Dunka mig hit och dit


Även om jag inte har någon TV, och inte heller lyssnar på olika sorters melodiradio så har jag inte kunnat undgå Frida Moranius och hennes låt, Dunka mig gul och blå.

DN: ”…en dag frågar brorsan plötsligt varför jag alltid skriver så deppiga texter. Så jag skriver Dunka mig gul och blå efter att ha hittat ett beat på internet, som en snubbe som heter Kaggen gjort. Så råkar Adam Alsing på radiostationen Mix Megapol höra den och han gillar den och så plötsligt – allt det här. Listetta, tabubelagd i P4, skivsläpp på onsdag.”

Jag har också hört att hennes låt skulle vara döskallemärkt i melodiradion, så när jag hittade en video på Youtube så var jag förstås nyfiken på vad denna unga dam har ställt till med för elände. Och jag blev förvånad. Det är en mycket bra låt och texten är tämligen harmlös, det är en låttext och inte ett utdrag ur bibeln. Jag inser att alla andra har hört den åtskilliga gånger redan, men jag tycker att den är så bra att jag lägger upp den här ändå. Och ja, jag gillar den nog bäst unplugged… Vilken röst… Dj&%¤igt bra!

Andra bloggar om: , , , , , ,

Läs Josefin Brink (v) om Frida Moranius

[tags]Frida Moranius, Musik, Pop, Sex, Kultur, Dödskallemärkt, SR[/tags]


30 svar till “Dunka mig hit och dit”

  1. Verkligen! Vilken pipa! Och vilken kanonlåt! man kan ju undra om det är The Moral Majority som intagit Sveriges Radio?

    Josefin Brinks kommentar är bra. Denna Frida har världens möjlighet att lyckas, inte bara i Sverige.

  2. Jinge, nödgas för en gångs skull inta rakt motsatt åsikt. Musiken lämnar jag därhän, men texten är inte harmlös. Att Alsing; den usla smakens banérförare sägs gilla den, att Rydberg vill kokettera med lite retrosnack sin egen tonårstid då hon själv ”var naiv” och att Brink, salongsradikalt tror att texten vara en sexualpolitisk landvinning – det är inte förvånande.
    Men ta och läs gårdagens DN:s långa intervju med Moranius och fundera några minuter. Hon berättar om en uppväxt och tonårsliv i missbruk och misshandel där ”vem som gjorde vad, vem som slog vem och vem som bar ansvar för det” är oklart. Om upprepad mishandel både som offer och förövare och utan att några vuxna lade sig i.
    När hon sedan skriver denna text, så kan ju både nöjesgubbar och salongsradikaler påstå att detta har inget med denna levnadsglada låt som pläderar för hederligt sex (nästan med lite feministiska förtecken).
    Visst, det kan ju vara som Moranius hävdar, att texten bara är ”ett skämt” i såfall ett dåligt och mer PR-knipande sådant.
    Det tog rätt lång tid för publiken att inse att de flesta av till exempel Lennons sånger faktiskt var skrivna på blodigt allvar och inte bara på skoj – idag kan vi läsa hans texter som rena dagböcker som ”Jealous Guy”, ”Mother” eller ”Scared”.
    Och Moranius lurar inte mig med att ”folk får väl knulla som de vill, eller?”. Mörbultade småflickor, tjejer och kvinnor, dunkade gula och blå, visar att så enkel är inte sexualiteten. Alsing ska då definitivt inte få styra med något som liknar ett intro till Big Brother.

