Dataspel stimulerar krig och våld!

Denna unika artikel har publicerats av Torbjörn Sassersson på Newsvoice, första gången 1/7 2017. Tankeväckande än idag. Här ett utdrag ur artikeln Newsvoice

Dataspelsindustrins krigsspel och det militära komplexet går hand i hand. Tillsammans bygger de en värld centrerad runt hat och konflikter, en världsåskådning och industri som vill rekrytera barn till framtida krig.
När jag 1995 studerade IT på MacMeckarna i Stockholm berättade lärarna om hur amerikanska armén använde kloner av det då mycket populära förstapersonsskjutspelet Doom för att träna sina soldater i verklighetsbaserade scenarior.
dataspelare
Idag används krigsspelen för rekrytering av nya unga soldater. I krigsspel som Army of Two, Ghost Recon och svenska Battlefield ska tonåringar bekämpa terrorister, nordkoreaner, irakier och andra grupper under dramatiska och mycket realistiska former.

Svenska Statens Medieråd på krigsindustrins sida?

Dataspelsvåldet diskuteras frekvent och Statens Medieråd är en av de aktörer som i hög grad förnekar kopplingen mellan dataspelsvåld och ungdomars aggressivitet. Nedan klippt från artikeln ”Forskargräl om dataspelsvåld” i SvD från 2012.

Läkaren och professorn Martin Ingvar kritiserar i en debattartikel Statens medieråd för att inte känna till hur långt ner i åldrarna som dataspelandet finns. Martin Ingvar tar tydlig ställning mot den vanföreställning som Statens Medieråd har.

”Ungarna kan själva ladda ned spelen. Det är ett faktum att spridningen av spelen och trycket att spela ligger långt nere i åldrarna – långt under det som medierådet beskriver.”

Han menar att Statens medieråd har fel när de skriver att det inte går att se på dataspel ur ett hälsoperspektiv.
Dataspel warcradft
Statens medieråd kontrar:

”Det vi har sagt är att det finns inga vetenskapliga bevis för att vi blir fysiskt våldsamma av våldsamma dataspel. Men vi har inte sagt spel är ofarliga, det är mycket möjligt att det finns effekter. Men om de finns så vet vi att de är väldigt svaga, för annars hade man hittat dem”, säger Ulf Dalquist, forskningsansvarig på Statens medieråd.

Det verkar som om Statens Medieråd förnekar robust forskning som visar en tydlig koppling mellan dataspelsvåld och aggressivitet.

Vad hände med debatten efter 2012?

Vid en ytlig genomgång av debattartiklar i svenska medier perioden 2012-2017 tycks trenden vara att acceptansen för våld ökat.

Se bara på alla skolskjutningar i världen. I princip alla sådana fall handlar det om tonåringar som spelar skjuta-kuta-spel och sedan tar till egna vapen som de kommer över för att massmörda skolkamrater och lärare.

i Andra om: , , , , , ,

  2 comments for “Dataspel stimulerar krig och våld!

  1. 3 juli, 2017 at 10:47

    Torbjörn Sasserson har alldeles rätt. Våldet i dataspelen påverkar ungdomarna. Att stänga in sig i mörka rum och hela tiden i sina psyken ta in ett ständigt dödande av ”fiender”. Ett spelflimmer av blod och död planteras in. Denna påverkan förnekas av de flesta psykologer, samhällsdebattörer och tydligen Statens medieråd. En del av dessa menar att även gamla tiders sagor för barn var grymma och våldsamma. Ingen tog skada av dem. Där kan dock sägas att de barnen inte stängde in sig och i ensamhet njöt av Bröderna Grimms skräckfyllda berättelser. De ”sagorna” var inte heller illustrerade av tv-skärmens bilder med sina strömmar av blod. Att förneka det uppenbara att barn och ungdomar påverkas av krigsspelen-dödspelen är ett ställningstagande ägnat att förvåna. Varför förneka vad varje förnuftig och objektiv granskning visar. Ungdomar slår ned varandra, sparkar och slår. Sparkar ofta mot offrets huvud. Ungdomar har ju alltid bråkat. Men så hänsynslöst och rått? – Jag har funderat en hel del kring denna våldsindoktrinering. Och etablissemangets förnekande av påverkan från dataspelen. Varför detta förnekas. Jag tror att Sasserson har rätt i att indoktrineringen är medveten. Barnen och ungdomarna vänjs vid krig och våld. Vänjs vid krigsoffer och döda fiender. I slutändan fungerar de bra som soldater. Konspirationsteorier från Sassersons sida? Och min? Nej, mönstret är så tydligt.

    Ulla Johansson

  2. Martin Kullberg
    2 juli, 2018 at 00:55

    Jag minns ju 80-talets videovåldsdebatt. Visade sig efter all hysteri att videovåldsgenerationen blev den minst våldsamma generationen i svensk historia så långt.

    Vad lär man sig egentligen i datorspel? Krigsspelen? Man lär sig en sak framför alla andra saker, att man dör, man dör ofta och det spelar ingen roll vad du har för utrustning eller om du är superskicklig, du dör om och om igen.

Comments are closed.