En fråga till prästerna – Måste grannen stenas?


Dagligen dimper det in ett antal olika sorters skojiga mail i brevlådan, mail som snurrar runt på nätet..

En del är inte så kul, men detta vill jag dela med mig av. Jag fick det från en gammal kompis som vet att berätta att det är en insändare ur en tidning söderifrån. Antagligen betingad av Pastor Greens uppdykande i Högsta Domstolen..

Måste grannen stenas..?

Öppet brev till de präster som skrivit under uppropet mot välsignelseakten för homosexuella.
Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt.
Jag tänker sälja min dotter som slav (2:a Mos 21:7). Vad kan vara ett skäligt pris?
I 3:e Mos 21:20 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta gäller bara människor utanför EU.
Kan han ha rätt?
Min granne som jobbar på Kvantum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt 2:e Mos 35:2 så måste han dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?
Jag besöker inte kyrkan då jag lider av stor närsynthet och enligt 3:e Mos 21:20 får jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Min son konfirmerar sig nu och del vore kul att se hur han uppför sig i kyrkan.
Är det okej om jag sitter i vapenhuset?
Kan mina barn börja träna fotboll i IFK Värnamo då 3:e Mos 11:7-8 säger att de inte får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsatta spela här hemma med en plastboll?
En bonde här ute i Tånnö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed mot 3:e Mos 19:19.
Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel (vanligen bomull och polyester).
Är det nu nödvändigt att samla hela Tånnöbyn för att stena dem? (3:e Mos 24:10-16). Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e Mos 20:14)?
Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor så jag ser fram mot tydliga och raka svar.

Stort tack till er rakryggade präster som tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.

Magnus Samuelsson i Tånnö


13 svar till “En fråga till prästerna – Måste grannen stenas?”

  1. Jinge –

    Nu vet vi att du inte behärskar hebreiska, eftersom du tog bort mitt inlägg. Vad med arabiska?

  2. Detta är ju faktiskt hets mot kristna. Är du kristofob Jinge?
    Ser du verkligen kristendomen i Sverige som ett hot mot dig eller någon annan? Är det rätt att tvinga präster att viga homosexuella om det går emot deras tro?

    /Snoozer (varken döpt eller konfirmerad)

  3. Nja, i.s.f. är jag religionofob.. :)

    Jag är ateist men har inga problem med någon religion så länge det inte handlar om religiös fundamentalism/fanatism.

    Tål fanatiska pingstvänner lika lite som wahabbister och andra avarter av religion. Men så länge de inte skadar andra än sig själva så skiiter jag i dem..

  4. Men du Gus!? Vad är klockan i Israel nu? Tänkte skriva att du ska väl upp och jobba i morgon men det ska du kanske inte.. Kan du inte komma till skott med det du EGENTLIGEN sitter och trycker på snart..? Den här posten handlar f.ö. inte om något vi diskuterat förut.. Så håll dig åtminstone till rätt post med ditt tjööt..

  5. Haha, för att inte tala om alla kvinnor som syndar mot regeln att offra lamm eller duvor (tror jag det var) efter varje barnsbörd (3:e Moseboken 12: 1-8) innan de återigen hade samlag med sin man. Vad ska man göra med dem och räcker duvorna till eller måste man föda upp sådana själv för att inte dömas till evigt celibat?

    Ett träffande mejl alltså, just för att det visar hur selektivt somliga kristna präster läser Bibeln och alldeles oavsett hur länge mejlet har cirkulerat eller vem som skrev det ursprungligen alltså.

    Man behöver inte vara ”kristofob” för att inse att det inte finns en chans i världen att leva efter gamla testamentet, att det är rent absurt att ens tänka på att göra det, och att det alltid handlar om ett urval av vad som står där, ett urval som är subjektivt och kulturbestämt.