  3. oj oj oj att en kvinna 2007 får ha en egen sexualitet och skriva en sång om det utan att för den skull vara ett offer verkar vara oerhört förbjudet i världens mest jämlika land.
    Hur många låtar framförda av män med sexistiska budskap, kvinnoförakt, övergrepp etc produceras och kablas ut via tex M-TV och svensk TV,radio utan att gemeneman ens lyfter på ögonbrynen?
    Min fråga blir därför:Varför Ska vi ta den här låten mer på allvar än all annan populärmusik?
    För att den är skriven av en kvinna och som i låten bryter normen om ett ”kvinnligt” beteende, tar för sej, bejakar sej själv, sin sexualitet och sin kropp, blir full och raggar upp en kille istället för tvärt om och beter sej allmänt oansvarsfullt och sedan inte ens känner ånger?
    Nämen Fy! Sådana kvinnor vill vi väl verkligen inte ha!! De utgör ju ett hot mot normen om alla kvinnors och mäns beteenden.
    Världens mest jämlika land stinker just nu lite extra i medierna av könsmaktsordningen.
    Och förtryckta förtrycker som alltid…

  4. Det var väntat att mix skulle omedelbart hugga och contra med att när idiotiska, sexistiska kvinnoförnedrande musik vräks ut från män, så vad är det för fel i texter där kvinnor ”beter sej allmänt oansvarsfullt och sedan inte ens känner ånger?”
    Suck!
    Jag kräks lika mycket över Magnus Ugglas epistlar som ”Testosteron” och anser inte hela den skit du är kritisk mot vara några harmlösa sexualbejakande sånger om den moderne mannen.
    Har du någon gång suttit på en krog och någon covertrubadur framföra Afzelius i sig utmärkta ”En kungens man”. Notera gärna när fulla karlar reser sig upp och höjer näven och vrålar vid passagen:
    – Jag är kungens man så jag tar vad jag vill ha
    och du är alltför vacker för att inte ha någon man följ med mig in i skogen skall jag visa vad jag kan.

    Mix, smit gärna undan från den obehagliga misshandeln, underordnandet och sex som en vara – och låtsas vara lite frigjord som Alsing & co.

    Den text ni hyllar är inte mer frigjord en översättningen på betalkanalernas p-rullar;
    -Jag vill att du ska komma om o om o om o om igen. Japp, japp … Dunka mig gul occh blå.”

  5. St Just!

    Jag har inte läst någon intervju med jäntan ifråga. Jag behöver inte heller göra det för att konstatera att det skapats någon slags hype kring texten på skivan. Hon säger ”- jag har inga trosor på mig” på ett ställe i texten och uttalanden som detta stör uppenbarligen en massa människor landet runt.

    Hur KAN en ung flicka säga något sådant? :-)

    Jag känner henne inte, men jag känner en massa unga kvinnor som har samma bakgrund som hon sägs ha enligt media. Att jag, en 60-årig gubbe, skulle sätta mig till doms över henne eller hennes medsystrar känns helt främmande. Att jag skulle sätta mig till doms över någon människa överhuvudtaget som bejakar sin egen sexualitet är mig precis lika främmande. Enda gången jag fylls av motvilja är då samma sexualitet drabbar någon som inte VILL drabbas av den.

    Att utifrån det perspektivet sätta mig till doms över en S Å N G T E X T känns inte aktuellt vare sig idag eller i morgon.

    Hoppas du ursäktar…

  6. Det är faktiskt första gången jag hör den här låten. Men jag hittar inget som gör den bra, behöver nog höra hennes egen originalversion för att få rätt känsla.

    Däremot är det fantastiskt roligt varje gång en icke-kommersiell artist slår igenom efter att ha presenterat sin musik på nätet. Det var många som gjorde det förr i tiden, men då ville inte skivbolagen ha något med nätmusiken att göra. Idag är det hett material, och till och med nätets tråkigare artister kan plötsligt bli stora stjärnor. Det säger en del om distributionsmetodens värde.

    Vem kommer härnäst? Det finns många duktiga artister att välja mellan! Perrra har skrivit en av låtarna på Fridas album, och han om någon skulle förtjäna en stund i det stora rampljuset (framför allt eftersom han gjorde det Basshunter blev känd för – men fem år för tidigt!). :)

  7. Andreas! Låten är BRA och hennes sångröst är kanon. Nu är smaken som baken men visst håller jag med dig. Det är KUL att folk kan komma ifrån oväntat håll…

  8. Jinge, jag sätter mig gärna till doms främst över den allians från Alsing, till Rydberg och Brink som av olika skäl vill hylla denna text. Att jag dessutom har synpunkter på textens kvalitet, lär Moranius säkert tåla då hon själv betecknar den som ”ett skämt”.
    Snart inkommer säkert hyllningar från Fylking, Skugge, Kazmierska och andra som anser sig vara frigjorda kommentatorer.

