Datoriserade telefonister ett elände!


Jag läste på Kerstins Motvallsblogg ett resonemang om deflation, inflation etc. där hon halkade in på telefonister.

Det här med telefonister är rätt intressant. Jag vet i skrivande stund bara några stycken företag/organisationer som faktiskt har kvar sina telefonister i traditionell funktion. För oavsett var man ringer så möts man av inspelad röst som säger:

* Tryck 1 om det gäller information

* Tryck 2 om det gäller en räkning

* Tryck 3 om du vill komma till försäljning

* Tryck 9 om du vill tala med telefonist.

Och oavsett vad man än trycker så hamnar man på en digitaliserad bandspelare som hurtigt förklarar: ”- Du har plats 183 i kön och väntetiden beräknas bli tvåhundrafyrtio minuter..”

Jag H A T A R det!!

Ofta när jag ringer behöver jag förklara ärendet för den som svarar i telefon för att bli rätt kopplad.

Söker man i telefonkatalogen så saknas i många fall telefonnummer till annat än ”kundtjänst” som då är ett automatiserat filter. Otåliga personer göre sig icke besvär..

Dessutom har många företag hemliga telefaxnummer numera och skriver inte ut sin e-postadress på hemsidan. Alla verkar göra vad som står i deras makt för att slippa kundkontakt.

Jag har en viss förståelse för att det är dyrt att hålla sig med telefonister, men lönar det sig inte att ha nöjda och glada kunder längre?


7 svar till “Datoriserade telefonister ett elände!”

  1. Vår vårdcentral har ett sådant system som är så korkat att den inte gillar telefonnumret till min mobiltelefon eftersom abonnentnumret börjar med en nolla. 073-0xxxxxx
    Galningen som gjorde dataprogrammet ansåg uppenbarligen att telefonnummer aldrig kan börja med en nolla. Detta gör att jag inte kan ringa vårdcentralen med mobiltelefonen eftersom det inte finns alternativ. Det systemet är ett sådant där vårdcentralen ringer tillbaka när de har tid, men man kan ju inte sitta hemma alla gånger vid sin fasta telefon i flera timmar.

  2. Det handlar helt enkelt om monopolkapitalismens avigsidor. Som vanligt kan man ju tillägga. Man skär ner på personal som inte anses tillföra något eftersom det kan automatiseras. Att företagen tappar i goodwill spelar aktieägarna mindre roll eftersom de bara är ute efter att klippa kuponger.

  3. Jag hatar att hela tiden få höra en inspelad röst och behöva trycka mig fram i arton menyval innan jag (kanske) får snacka med en riktig människa. Men en kompis gav mig ett litet tips, som faktiskt har funkat för mig hittills.

    Om du ringer ett stort företag, tex. Telia, så tryck inte på någon knapp, välj inget av alternativen, då kopplas du till en växeltelefonist efter ett litet tag. De har programmerat telefonsystemet att även människor som inte har någon knappsats på telefonen (om nu någon fortfarande använder snurrskiva) ska kunna kontakta företaget.

    Jag tror att det ska funka fortfarande.

  4. Nils E:

    ”Det handlar helt enkelt om monopolkapitalismens avigsidor. Som vanligt kan man ju tillägga. Man skär ner på personal som inte anses tillföra något eftersom det kan automatiseras. Att företagen tappar i goodwill spelar aktieägarna mindre roll eftersom de bara är ute efter att klippa kuponger.”

    Häpp!

  5. Ler lite när jag ser bilden. Jag har faktiskt suttit och jobbat i en manuell telefonväxel med sladdar som flyttades runt och vippor som skulle slås av och på. Lite nostalgi.

    Att sitta i telefonkö är det värsta jag vet. Därför försöker jag undvika det i möjligaste mån. Värst är när de spelar hemsk musik under tiden man väntar. Det retar mig till vansinne. Fast meningen är nog tvärtom?

    Annica

  6. Att kunderna är speciellt viktiga för storföretag tror jag är en my. Men vad jag ville få fram är det faktum att företagen själva behöver ringa varandra då och då, och det kostar dem att ha anställda sittande i telefonköer till andra företag.

    Att statliga och kommunala myndigheter skurit bort telefonister har ju mer med den allmänna nerdragningen av offentlig sektor att göra (för att de rika ska kunna få sänkt skatt). Det är nog så irriterande för oss vanliga men givetvis ingenting som de stora företagen bryr sig om..