Bloggares användning av logotyper


Jag har varit inne på det förut men det tål att upprepas. Bloggare kan utan utan att oroas använda sig av ett företags logotype i samband med kritik av företaget.

Om jag skriver att jag anser att McDonalds hamburgare smakar skit så kan jag illustrera det med deras logga eller en bild på ett försäljningsställe där företagsnamnet framgår tydligt. Det är nämligen vad som på juristspråk kallas för ”fair use” och ingår i vår grundlagsfästa yttrandefrihet.

Ett företag, t.ex. de som driver det spammande BlogRankers, kan aldrig få en sådan sak till ett immateriellt intrång eller upphovsrättbrott. Det påståendet har ju gjorts av företagets chef, Tom Hedrup på Hedrup och Norbergs Consulting HB, men det är helt gripet ur luften.

Det hävdas ibland att ett utgivningsbevis skulle vara en fördel för bloggare som kritiserar företag, myndigheter och politiker. Jag är inte säker men jag tror inte att det är någon skillnad. Bloggar omfattas redan idag av yttrandefriheten och jag kan inte se någon avgörande fördel för vare sig det ena eller det andra.

Kom gärna med argument för motsatsen!

Däremot bör man vara vaksam mot brott mot Personuppgiftslagen.

Att blogga en adress och ett hemligt telefonnummer, som kristdemokraten bakom den islamofobiska Jihadbloggen gjorde, är enligt min uppfattning brottsligt.

Att åklagaren ändå valde att lägga ner saken kommer att överprövas.

Kanske beror agerandet på att det är valår i år?

Att dessutom falskeligen anklaga någon för att ha mordhotat någon på en hemsida är självklart också ett brott.

Slutsatsen är givetvis att se till att man har på fötter. Det gäller dock inte för att kritisera t.ex. McDonalds. Där handlar det om ett rent tyckande och det är än så länge tillåtet även om vår justitieminister helst skulle förbjuda det om han kunde..


3 svar till “Bloggares användning av logotyper”

  1. Jag tycker att det är lika fel att publicera ett hemligt telefonnumer som att publicera ett namn på en person som vill vara anonym på sin blogg.