    På femtiotalet när vi växte upp var frigjordhet ännu sådant som rätt till preventivmedel, sexualundervisning att överhuvudtaget få tala om en av människans viktigaste relationer till andra människor. Tysnad, moralisk upprustning (MRA) , förbud och utstötthet var allmäntillståndet.
    Idag kan tiden definitivt inte karaktäriseras av moralism utan tvärtom, media , underhållning, mode, reklam, musik för att inte tala om nätet … är extremt sexfixerat och samtidigt makalöst sexualfientligt. Då finns det inte en milimeter frigjordhet i att sjunga om att man inte har trosor på sig eller att uppmana till påsättning som Moranius sjunger ”tre hål det har jag”.
    Då kan man lika gärna hylla Eddie Meduzas lyrik som frigjord när han sjunger ”Runke Min Ball” eller någon annan skit.
    Nu jag tror inte Rydberg och Brink hyllar Meduza – men det gör säkert Alsing.

  9. Håller med St Just. Det är bara missförstådda människor med extremt uppmärksamhetsbehov som Carina Rydberg och en samling gubbar som tror att de är frigjorda som tycker annat. Plus förstås alla småäckel till femtonåriga killar som nu terroriserar sina jämnåriga tjejkompisar som tycker denna text är obehaglig. De försöker nämligen få kontroll över sin sexualitet, inte vara passiva.

    Bra exempel med Afzelius låt. Men, där var subjektet i alla fall en aktiv aktör. ”Jag ska dunka dig så att jag bli gul och blå” är en annan sak. Men det är inte vad hon sjunger! Passiv, passiv, passiv!! Kvinnlig sexualitet – håhåjaja – fint att den uttrycks som att hon består av tre hål! Ooh, vad vi har nått långt! Ooh, vad ni är frigjorda som tycker något sådant! Bravo! Gå nu ut och köp ett par hängarselbyxor för att visa att ni hänger med!

  10. Jag kommer att sova gott inatt även om Alsing & Co vare sig nu eller i framtiden representerar annat än konservativt och reaktionärt skräp. Men jag tycker att man ska separera Frida Moranius sångtext från det.

    Jag, som är 60+, kan inte sätta mig till doms över en enda människa som bejakar sin egen sexualitet även om det tyder på att damen (I SÅNGTEXTEN) förefaller ha en något promiskuös inställning. Jag har klara minnen av min egen ungdomstid och jag kan försäkra dig om att min egen inställning var föga mer romantisk även om jag räknade färre ”hål”.

    Vad ”Medusa” tycker och tänker vet jag inget om, jag har nog aldrig hört vederbörande.

    Jag delar säkerligen din uppfattning om mode, underhållning, media, reklam och musik i övrigt. Men Frida Moranius framför en låt som är underbart svängig, hon gör det med en röst som skapar rysningar och texten är hennes. Vi lever 2007 och inte på 50-talet.

    Go Frida Go!

  11. St Just!

    Är det fult o kvinnor uttrycker sexuell lust? Eller är din motvilja beroende på att hon i texten antyder att hon kanske ska välja en tjej eftersom hon känner sig öm i vissa kroppsdelar?

  12. Cecilia, vad förväntar du dig för svar? Tror du jag som marxist skulle förneka, förkasta eller minimera kvinnors sexuella lust? Give me a break!
    Låtsas inte vara radikal för att du antyder en lesbisk preferens i texten – folks sexuella läggning är nu bland de mest ointressanta områden som finns att diskutera. Det är inte mer upprörande eller chockerande än om nån petar sig i näsan.
    Men det är klart i vår tid är det för en del väsentligare att stoltsera med lite sex som man tror är upprörande än väsentligheter som klass, rasism, miljö, militarism och tunga maktfrågor.
    Tjatigt och medelklassigt.

