De som hoppas på att klimatförändringarna inte ska drabba oss här i Sverige kan nog sluta att hoppas nu. Växthuseffekten kommer enligt senaste beräkningarna att höja genomsnitts-temperaturen med 4-11 grader. Att isarna vid polerna smälter innebär att vi samtidigt kommer att få en ”landsänkning” i stället för landhöjning. Vissa hävdar att det kommer att bli sex meters nivåskillnad mot idag innan år 2100. I praktiken betyder det att livet i kuststäderna förändras helt och att stora delar kommer att läggas under vatten. I Sverige.. På andra håll i världen kommer det bli en total katastrof, möjligen kommer människorna att hinna undan, men vissa ö-nationer försvinner helt och i Europa kommer delar av Holland/Belgien att bli obeboeliga. Venedig kommer att bli ett nytt Atlantis eftersom staden kommer att raseras. Så här skriver ekot idag: ”Ozonlagret förtunnas allvarligt över Arktis under de kommande veckorna och det tunna området växer söderut över Nordeuropa. Ett tunt ozonlager ökar risken för hudcancer. |
Forskare i Cambridge beskriver förtunningen som den värsta sedan mätningarna började, rapporterar BBC i sin nätupplaga.” Det börjar bli dags för våra politiker att ta fullt ansvar för den här situationen och på allvar ta itu med utsläppen av koldioxid. Vi måste bygga ut kärnkraften så mycket att vi kan bli av med 90% av de fossila bränslen som används idag. Privatbilismen måste begränsas på ett mycket radikalt sätt. Men vågar politikerna göra det? |
12 svar till “Begränsa privatbilismen NU!”
Jag skulle vilja se den politiker som försöker begränsa privatbilismen i USA. :)
GW Bush har initierat stora satsningar på nya bränslen för privatbilismen. Det är ju bra… att inte sikta in sig på att sluta åka bil, utan att göra bilismen miljövänlig.
Tror jante ett smack på..
Jo, redan tidigt 2003 så höll han nåt högtidligt kongresstal (ett av de där viktiga årliga) där han ägnade en mycket lång tid av talet åt miljön. Jag lyssnade på hela talet och kommenterade det på swnet.politik.
I svensk media förekom endast några ord om Irak (som ju Bushs jobb i dag lett till introduktion av demokrati i Irak) vilka kunde tolkas in i bilden av Bush som en skurk. Vidare talade han länge om sjukvård och hälsofrågor. Talet kanske finns kvar på nätet. Vill du ha länken?
Trevligt att du inte cencurerar mig förresten, Jinge! Jag inser att jag nu gått långt över gränsen för vad som borde få skrivas på …en politiskt korrekt radikal sajt – jag ber nästan om ursäkt!!!!! :-/
1,7 miljarder dollar ~= 11 miljarder kronor till utveckling av bilbränslen. Vidare lagar i Californien som ska ge bilindustrin incitament att ställa om.
GWB i presidentvalsdebatten:
”And my hydrogen fuel initiative will provide a
total of $1.7 billion over five years for research
and development of hydrogen, fuel cell and advanced
automotive technologies.”
http://www.csaa.com/global/articledetail/0,1398,1008020000%257C4847,00.html
Vad Kalifornien gör har inget med Bush att göra.
11 miljarder är väl ett billigt pris för att nobba att skriva på Kyotoavtalet.. Kan du inte redogöra varifrån dessa 11 miljarder skulle komma..?
Magnus…Fråga dig var GWB får sina pengar ifrån. Han kommer ALDRIG att skriva på Kyoto-avtalet. Han är Olje miljadär och ger inte av sina egna pengar utan USA:s pengar för att döva miljövänners påtryckningar.
Bush är och förblir en koldioxidbov…försök inte lura någon att Bush är miljövän…USA är den klart största boven när det kommer till koldioxidutsläpp per capita…
Det kan du läsa om här…
http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/fororen/klimat/klimat/percap.html
Bengt! Magnus är en USA-kramare. Det är inget ont i honom, han verkar vara en gullig och sansad grabb i vanliga fall..
”Bush är och förblir en koldioxidbov…försök inte lura någon att Bush är miljövän…USA är den klart största boven när det kommer till koldioxidutsläpp per capita…”
Jo vi vet det, iaf 90% av oss. Men när nu Bush verkar så ovillig att ta till reson så får väl vi andra offra oss..?
Jo…jag försöker dock att informera om forskning och fakta när det gäller det här…
Det är nog den viktigaste frågan vi har i dag och ändå så skakar så många på huvudet och säger…det där stämmer väl inte…
Sjukt många förnekar fortfarande vad vi gör mot vår omgivning…
Ska jag ta en djupare analys om en del av Koyoto som USA är mest kritisk mot, nämligen en metod de var först med att införa (men EU har sen ett tag) konvertibla licenser på utsläpp och s k utsläppsbubblor. Detta har Koyoto, kan jag bara nämna, och socialister ”av rätta virket” brukar gå i taket när man nämner detta. Att visa att de är bra tar nog bara några lektioner, men jag tror inte att jag orkar övertyga er om de fördelningseffekter som USA fruktar i och med detta, vilka potentiellt kan ta udden av miljövinster som annars var syftet. Tror ni att ni är smarta nog att hänga med? … Kanske bör erbjuda mig att skriva i nån tidning istället och skicka er den – det kanske jag skulle kunna få några spänn betalt för (om det inte redan är skrivet på rätt nivå för en medelbildad svensk publik… Har himla mycket annat att stå i nu också. Lycka till med att ta det kallt, annars (vad nazi-anklagelserna beträffar).
Ni kanske tycker att jag med detta söker dra mig undan svar, men vad ska jag svara? Som ni? ”Öh, ni tänker ju inte på ditt och datt! Fy skäms!” Nej tack.
Att köra bil kan väl ändå inte vara särskilt skadligt, Det där är ju att skuta över mål.
Det är ju avgaserna som är skadliga, dom går att rena till noll med dagens teknik, lagstifta att bilarna ska vara giftfria i utsläppet där bak.
Hur mår de som bryter uranhaltig malm?
DET är inte att skjuta över mål. Bilismens avgaser dödar 500 i Stockholm årligen, och då taralr vi bara om Stockholmare som dör pga luftföroreningarna. Hur många Stockholmare dör i trafikolyckor årligen? Det går inte att göra avgaserna till noll med mindre än att man byter bränsle helt.