Den idiotiska bilindustrin


EU-kommissionen har beslutat att mildra kraven på avgasutsläppen efter att ha utsatts för en massiv lobbyingkampanj från bilindustrin.


DN:
”Det klokaste EU kunde göra vore därför att sätta upp en tidtabell för när fordon som avger för mycket klimatpåverkande gaser ska upphöra att trafikera vägarna i Europa. Sedan visste både europeiska och andra biltillverkare vad som gäller om de vill sälja sina produkter till européerna. Med en marknad av 450 miljoner människor lär de tillverkare vara få som avstår.”

Jag anser att EU borde besluta att de bilar som tillåts rulla på Europas vägar efter 2016 ska ha noll i utsläpp av växthusgaser och sjukdomsframkallande gaser. Deras maximala motoreffekt ska högst få vara 50 hästkrafter och fordonets vikt ska ej få överstiga 700 kilo. Givetvis kan dessa nivåer diskuteras, men någonstans i det häradet borde det ligga.

De enda undantagen från detta bör vara lastbilar och utryckningsfordon som av naturliga skäl kan behöva lite mer under motorhuven.

Är detta en orimlighet? Nej inte alls, man behöver inte bygga bilar av plåt och endast ett fåtal delar behöver vara av metall. Den som vill fortsätta att åka i BMW – ”flera hundra” kan göra det utan att ha dåligt samvete. Det blir en lika flott bil som tidigare med den skillnaden att den omöjligen kan komma upp i 230 km/t på Autobahn. Den kommer att klara 110 i timmen om den har både hemlängtan och medvind. Och för att vara en bil som väger endast 700 kilo så kommer den vara ovanligt elegant och fortsätta att vittna om att ägaren har liten snopp och hjärna men desto fetare plånbok.

Tro nu inte att elbilen kommer att innebära något alternativ för dem som gillar nutidens autobahnfart. Elbilar bör inte heller få ha högre effekt eftersom – kraften kommer någonstans


Någon har uppenbarligen komplex, vilken?

ifrån. Även om man har ett eget vindkraftsverk som laddar batterierna så bör inte bilen få väga mer eller ha starkare motor.

Familjen Reinfeldt får finna sig i att klämma in sig i en bil som är väsentligt mindre än deras nuvarande Chrysler Voyager. Men även en liten bil kommer att kunna frakta sitt innehåll avsevärda sträckor och det med god komfort.

Bilbranschen kommer att gny och hyra in ett stort antal professionella gråterskor, de precis som den svenska jägarkåren, men varför bry sig? Är det inte samhället som ska ställa upp de regler som branschen ska rätta och packa sig efter?

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

[tags]Bilar, Avgaser, Miljö, Trafik, Utsläpp, Växthuseffekten, EU-kommissionen, Bilindustrin, Politik[/tags]

Nyligen.se


4 svar till “Den idiotiska bilindustrin”

  1. Är det sån himla skillnad mellan en 126:a och en SUV?! (Du har inte ffflat i photoshop?)

    För övrigt är det trevligt med stora feta bilar. Fråga miljöpartiets språkrör med SUV. Fråga Yvonne Ruwaida som åkte taxi dagarna i ända. Fråga mig som gärna hade haft en ;-)

  2. Gå inte på oljelobbyns påståenden – det finns elbilar som erbjuder Autobahn-hastigheter. Kolla upp Tesla Motors, de har precis säkerhetstestat sin nya Roadster-prototyp i Arvidsjaur.

    Och GM har redan dödat ett vettigt alternativ: EV-1. Se filmen Who Killed the Electric Car?

  3. Nej f_n Jinge, jag kör en Mercury 3.8 liters V6’a med 200 hästar som väger 623 kg, inte kommer jag att nöja mig med 50 hästar inte…:) På 70-talet körde jag en Ford Grand Torino 366 cu-inch V8’a, så jag har trappat ner något.

    700 kilo och 50 hk, den bilen rör sig knappast, blir en trafikfara vid eventuella omkörningar, då acceleration saknas…Längtar du tillbaka till T-Forden?

    Chrysler Voyager är ju bensinsnål och väger kanske under 700 kilo. Amerikanska bilar har bland de största kraven på avgasutsläpp, krav kanske större än Europe? Rätta mig om jag har fel.