  13. St Just!

    Utan att försvara Cecilia så kan jag bara konstatera att ditt svar pekar rakt på den manliga härskartekniken… :)

    Minuspoäng!

  14. Jinge, så blir säkert motkommentaren – men jag är härdad – det finns som du vet, värre härskare :)

  15. Jojo St Just.. Men jag kan inte hajja att Fridas text kan ställa till ett sådant rabalder..?

    Om hon är troslös, eller har en säng lämplig för älskog oavsett kön, så kan det inte uppröra mig oavsett om det är verklighet eller om det är en sångtext! Inte heller om det är hennes egen privata uppfattning om saker och ting…

    Jag skiiter FULLSTÄNDIGT i vilket, men det är en bra låt och hon har en mycket imponerande röst.

    Och texten väcker uppenbarligen känslor så från mig får hon TIO PLUS!

    GO Frida GO!

  16. Bra röst, men texten varken tilltalar eller upprör mig. Förutom en sak som jag vart upprörd, upprepningen av ordet ”klockan” direkt efter varandra, av någon märklig anledning hakade jag upp mig på det enormt mycket :)
    Däremot var det lite skoj att se filmklippet från den där livespelningen på Sommarkrysset med publikbilderna där folk ler och inte verkar veta riktigt hur de ska förhålla sig.

  17. Jinge, Moranius är offentlig artist och som sådan intressant för många på samma sätt som du är intresserad av för vissa politikers beteenden och moral, som Bildts.
    Som farsa har jag försökt uppfostra min grabb
    genom att förklara för honom att bara för många män beter sig idiotiskt åt i mycket från hushållsarbete till sex innebär det inte att han som man är dömd till att bli ett pucko. Min dotter har på samma sätt fått styrka att inte acceptera någon underordning samtidigt som hon inte behövt ”bete sig allmänt oansvarsfullt åt” som den sämste karl.
    Tyvärr ställer inte mäns taskiga sexualuppfattningar i musiken till något större rabalder – det borde göra det. Moranius i mitt tycke usla text gör det, för att hon är tjej – och nu har hon fått en hejarklack som ropar Go Frida go!
    Jag undrar vart?
    Skulle hejarklacken hurra över om Uggla eller Meduza skrivit texten?
    Skiter ni fullständigt i textraderna när Uggla sjunger: ”Jag har problem att säga nej, vill alltid älska med varje tjej, har inte kraft att säga ifrån, jag har för mycket testosteron. En garanterat glödhet man, som gillar pang på rödbetan, så flickor vill ni ha ett lån, här finns testosteron.
    Ropar ni Go Uggla go!?

  18. Jag lyssnade nu bara en liten bit in, ska försöka lyssna hela imorgon. Har ju hört ganska mycket talas om låten pga all upprördhet etc.
    Jag har inte lyckats bilda mig någon hel uppfattning än heller, men har en tanke ang. förtrycks-/passivitetstänket. Man (eller kvinna) kan faktiskt mycket väl njuta av att ha hårt sex eller smärtande inslag i det. Jag tycker inte att detta ska behöva ses som ett problem. Självklart är det ett problem att kvinnlig sexualitet i så många sammanhang framställs som enbart passiv. Men de flesta ”s-&-m-lekar” handlar inte enbart om ena partens aktivitet, även den ”passiva” är oftast aktiv om än mindre synligt. Och att kunna uttrycka hur man vill ha det är knappast passivt. Även om det görs på skoj…
    Jaja. Blev ett långt inlägg och ganska ”off topic”, får se om jag återkommer med någon låtsynpunkt annan dag :)

  19. Jag gillade faktiskt inte låten. Ett dugg. Varför? Tja..för jag inte gjorde det helt enkelt. Ingen politik, analysering eller annat trams, bara enkel musiksmak. Den föll mig inte i smaken helt enkelt.

