DN skriver om Twingly

Idag publicerar DN-journalisten Karin Rebas en intressant betraktelse om framtiden när det gäller informationssamhället och hur utvecklingen kommer att se ut.

DN: ”Beslutet att koppla upp dn.se mot blogg-
världen har inte enbart mötts av jubel på redaktionen, kan jag avslöja. Visserligen finns det en växande insikt om att bloggosfären bidrar till att förbättra de traditionella medierna: genom att läsarna får chansen att kommentera och kritisera journalisternas insatser ökar pressen på DN och andra medier att leverera artiklar med djup och tyngd.”

Att DN:s journalister liksom dem på SvD reagerar på att det plötsligt finns en rubrik med en kommentar i direkt anslutning till deras artiklar har jag stor förståelse för. Självklart eftersom jag är en av dem som ofta kritiserar tidningarnas skriverier, och hur kul kan det vara 1) att få berättigad kritik 2) att den kritiken kanske läses av tusentals som också läst artikeln…

Samtidigt som det givetvis kan vara irriterade för tidningsskribenten så innebär det att diskussionen breddas, och till viss del förbättras. DN har efter påpekande rättat ett par artiklar på nätet efter kritik från undertecknad, Expressen lyfte helt bort en artikel när de fick klart för sig att den byggde på illa utförd faktakontroll. Och det är bara undertecknads agerande, hur bloggarna allmänt fått redaktionerna att reagera och agera kan jag inte bedöma men jag förstår att bloggar både läses och spelar en roll. Läsarkritiken blir på detta sätt i det närmaste ögonblicklig.

DN: ”Men den varierande kvaliteten i bloggvärlden gör det också besvärligt att sålla bland informationen. Vilka källor kan man lita på? Vilka bloggar är värda läsarnas tid och uppmärksamhet?”

Det är en kärnfråga. På ett generellt plan kan man anta att de bloggar som reagerar och kommenterar tidningarnas skriverier drivs av människor som är samhällsintresserade varför kommentarerna oftast rör det faktiska innehållet i den kommenterade artikeln. Därutöver finns det sannolikt ett antal bloggare som bara länkar till tidningen för att få fler besökare.

Det sistnämnda agerandet är mycket destruktivt för bloggosfären. Att länka till en artikel i DN kan

ge hundratals sidvisningar, men man ska också ha klart för sig att dessa besökare snabbt inser att bloggbesöket var ett misstag om där inte finns något substantiellt innehåll. Hur många gånger man låter sig luras att klicka på en länk på någon av morgontidningarnas hemsidor vet jag inte, men jag tror att 3-4 missar efter varandra sänker intresset för lång tid framåt.

Min blogg har fått ett antal nya besökare på grund av dessa länkar via Twingly. Om jag får behålla några dessa tillfälliga läsare kan jag inte bedöma, men eftersom jag skriver om exakt samma saker idag som jag gjort under de senaste åren så finns det kanske vissa möjligheter till det. Mediekritik, Politik, Mellanöstern, USA, Rovdjursfrågan och Irakkriget är som bekant mina käpphästar. Så har det varit ett antal år och så lär det fortsätta.

En sak som skiljer när det gäller länkandet från min sida? Jo absolut. Förut länkade jag i första hand till Sveriges Radio/Ekot. Nu länkar jag hellre till DN och SvD eftersom de tar upp samma saker. Det är en skillnad, men den lär återgå till det normala i takt med att övriga medieföretag följer efter DN och SvD.

Karin Rebas artikel i DN Twinglys hemsida

Andra bloggar om: , , , , , , ,

[tags]Bloggosfären, Twingly, Internet, Media, Karin Rebas, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Läsarreaktioner[/tags]

  7 comments for “DN skriver om Twingly

  1. Christer
    24 februari, 2007 at 10:28

    Jag tror Twingly är rakt igenom dåligt för bloggosfären. Det är bara ett försök att kopla greppet över något makten inte vet hur de skall förhålla sig till?

    Hittills har de ett uppifrån perspektiv över det hela men jag törs garantera att bloggarna kör om massmedia en dag.

    Sen blir det ombytta roller…

  2. Mats
    24 februari, 2007 at 17:33

    Jag tror att de redan populära bloggarna kommer att stärka sin ställning bara.

  3. 24 februari, 2007 at 20:48

    Bra att du tar upp den artikeln! Jag fick upp ögonen på den via ditt inlägg och har hakat på med mitt eget inlägg, men en referens och en trackback till din blogg.

  4. /M
    25 februari, 2007 at 00:50

    Tja, DN lägger ju bara ut högrankade bloggar bland de tre som är synliga direkt från artikeln och hoppas väl att många läsare är lika med substans. Så är det ju inte riktigt alltid. Konsekvensen är att de ökar rankingen hos de bloggar som syns i rutan, vilket gör att de syns oftare i framtiden … och cementerar på så vis en blogghierarki som inte nödvändigtvis är av godo.

    Om DN inte kan avsätta en redaktör att värdera vilka bloggar som skall synas direkt i artikeln så borde de antingen göra som SVD eller helt enkelt slumpa fram vilka som syns vid varje sidladdning.

  5. 25 februari, 2007 at 11:30

    Det kan nog variera en del i kvalité bland bloggarna. Med olika ingångsvinklar så kan säkert bloggarna bredda och komplettera artiklarna.

    Jag har inte fått mer än några tiotal nya besökare via länkarna från DN och Svenskan. Däremot roade det mig en hel del när jag upptäckte det här Och visst, jag erkänner att jag valde rubriken med omsorg ;-)

  6. /M
    25 februari, 2007 at 14:01

    Apropå klickstatistik och kvalitet… Point in case: dagens DN debatt.

    Den översta bloggkommentaren är Niklas Svenssons korta referat av debattartikeln. Det enda han tillför själv är rubriken. Men den hamnar överst för att så många länkar till politikerbloggen.

  7. 25 februari, 2007 at 15:22

    Ja dessutom är det ett företag, Nyhetsbolaget AB. Undrar om DN tänker på det?

Comments are closed.