Dags att bränna Bibeln?


Igår läste jag en av Lennart Frantzells bloggningar om de tok-kristna i USA. Han berättar att 44 % av alla amerikaner tror att Jesus kommer att återvända till jorden inom 50 år.

Han berättar också att lika många procent anser att USA:s skolor inte ska få lära ut Darwinism och att de tror att ”Gud bokstavligen har lovat det bibliska Israel, inklusive Palestina, till dagens Israeliska regering”.

Själv läser jag just nu de sista kapitlen i boken ”Dödahavsrullarnas Hemlighet” av Baigent/Leigh som utan vidare leder i bevis att bibelns myter om Jesus inte är annat än just myter. I den händelse att personen verkligen funnits så är han inte Guds son och inte heller levde han då bibeln påstår. Den mest troliga förebilden, om nu någon är trolig alls, är en person i en liten judisk sekt som kallas ”Rättfärdighetens Ledare”.

Jag får starka obehagskänslor av att läsa om religiös fanatism oavsett vilken sorts sekter det rör sig om. Det var inte så länge sedan vi själva slutade att tro på tomtar och troll, och ännu finns det mängder av folk i landet som gör det. Det är inget att göra något åt eftersom människor givetvis måste få tro på vad de vill även om det råkar vara små gröna marsvarelser.

Många människor använder religiösa symboler på ett eller annat sätt. Vore det inte läge att introducera en gudsförnekelsesymbol som vi ateister och gudsförnekare kan ha på oss? I
alla fall borde det leda till att man inte i onödan antastas av diverse Jehovas Vittnen och liknande?

– En stiliserad brinnande bibel kanske?

Andra bloggar om: , , , , , ,

[tags]Religion, Gud, Gudstro, Vidskeplighet, Bibeln, Mytologi, Trolldom[/tags]


13 svar till “Dags att bränna Bibeln?”

  1. Vet inte vad man ska tro på , men jag har blivit övertygad om att det finns ett liv efter detta ! Men religoner i sig är väl oftast av ondo , mest med tanke på alla krig..

  2. Folk som författar sådana böcker är oftaste professorer som tjänar för dåligt med pengar och då måste hitta på något nytt, för att sälja fler böcker… vill du ha en seriös bok om Jesusforskningen så kan jag rekomendera ”Människa och Mer” av Bengt Holmberg (professor vid Lunds universitet).

  3. Så Holmberg är en ”seriös” professor medans Baigent/Leigh bara vill tjäna pengar? :-)

    DU lär aldrig bli professor iaf.. :)

  4. Eller så läser man ”Controversy of Zion”.

    http://xxxxxxx.yy.com

    Det är nämligen så att religionernas problem inte kommer att försvinna bara för att man bränner bibeln, tvärtom, bibeln innehåller en hel del bevis på varför mellanösternkonflikten aldrig löses. Bränn inte bibeln, läs den och ”Controversy of Zion”!

  5. Oavsett om det gäller bibeln eller koranen så ställer alla religösa fanatiker till det i största allmänhet för andra. Skillnaden ligger mer i vilka möjligheter/resurser/makt de har för att verkställa problemen.

    Religion har alltid genom tiderna använts för att undertrycka folk genom att ge dem ett hopp om att orättvisor försvinner i nästa liv.
    Konceptet har varit och är fortfarande mycket framgångsrikt.

  6. ”Det är också viktigt att veta en del för att förstå Islam, och för att inse att vi tillber samma gud och att ytterst lite skiljer dessa bägge religioner.” Så sa du om islam för några dagar sedan. Och jag tyckte det var spännande det du skrev och du verkade ha en öppen inställning till religion, fastän du kallar dig ateist. Så långt gott!

    Men – vilken besvikelse -vad är det du gör nu? Koranen är intressant, men Bibeln ska vi bränna, eller? ”/…/människor givetvis måste få tro på vad de vill”? Menar du verkligen det på allvar?

    Dödahavsrullarnas Hemlighet är en bra bok, men du finner lätt en hel del fler böcker som lika vetenskapligt bevisar Jesu existens… det beror på vad man vill hitta!

  7. Ajajaj Galaxa!

    Du menar att mitt resonemang uppvisar vissa betänkligheter och haltar? :-)

    Ptja, jag skulle aldrig för mitt liv hävda att man ska bränna Thorah-rullar, koranden eller andra religiösa symboler än mina egna. Alla religioner måste nog satsa på att medvetandegöra sina egna, att låta de egna leden vara de som motarbetar dem.

    I mitt fall är det givetvis den kristna tron och utövandet av religionen som jag är negativ till. Jag känner mig dessutom lika avogt inställd när det gäller katolicismen eftersom den ligger så nära.

    Sedan kan man ju i.o.f.s. ta fram stora kammen och kamma alla likadant, men jag har svårt att kritisera folk som går i synagogan och moskén, och framförallt begriper jag inte VARFÖR jag skulle kritisera dem. Fundamentalister inom respektive, visst, men folk måste få tro på vad de vill även om det är tomtar och troll. När det gäller kristendomen kan man utan vidare ta ut svängarna betydligt längre om man själv tillhör dem som är uppväxt och uppfostrad med kristna värderingar.

  8. All sorts religion är för att få människor att bete sig och rätta sig efter de stora, se på de som måste be var och varannan minut. Annars kommer dom inte ”paradiset” och ps: Närmare paradiset än livet kommer man inte, försök att leva ut och må bra den tid du fått…..

  9. Bränn du vilka av dina böcker du vill bara du inte ger dig på mina eller lägger dig i vilka böcker jag jag lånar på biblioteket…..då är du inget annat än en fanatiker som i din religion förföljer alla andra.