MayDay Slussen, sista chansen?




När ekonomiska intressen lägger in överväxeln i debatten om Slussens framtid blir det svårt för alla andra att få ett ord med i laget, ett företag som kämpar är planet11.com. De har gjort bilderna (© www.planet11.com) nedan som tydliggör den våldtäkt som är på gång mot det som borde bli ett av Stockholms främsta byggnads-
minnen.
[column width=”49%” padding=”2%”]Före:
Slussen

Slussen

Slussen

Jag såg ett inslag på ABC-nytt i SVT i tisdags, det kan man se här , något som fick mig att ringa till arkitekten Helena Adolphson. Hon berättade att det bara är någon dag kvar att yttra sig över planärendet om Slussen och den planerade bussterminalen om man har synpunkter.

Yttrandet ska vara märkt Dp 2005-08976-54 detaljplan för Slussen samt S-Dp 2011-01580-54 för detaljplanen för ny bussterminal för Nacka –och Värmdöbussarna. Synpunkterna som ska vara registraturen i pappersform tillhanda senast nu på fredag den 17/6 kl 15.00 då personalen går hem för helgen. [/column] [column width=”49%” padding=”0”]Efter:
Slussen

Slussen

Slussen

Det måste lämnas in på Tekniska Nämndhuset, Flemminggatan 4, eller via brev till: Stadsbyggnads-
kontoret, Box 8314, 104 20 Stockholm. Man kan även mejla stadsbyggnadskontoret@stockholm.se

Man kan även gå in på stadens hemsida och fylla i ett webbformulär för att lämna sina synpunkter direkt i ett formulär på Stockholms Stads webbplats Bygg- och plantjänsten. Klicka på ”Lämna synpunkter” i andra kolumnen under rubriken ”Samråd och utställningar”. it Andra om: , , , , , ex dn12345 svd sr svt
[/column]


7 svar till “MayDay Slussen, sista chansen?”

  1. Det verkar helt galet att satsa massor av miljarder på att bygga om och förstöra utsikten i en av världens vackraste städer. Man kan ju undra vad det är som driver politiker till detta vansinne, kanske ska man be Uppdrag Granskning att utreda vad och hur saken drivs? Jag vet inte vad det skulle kosta att rusta upp slussen, men nu har ju Konsum blandat sig in i det hela genom att de inte reparerar Katarinahissen. Då får de väl arrendera ut den i tjugofem år till någon som vill driva den och rusta upp den. Men det gör de givetvis inte. Att restaurera Slussen kan inte kosta mer än någon miljard, men det är inte det som detta handlar om, man vill bygga dyra kontorslokaler, det är vad som styr stans politiker.

  2. Aber, framförallt vill man fatta beslut. Är man makthavare är det roligare att fatta aktiva beslut som innebär förändring än att bara låta allt se ut som förut. Att man sen har principen att alla sådan här ombyggnader i största möjliga mån skall vara självfinansierade genom ökad exploateringsgrad gör inte saken bättre.

    Däremot är jag ingen större vän av dagens Slussen. Det finns god anledning att bygga om snarare än att bara renovera, men det borde gå att göra lite bättre.

    • Det finns god anledning att bygga om snarare än att bara renovera, men det borde gå att göra lite bättre.

      Kan du redogöra för den anledningen?

  3. Jag förstår inte hur statsplanerarna tänker!
    En stor mängd fornlämningar och rika
    kulturlager kommer för all framtid att försvinna.

  4. Otroligt sorglig utveckling på Slussen. Tänk så mycket pengar man kan spara på att bara renovera. Men man vill ha in kapitalstarka intressen som kan bidra till renoveringen. Priset är att en av Stockholms vackraste platser förstörs. Dagens alliansregering i Stockholm kan göra Hjalmar Mehr & co sällskap till historiens skamvrå när resultatet är klart.