Chiquita försöker tysta kritiker


I Sverige låter man sin VD, Max Stenbäck, skriva till tidningarna för att berätta vad Chiquita anser att de ska skriva när det gäller bananföretaget.

Flamman: ”Patrik Svensson på Sydsvenska Dagbladets kulturredaktion skrev en krönika i maj på temat Chiquita och dödsskvadronerna under rubriken: ”Bananer i uniform”. Det tog inte många dagar förrän han fick ett brev från Martin Ågren på pr-byrån Hill & Knowlton som på uppdrag av Chiquita inte heller var förtjust över publiceringen.”

Chiquita marknadsför sina bananer med en söt liten groda. Bilden man försöker sprida är förstås att bananerna odlas på ett miljömässigt sätt. Men rätteligen borde Chiquita marknadsföra sin produkt med blodiga bananer. För det är hundratals människor som mördats av de dödsskvadroner som Chiquita betalat över tio miljoner kronor till.

Blodiga bananer, tänk på det nästa gång du handlar! Jag lär fortsätta att skriva om Chiquita, för de har väl inga dödsskvadroner i Sverige? Inte än i alla fall…

Tänk, sköna tanke, tänk om många bloggar skriver om detta… Länk till Flammans ledare

Andra bloggar om: , , , , , , ,

[tags]Dödskvadroner, Chiquita, Max Stenbäck, Hill & Knowlton, Martin Ågren, Pressfrihet, Mord, Politik[/tags]


2 svar till “Chiquita försöker tysta kritiker”

  1. Förutsättningen för grodan är att Chiquita följer lagen i det land som bananerna odlas. Det ”miljövänliga” är att det inte används mer bekämpningsmedel än vad som är tillatet. Alla bananer utan groda är saledes odlade i strid med miljölagstiftningen i det land där de odlas.

    Stora företag kan tydligen göra som de vill.
    Köp rättvisemärkt, det kan aldrig Chiquita bli.