Idag publicerar DN en ledare under rubriken ”Jämtin på villovägar”. Grunden för det påståendet är att Stockholms socialdemokrater kräver att trängselskatten ska användas till en utbyggnad av kollektivtrafiken.
DN: ”Men nu när förutsättningar äntligen finns för att avdramatisera frågan och hantera bilavgifter som ett av flera medel för att förbättra kommunikationerna i Stockholmsregionen vänder socialdemokraterna på nytt och hotar att rösta nej. Debattartikelns slutkläm är att trängselskatterna är bra men att de måste kombineras med ”både spår och ökad turtäthet, inte bara vägar”. Vem förnekar det? Inte den statlige förhandlingsmannen Carl Cederschiöld. Inte borgerliga representanter för Stockholms stad och länet. Inte heller alliansregeringen”. Om inte högerregeringens lokala förmågor i Stockholms Stad och Län hade propsat på att trängselskatten skulle gå till byggandet av nya vägar så hade detta inte blivit något större diskussionsämne. Dessa har gjort ihärdiga försök att höja avgifterna för kollektivresenärerna på de mest oblyga sätt – för oss som bor i Stockholms Län så har det nya högerstyret inneburit att kollektivresandet kommer att bli rejält mycket dyrare. Tidigare kostade en biljett mellan Nynäshamn och Märsta tjugo kronor, nu kommer zonsystemet att återinföras samtidigt som biljettpriset fördubblas, det innebär sannolikt att samma resa kommer att kosta hundra kronor. Vad detta innebär för en familj med tre barn är lätt att räkna ut. |
Det är ur det perspektivet man ska se Carl Cederschiölds förslag om att trängselskatten ska gå till byggandet av nya motorvägar. Hade han och högerregeringen velat lägga ett förslag som man hade uppnått koncensus kring så hade i alla fall hälften av pengarna blivit öronmärkta till förbättringar av kollektivtrafiken. Det är en absurd idé att skaffa sig inkomster av en trängselskatt för ”miljöns skull” och sedan lägga dessa pengar på bygget av nya motorvägar. Förstår inte Dagens Nyheters ledarskribenter detta så är de bara att beklaga. Värt att notera är också den semantiska finessen i att byta ut ordet trängselskatt till ”bilavgifter”. Tror inte Dagens Nyheters ledarredaktion att läsarna märker sådant? Andra bloggar om: Dagens Nyheter, Ledare, Trängselskatt, Högerregeringen, Carl Cederschiöld, Socialdemokraterna, Stockholm, Kollektivtrafik, Carin Jämtin, Politik [tags]Dagens Nyheter, Ledare, Trängselskatt, Högerregeringen, Carl Cederschiöld, Socialdemokraterna, Stockholm, Kollektivtrafik, Carin Jämtin, Politik[/tags] |
4 svar till “DN tillverkar en Höna!”
Jinge
Den resa som tidigare kostade 20 kr kommer att höjas. Vad hemskt. Var i Sverige tror du att man kan åka nästan 10 mil för tjugo kronor? Ni är så fruktansvärt bortskämda i 08 området. Du brukar ju ha lite större perspektiv, men när det gäller kollektivtrafiken i Stockholm då krympte det rejält
Nejdå, mina perspektiv är inte små. Jag anser att det ska vara nolltaxa på all kollektivtrafik i hela landet. Går inte det så tycker jag att kostnaden inte bör vara mer än 500.- i månaden för resandet. Sträckan mellan Stora Sjöfallet och Porjus erbjuder speciella svårigheter, jag vet. Men man behöver kanske inte en buss var tionde minut… :)
Det DN kallar marginella förändringar är i verkligheten nedskärningar i mångmiljardklassen. Sätt detta i proportion med att Alliansens höjning av SL-taxan sänkte utgifterna med, som jag minns, runt 100 miljoner kr. DNs ledarredaktion svänger hit och dit i frågan om trängselskatten. Sällan är något de skriver i denna fråga alls läsvärt.
Se upp när du kommenterar!!
Det har visat sig att citattecken ”som här” i kommentarer leder till att de inte sparas på rätt sätt. Mycket av innehållet försvinner ut i den binära världsrymden.
Än så länge är orsaken höljd i tät dimma, men servern har fått ett nytt operativsystem och jag misstänker att det inte klarar av ” ” på rätt sätt. Troligen går det att åtgärda, men tills vidare så avstå från användandet av dessa krumelurer…
// Jinge