Nyare bilar är väl bland det dummaste man kan tänka sig? Mina första bilar kunde man mekka med, och om de plötsligen inte ville fungera så behövde man inte några avancerade datorer för att felsöka dem. Nej, man lyfte på huven och kollade att alla tampar satt ungefär som de skulle. Ville man kolla bränsletillförseln så var det busenkelt att lista ut vilken slang som var bränsleslangen, att kolla tändningen likaså. Idag åkte jag i en bil som bara plötsligt lade av. – Bööööhhh, sade motorn och nu är bärgare beställd. |
Visst kan man fortfarande lyfta på motorhuven, ja och visst ser man att där sitter en motor, men… Jag begriper inte riktigt vitsen med att datorisera allt fler av bilarnas funktioner. Nog måste man väl kunna sätta på en katalysator även på en gammal hederlig motor? – Allt var faktiskt bättre förr! |
6 svar till “Dagens bilar suger!”
Vi har många datorer i våra bussar också numera och man får lära sig att starta om dessa datorer när de strular.
Det räcker ofta med att dra ur säkringen till datorn en stund, men ibland är det bärgare som gäller.
Det är inget fel med datorstyrning, men tillverkarna slarvar så fruktansvärt med kvalitén på grejorna.
De tål inte fukt, temperaturskillnader och skakningar.
Inget fel? När en vanlig personbil är så komplicerad att det inte ens är ngn idé att öppna motorhuven då är det ett allvarligt fel.
Det var det vi skulle ha gjort Jinge! Vi skulle ha försökt bota om skäpet innan vi ringde kranbilen!
Va? Har du fått det beskedet? Man behöver inte formatera om den då..? :-)
Just det här felet skall vara rättat i punto 2.4A som är ute nu har jag hört… :P
Allt var inte bättre förr. En vanlig folka hade 45 hästkrafter SAE toppfart 110 km/tim och snittförbrukning +1,2 l/mil och det var en bedrift att om motorn höll i 10000 mil. Mycket av utvecklingen kan vi tacka datoriseringen för (Den började på 60-talet med VW 1600E har jag för mig). Dessutom skyller alla på datorn för att skyla över den egna inkompetensen.
Däremot att det inte går att byta lampor på många moderna bilar utan att plocka isär halva motorn har inte en enda up-side.