X2000 och världens sämsta SJ


Att tågtypen X2000 ställer till det för passagerarna har blivit alltmer tydligt de senaste åren. Att det nu visar sig att vattnet ombord tagit slut när hundratals passagerare blivit sittande ute på linjen är belysande för bolagets nonchalans mot sina kunder. De tilläts inte ens byta till något av de tåg som passerade platsen.

AB: ”– Det är en kombination av flera saker. Tåget hamnade på ett ställe mellan två tunnlar där det tyvärr inte fanns någon möjlighet att evakuera passagerarna till ett annat tåg, säger Tobias Johansson på SJ:s presstjänst. De instängda passagerarna räknade till 23 tåg som passerade medan de stod stilla. Men enligt SJ var det Trafikverket som sa nej till att låta de strandsatta byta till något av dem.”

Man skyller nekandet att byta tåg på Trafikverket, uppen-
barligen har inte SJ någon egen ledning, för den skulle givetvis kunna fatta ett beslut om att ta upp samtliga strandsatta passagerare och låta dem åka med till nästa station. Men en sådan lösning kom inte till stånd trots att temperaturen höll sig nära 35° Det är en större skandal än det faktum att alltfler X2000 av olika anledningar blir stående ute på spåren i timmar.

Och vad är det som gör att något av dessa tåg inte fick med sig vattendunkar till de törstande passagerarna? Man hade åtminstone kunnat lasta av något hundratal femlitersdunkar med vatten, eller ett stort antal backar mineralvatten. Men ingenting av detta sker, istället så kommer resenärerna nästa gång överväga flyget. För hur absurt det än låter, går ett flygplan sönder så kommer det i alla fall ner…

i , , , , , , , ab12 ex svd dn t


21 svar till “X2000 och världens sämsta SJ”

  1. Kom att tänka på den här gamla slagdängan.

    Sj

    Boka platsbiljett och res, medan möjligheten ges.
    Med vår järnväg vart du vill. Snart finns den inte till.

    Tag en tripp med 2:a klass – gratis vatten, bruna dass.
    Om du kommer fram i tid, så fröjda dig därvid.

    SJ, SJ, gamle vän. Konstigt att du lever än.
    Men du ser rätt krasslig ut. Snart hörs ditt sista tut.

    Unna dig en kafferast. Det finns smörgåsar i plast.
    Dom har rest i många mil, men ligger ändå kvar.

    Snart går hela linjen tom. Banvallsgruset går i blom.
    Sista loket hostar till och stannar och står still.

    SJ, SJ, …

  2. Ett problem är väl i detta fallet faktiskt att det är Trafikverket och inte SJ eller annan ”operatör” som bestämmer över hur var och när tågen trafikerar banorna. Sj kan ju inte själva stoppa ett tåg på andra spåret tex, kan ju få stora följder.

    Detta liknar lite problemen vid tsunamin, ingen som bestämmer, alla skyller på alla…

  3. Tycker passagerarna sak starkt överväga att polisanmäla SJ för Olaga frihetsberövand. Efter en resa i USA var personalen på ett flyg tvunga att öppna dörrarna efter 3h för att personer ska kunna gå av. Jag tycker att det är konstigt att SJ får hålla fast personer mot deras vilja när tågen går sönder.

  4. Att byta till ett annat tåg måste väl kunna låta sig göras på ett säkert sätt, vilket tydligen inte var möjligt mellan de två tunnlarna. En enskild tågoperatör kan nog inte bara bestämma lite hur som helst att stanna till och uppta spårtid, eftersom det ger omedelbara följdverkningar – inte minst i säkerhetshänseende. Jag gissar att tågen går ganska tätt från Stockholm, varför en spontan aktion mycket väl hade kunnat sabotera 10 000 människors planering. Detta har väl då vägts mot ett par hundra människors olägenhet.

    Att det blev som det blev kom sig nog av dåligt förberedda rutiner mellan tågbolag och banverket, samt olyckliga omständigheter med svårtillgänglig järnvägsträcka, problem med bogserloket m.m.

    • Ursäkter… Ett riktigt bolag med riktiga anställda löser ett dylikt problem på ett sätt eller ett annat på betydligt kortare tid än 6 timmar. Ursäkter kan man hitta på hur många som helst, men den verkliga FÖRKLARINGEN är att Ulf Adelsson och Jan Forsberg har fått sina jobb på grund av att de är inkompetenta och har sina huvuden fulla av bajs istället för hjärnceller.

  5. det är väl ganska lätt att fatta vad som hänt…

    Ingen har vågat ta initiativ eftersom de vait rädda att göra fel och därmed få skit..

  6. Kul bildval! Det är en av ABBs gamla reklambilder från början av 90-talet när man provkörde X2000 i Tyskland för ev export. Tåget kör högertrafik (fronstrålkastarna tända) och landskapet är ganska osvenskt – tror att det är någonstans i Rhendalen.

  7. SJ är ett skämt och de svenska folket är inte så tuffa som inte vågar säga nåt istället bara skirver skit genom nätet.Chile och Japan har världen bästa t banor och tåg företag och de modernaste..Om det blir nåt minsta fel så fixar de direkt..Det har aldrig hänt nåt stort problem med tåg där men om det skulle göra de så skulle folket reagera stort och stämma företagen och personer om de skulle vart som i Sverige, det sker problem ofta med tågen o t banaor här i Sverige..Sverige liknar ett u land med alla de problem vi har nu inom vården företag jobb m.m. man kan rabla upp många grjeer men SJ går för långt..Gör som i argetina där dom brände ner ett tåg och sedan blev allt bra istället för att luffa i soffan eller stolen och skriva genom nätet, de hjälper inte haha =)

    • Tyvärr pengarna går till folk som dig som tycker det är ok att man bränner tåg / containrar och kastar sten mot polis och brandkår istället för att uppföra sig som folk och betala skatt.

