Konspirationsteoretikerna kommer att minnas Göran Perssons regeringsperiod med utomordentligt stor saknad. För i många sammanhang så har oklarheten omkring statsmaktens agerande, eller brist på agerande, uppnått nivåer som varit helt otroliga. Dubbla budskap, uteblivna budskap, mörkläggning och rent bedräglig information har blivit det normala i stället för undantag. I tisdags berättade SvD: ”Luftfartsstyrelsens chefsjurist Lena Byström Möller till TT. – Det handlar om tusentals flygrörelser. Allt från fraktflyg, linjefart, privat charterflyg, taxiflyg till en del statsluftfartyg.” Det uttalandet kom i samband med att hon berättade att regeringen skulle få slutrapporten från verket under torsdagen. Igår lät Ekot Luftfartsverkets generaldirektör komma till tals och han berättade: ”– I vårt material finns ingenting som tyder på kopplingar till CIA, säger Nils Gunnar Billinger, generaldirektör på Luftfartsstyrelsen… …– Luftfartsverket har FRÅGAT sin personal på samtliga flygplatser om de har iakttagit någonting som kan sättas i samband med de här misstankarna. Men de har inte fått några sådana uppgifter.” Juristen vet på tisdagen att det förekommit en del ”statsluftfartyg” och general-direktören vet ett par dagar efter detta att inget tyder på att det rört sig om CIA. Man har dessutom frågat sin personal om något tyder på att något av planen haft CIA-agenter ombord. Hur man ser och känner igen CIA-agenter framgår dock inte av berättelsen men de kanske har grön näbb och utstående öron, vad vet jag.. Det plan som stod parkerat i Örebro kom enligt tidningsuppgifter dit via Arlanda och platsen innan var Weissbaden, CIA:s högkvarter i Europa. Efter Örebro flög det till en amerikansk militärbas på Island. Det rörde sig, fortfarande enligt media, om en bröllopsresa med denna något udda färdplan. Har någon undersökande journalist verkligen kollat upp om Mehdi Ghezali, den s.k. Guantanamosvensken, finns kvar i Örebro, eller har han möjligen gift sig? |
Tror Luftfartsverket att de målas så här? Det flygplan som användes för att flyga ut Egyptierna från Bromma ägdes av CIA via bulvanföretag avslöjade amerikanska tidningar. Det borde vara tämligen enkelt att kolla upp vem som ägde de ”statsluftfartyg” det nu rör sig om. Och varför i hela friden frågar regeringen Luftfartsverket vilka plan som varit i Sverige? Regeringen hade ju kunnat lyfta luren och frågat SÄPO och MUST direkt?
Jo, för som man frågar får man svar.. Undersökande journalistik tycks vara en totalt utdöd verksamhet i vårt land idag. [i] Ekot [i] SvD |
4 svar till “CIA-flygplan, verklighet eller flygande holländare?”
Verkligen helt tokigt att detta valsade runt som ”nyhet” igår. Fast å andra sidan, med den utveckling vi har för tillfället kan det säkert vara så snart att vi får i förväg utannonserade CIA-plan som landar på våra flygplatser och för bort människor. Det är ju för samhällets bästa, remember?
Ali: ”Det är ju för samhällets bästa, remember?”
Visst fasen, det glömde jag..
Samtidigt måste man ju glädjas med Mehdi Ghezali nu när han träffat den ”rätta” och gift sig.. :-)
Precis som om Säpo/Must skulle vara ovetande om CIA flyger hit. Skulle DET vara sant så behöver de verksamheterna läggas ner direkt..
Att CIA skulle åka land och rike runt med ett gift par är nog en översättning som gränsar till det felaktiga. Det rätta översättningen skall nog vara att dom har varit i örebro för att förgifta ett par vilket stämmer bättre med deras verksamhet.
KAS
”Kära örebroare….jag menar Arboga.”
Även den intelligentaste kan ta fel när Örebro är på tapeten. Planen skulle nog till Guantanamo!