Bensinpris mindre än en krona litern..


Bensinen kostade mindre än EN krona litern när jag tog körkort..


Om 50 år vet man inte vad detta är..

Körde man försiktigt kunde man åka Stockholm-Gävle-Stockholm för drygt 20 kronor i bensinpengar..

Så ser det inte ut idag även om de flesta bilarna är betydligt mer bensinsnåla än min gamla Volvo PV. Men nu är priset på bensin på väg upp i en takt som borde oroa alla bilister.

Ska jag gissa på något så blir det att det går upp ännu mer inom kort och det åter-vänder aldrig till de tidigare nivåerna. Bensinskatten ligger väl runt 5.- idag antar jag, men jag skulle tro att bruttopriset kommer kunna gå upp till 15 kronor litern i år.

Om tio år kommer det säkert att vara ytterligare fördubblat. Det främsta skälet är givetvis att oljan är på upphällningen och att vi ännu inte har några effektiva elbilar.

Ibland undrar jag om bilägare är funtade på något speciellt sätt. Det verkar inte som om talet om oljekris fastnar i huvudet på dem, snarare går det in genom ena örat och ut genom det andra. Ett klart intressant fenomen..

Fast jag har ett tips. Kolla bilden ovanför denna text.. :-)


14 svar till “Bensinpris mindre än en krona litern..”

  1. Det är alldeles för många stadsmänniskor som kör bil helt i onödan, de har ju fin kollektivtrafik redan. Stockholmarna kör tydligen mest mil per år av alla svenskar! Sjukt!
    Vi som redan bor på Värmdö drabbas hårt av alla dessa bilister som orsakar långa köer. De skall bredda vägen, men arbetet med den breddningen börjar tidigast om tre år och blir väl färdig tidigast om fem år och det går ju bara inte. Det borde vara färdigt redan innan midsommar nästa år. Risken är stor att breddningen inte hjälper eftersom det finns andra flaskhalsar.
    Nu äntligen blir det med det dyra bensinpriset kanske en minskning av massbilismen, det är den enda metoden för att bli av med eländet. Folk får hitta på andra metoder att imponera på grannarna med.

  2. JA, fast idag läste jag att kollektivtrafiken stannar ett par minuter på fredag.. Skälet är oron för bråkiga resenärer..

    Jag tycker att det är självklart att busschaffisen ska ha en propp om bussen är försenad. Tycker inte du det ?? :-)

  3. Vad kostar ett 30 dagars kort på tunnelbanan nuförtiden? Några år sedan jag bodde i Sverige..
    Antar att kortet på bilden är för lite mer än tunnelbanan och möjligtvis större område?

  4. Periodmärket i Stockholm kostar 560.- för 30 dagar. Då får du åka med alla kollektiva färdmedel i Stockholms län, dvs bussar, pendeltåg, tunnelbaka, spårvagn, djurgårdsfärja etc..

    Det betyder att du kan åka från Nynäshamn upp till Norrtälje (tror jag). Alvikståget, Lidingöbanan, Värmdåtågen oxo. Men du får inte åka med SJ:s tåg.

  5. Är bensinpriset egentligen så högt? Om man jämför prisutveckling/lönedito är kanske inte bensinen så dyr?

  6. http://www.sl.se/ Kolla under Biljetter
    Ett 30-dagarskort kostar 600kr (sedan 1 mars förra året) för en vanlig medborgare. För pensionärer och yngre är det 360kr. För detta får man åka hur mycket som helst i hela länet.
    Nåja, det är sällan bussförarens fel om bussen är försenad. Förseningar brukar oftast bero på för snåla körtider och för snål tid vid ändhållplats så att man inte hinner köra in försenad tid. Detta på grund av bolagens numera sanslösa snålhet.
    I samhället har vi fått en hemsk attityd att man inte respekterar varandra och det drabbar även bussförare och annan personal.
    Själv har jag skön semester nu.

  7. ”Själv har jag skön semester nu.” Säg till när du börjar jobba igen så ska jag komma ut och bråka lite med dig.. :-)

  8. Jag tillhör den skaran som inte ens kollar på pumpen vad bensinen kostar. Jag måste ha bil på landet. Jag skulle gärna åka kommunalt om det gick, fan så mycket billigare skulle det bli, men det ginns inga alternativ än bil för mig just nu. Att mycket är skatt tycker jag bara är bra :). Mer pengar in i skattekassan.

    Annica

  9. Själv har jag ingen bil sedan några år. Har lite mer slantar över i stället. Men bor man på landet så MÅSTE man ju ha bil. Men jag kollade att åka till/från jobbet på Fridhemsplan ett antal gånger. Det tog mig längre tid med bil både dit och hem än med kollektiva färdmedel.. :)

  10. Månadskortet för Västtrafik (Västra Götalands Län) ligger på 510KR för en vuxen inom Göteborg. Vill man utanför Göteborg får man utöka kortet och pendlar man över flera zoner så kan det bli riktigt dyrt.

    Själv bor och jobbar jag inom Göteborg, men får ändå punga ut 50 spänn extra för ett express-tillägg då jag tar en av expressbussarna till jobbet.

  11. För ett tänkt kundpris på 10:33 ser fördelningen ut så här:

    Bensin……..3:30
    Energiskatt…2:85
    CO2 skatt…..2:11
    Moms……….2:07 (moms utgår även på enegrgi- och CO2 skatt)

    Som ni ser är priset nästan okorrelerat till själva produktionen och de stora prishöjningarna beror till 70% på skatter.

  12. Man hade ju hoppats att det hutlösa priset på bensin hade fått folk att köra mindre bil, men det verkar ju fan inte hjälpa alls.

    Än en gång så faller en min världsbild i kras ;-)

    Jag undrar också hur det kommer sig att vi i europa är så värdelösa på att anamma alternativa bränslen och fordon. Här har ju de bensinkåta amerikanarna faktiskt lyckats bättre än oss, trots de billiga priset på bensin där.

  13. Vänta här nu, Yabosid, menar du att amerikanerna har lyckats bättre än oss på något som har med alternativa bränslen att göra? Med vad?

    Hur det än är med alternativa bränslen så släpper deras biltrafik ut en väldans massa med växthusgaser än vår svenska biltrafik även då man räknar per person.