    Det är dock kul hur hon uttalar bokstaven fyra, men trettiotvå R och 205 Ä på slutet…FYRRRRRRRRRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ, inte ens den mest inbitna skåningen uttalar det sådär. Nåväl, skånska var väl inte ämnat för sjungande antar jag :P

  20. St Just!

    Finns det ”ickeoffentliga” artister? :-)

    Jo jag förstår ditt resonemang även om jag inte hört Ugglas låt. Jag är ingen aktiv P3-lyssnare precis. Men den text du citerar tror jag att de flesta unga män känner igen sig i.

    ”Jag har problem att säga nej, vill alltid älska med varje tjej, har inte kraft att säga ifrån, jag har för mycket testosteron. En garanterat glödhet man, som gillar pang på rödbetan, så flickor vill ni ha ett lån, här finns testosteron.”

    Det är i högsta grad verkligheten han beskriver i texten. Den dagen artister inte tillåts beskriva sin egen, eller andras, verklighet på grund av att det inte anses politiskt korrekt då är samhället verkligt illa ute.

    Man ska givetvis pådyvla sin egen avkomma de värderingar man har, jag gör det fortfarande trots att de är vuxna… ( Jag har inte sagt att de lyssnar.. :-)

    Att censurera konst, eller se till att utövarna ägnar sig åt självcensur, det är en totalt förkastlig metod om man vill åstadkomma någon slags samhällsförändring.

  21. Jinge, jag tar mig rätten att tycka till, ha åsikter och även kritisera texter, hur de uppfattas och vilken funktion de kan ha, en ytterst normal textkritik vanlig i alla kulturella sammanhang. Om det inte kan accepteras, då kan vi direkt lämna över kulturen till marknadskrafterna.
    Du orerar direkt om censur, förkastlig metod och en värre. Tro mig jag vet mer än du anar om vad politiska ingrepp från statsmakterna sida har haft och har inom konstens område – försök inte knuffa in mig i den fållan.

    Och vilken tilltro till artisternas ädla syften – en del (inte alls för få) skriver bara ren skit för att sälja, understödda av bolag och Alsingfigurer. Ska vi undvika att påtala detta av vördnad för konsten? Isåfall – fritt fram alla framtida aspiranter till Melodifestivalen, allt är förlåtet – alla texter någon känner igen sig i är numera kritiskt oberörbara.

    Till sist så har jag inte uttalat mig om musiken – men ok – slätstruket komp, tjatigt beat, skaplig röst, i övrigt brus som snabbt faller ur minnet(förutom texten). Men andra tycker givetvis annat, musik påverkar ju många sinnen och så olika vid skilda tillfällen.
    Till sist, Uggla beskriver bara inte sig själv utan ger bara en fånig bild över vad många män tror sig vara eller ha varit.

  22. Mitt inkägg hamnade av någon märklig anledning i fel debatt, så nu lägger jag det där det hör hemma

    Hur orkar ni käbbla om en sketen låt som ingen minns om ett par år

  23. Christer w, du behöver inte käbbla – det står dig fritt att vara ointresserad. Men den rapporten kanske är en intressepil i ögat.

  24. Jag har en personlig hatkärlek till låten. Det är den skånska rösten jag retar mig på. Men samtidigt är den skön på något vis…

  25. Christer W: Hur orkar du göra ett inlägg om något du inte är intresserad av?

  26. Galaxa är modig som håller med St Just. :) Jag håller inte med nån. Det enda som jag kan tycka är lite påfrestande är just det galaxa skrev – ”alla småäckel till femtonåriga killar som nu terroriserar sina jämnåriga tjejkompisar som tycker denna text är obehaglig”. Äntligen en kvinna som är som vi vill ha henne! *kåt, glad och tacksam*

  27. Ia, härligt att vara den som nästan alla hackar på. För att det ska bli rättvist hyllar jag nu artisten som har allt; lysande och varierande musik, fenomenal röst och med texter som har både varma och kärleksfyllda och benknäckarrader. Dessutom ber hon inte om ursäkt utan tar plats:
    Go – Sanna Carlstedt – go!
    Ok, nu kan ni skälla på mitt val!

  28. Det är inte härligt, det är vidrigt. Trösta dig med att det inte är kvantiteten – hur många som håller med dig – som är avgörande, det är kvaliteten!