fick till att jag tittade på fyran. Det enda jag kommer ihåg är min fascination av vad som utspelade sig på teven och min dotters högga kram på BOLIBOMPA!

  11. Under tiden medan man diskuterade Jyllands Postens täckningar, blev jag gest i studio P1… där var några gäster till.
    Dem satte på mina öron hörlurarna och då hände det värsta i mitt liv:
    Under tiden medan jag talade, fick jag höra min egen röst som ekade.
    Och då var det svårt att koncentrera sig…Jätte svårt!
    En annan gäst hade ännu värre: Han fick höra på en öra opera och på andra öra sänning från fotboll..!
    När vi påpekade att detta är teknisk fel, då personer som intervjuade oss sa att detta är ”normalt”…! Dem kunde inte hantera teknologi :-( och jag tycker att hela intervju var BEDRÖVLIGT.

  12. Hur skall du ha det? Är det känt eller inte känt att Timbro är SNLs ”främsta reklambyrå”? Var är upprördheten över att P1 inte presenterade vilka LO är och hur dessa är finansierade?

  13. Oskar!

    För den genomsnittliga P1-lyssnaren är säkert det enda som är ”känt” att Timbro kallas för en ”tankesmedja”. P1-morgon och Studio-1 ger ytterst sällan någon närmare presentation av vad ordet innebär, än mindre berättar de vilka som ligger bakom.

    Din jämförelse med LO blir lätt pueril eftersom LO är en av parterna i konflikten, Timbro inte.