  6. I Småland har en Joakim Pohlman i Markaryd skrivit av din insändare och publicerat i Smålänningen. Här är mitt svar:

    Pohlmans grubblerier

    Joakim Pohlman grubblar över bibelställen i Moseböckerna i en insändare den 18 november. Han vet inte om han ska följa dem eller inte, och han vill ha hjälp. Och det är lätt att besvara Pohlmans frågor. Hur man svarar beror på vad man har för tro. Man svarar nämligen olika om man är kristen, jude eller ateist.
    För att börja med den kristne bestämdes redan vid apostlamötet i Jerusalem år 50 att man behöver inte först bli jude innan man blir kristen. Och som en följd av detta lär den kristna kyrkan att man inte behöver följa lagreglerna i Moseböckerna, med det undantaget att de tio buden, de som Mose fick på Sinai berg, är giltiga i alla tider. Man kan läsa mer om detta i Apostlagärningarna 15.
    Den judiske trosbekännaren följer reglerna i Moseböckerna. Under århundradena har det utmejslats en fast tolkningstradition hur de olika reglerna ska uppfattas. Hur det förhåller sig med just de regler som tas upp i insändaren, kan jag inte svara på. Det går säkert att vända sig till rabbinen i Stockholm för att få svar.
    Ateisten slutligen behöver inte alls grubbla på bibelställena. Eftersom den som är ateist inte tror att det finns någon Gud, finns det för ateisten inte heller någon helig Skrift med ord från Gud.
    Pohlman slutar sin insändare med att bekänna sig till alla människors lika värde. Eftersom jag är kristen har jag lätt att hålla med, och jag vet att det är lätt även för den judiske trosbekännaren. För den som har Bibeln som helig Skrift garanteras människovärdet av att Gud har skapat alla, vare sig de kallas det ena eller andra. Vem eller vad som är garant för ateistens människovärde är jag mera osäker på, men det finns säkert någon som kan svara på det.

    Kjell Petersson,
    kyrkoherde i Ryssby

  7. Hustrun kom precis med en kopia på Magnus Samuelssons inlägg. Vad trevligt, nyttigt och hälsosamt att det finns lite debatt i ämnet. Av artikeln framgår ju hur bisarrt det är att försöka hänga upp våra liv eller sdamhällen på en skrift som är 2000 år gammal.
    Tack och lov att vi håller på att frigöra oss från detta ok i vars namn det har både intrigerats, krigats, rånats, dödats, våldtagits och även förbjudits och fortfarande förbjuds, direkt och indirekt, en människovärdig utveckling på många ställen på jorden.
    Hur skulle det vara om vi på motsvarande sätt skulle bo i hyddor konstruerade för 2000 år sedan eller gå till läkare och tandläkare som praktiserar erfarenheter och beprövade metoder som är 2000 år gamla.
    Vad gäller alla olika tolkningar så måste man ju se det hela från ett makt- och affärsperspektiv – där olika uttolkare och förkunnare med olika medel lockar och hotar fram lydnad och skatter – vem vill brinna i helvete?
    Någonting har ju hänt sedan skrifterna kom till och det kallas utveckling och då inte minst demokrati och respekt för individen.

  8. Kjell P har helt rätt, man behöver inte leva efter GT för att få kalla sig kristen. Problemet är att vissa människor (präster såväl som andra) väljer de stycken ur GT som passar deras ändamål, och avvisar andra som icke kompatibla med 2005. Åke Green och hans likasinnade stödjer sig på Herrens Ord för att skapa en klassskillnad mellan sig själva och, i detta fallet, homosexuella. Det finns ett gammalt ordspråk som lyder: Att läsa som Fan läser Bibeln…..

    Det mest centrala i NT är kärleksbudskapet, och det förvånar mig att Åke G. & Runar S och andra Stureplans-teologer inte blir mer ifrågasatta när dom hetsar mot allt och alla som inte tillhör deras lag, homosexuella såväl som andra trosinriktningar.

    Lars Hallin, Religionsvetare