    • @ Mr/Mrs ULAND: Och vilken nytta gör du själv här ”på nätet” då…?

  8. Det är en jäkla katastrof; det är inget u-land vi bor i. De borde kunnat sköta det här mycket snabbare. SJ borde åtalas för både olaga frihetsberövande och grov misshandel.

  9. vad jag har hört så slog dom sönder rutorna på tåget för att få in frisk luft

  10. SJ har slitet material och otillräcklig beredskap för krishantering. Detta beror på att man sedan ca 20 år tillbaka tvingats leva med vinstkrav. Resultatet har blivit att man sålt av nästan alla sina fasta tillgångar, gjort sig av med all beredskapskapacitet, och sålt sina tågsätt till utländska bolag för att sedan hyra in samma tågsätt. Underhåll har på liknande sätt hållts till ett minimum. Personalen har minskats till ett minimum. Hade tåget haft något mer personal så hade de kunnat ordna en evakuering från tåget till någon skuggig plats, i väntan på evakuering. Men nu gjordes inte detta, istället fick folk sitta i en stekugn i 7 timmar. Sverige är för litet för att driva en organisation som SJ med vinstkrav, men det är de borgliga partiernas konkurrensutsättningpolicy och i förlängningen privatiseringsiver som försatt SJ i denna usla situation. Kurrera Sverige med att välja RödGrönt i höst!

  11. Detta är faktiskt ännu ett exempel på privatiseringen och uppsplittringen av infrastrukturen. I förlängningen är det de politiker som fattat besluten och de väljare som röstat fram dem, som bär ansvaret. Det verkar som om folk ännu inte greppat att SJ bara är en av många operatörer som kör tåg (visserligen hittills det största) och att det är Trafikverket som helt bestämmer över trafiken – t.ex. om man kan stoppa ett tåg på spåret bredvid. För att klara konkurrensen mellan bolagen måste man lägga sig på lägsta möjliga kostnadsnivå, dvs så få extralok som möjligt, minimalt med personal, och skrotade snöröjningsmaskiner för att ta några exempel.
    Förr i tiden när allt låg under SJ:s domäner och det bara fanns en enda huvudman, kunde man snabbt lösa ett sånt här problem. Det var dåligt förr men det är sämre nu.

  12. Av det jag har läst gissar jag att stoppet skedde på ”Grödingebanan”, lr är jag helt fel ute.

    Har den ”gamla” bandelen totalt glömts bort av Trafikverket eftersom de inte kunde låta trafiken använda den så att dörrarna kunde öppnas. Vill minnas att det inte är världens bästa terräng för bil/buss utmed banan men jag gissar att Räddningsverket har haft synpunkter på att det ska gå att ta sig fram vid en ev. olycka så det hade säkert gått att få fram dryck och mat om bara viljan funnits.

    När det gäller personalen ombord gör de nog så gott de kan med den info de får och det har det ingen betydelse om de är 3 lr 10, de får inte fram information från SJ, som i sin tur ska få info från Trafikverket, snabbare (det gick ju vissa rykten om att Trafikverkets personal satt och surfade under det kaos som var i vintras). Jag har själv upplevt vilka problem de har med att få fram info, lokföraren fick ett besked och tågvärden ett helt annat. Vad säger man till passagerarna i ett sådant läge?

  13. Som jag nyss påpekat i kommentar till ett annat inlägg på denna blogg: Det är rimligt att X2000 och andra moderna tåg ska kunna vädras effektivt, utan att slå sönder fönsterrutor, när AC:n inte fungerar för att hela elsystemet är nere. Enklast är väl att det finns en möjlighet för personalen att öppna fönsterrutorna, med hjälp av ett gammaldags mekaniskt nyckelsystem. Sedan är det en mycket enkel åtgärd att åter ha ett hyfsat lager av förpackat vatten på tåget; fortfarande tillverkas de små blåa brikförpackningana med vatten för nattågen. Det kräver att man offrar några säljbara sittplatser för att återvinna lagerutrymme, men det behöver man ändå göra för att det åter ska finnas plats för bagage på X2000-tågen.

  14. Värdelöst – ja, dessvärre måste jag ta ett sånt ord i min mun när det gäller svensk tågtrafik, och då SJ, Statens Järnvägar… Nu måste något drastiskt göras åt vår u-landssituation vad gäller infrastukturen på räls.
    Kan nån vara snäll och göra en kraftsamling!
    Har följt riksdagsdebatten gällande snabbtåg, men det HÄNDER JU ALDRIG NÅGOT!!Otroligt frustrerande Sverige – bygg nu, inte sen, NU!

  15. I Japan har tagen en genomsnittlig forsening pa mindre an en minut. De flesta tag avgar exakt pa sekunden. Shinkansen har ett genomsnitt pa 6 sekunders forsening. Det betyder att om du ar tio sekunder sen till ditt tag har du sannolikt missat det. Men som trost kan du vara saker pa att nasta tag kommer i tid. Salj SJ till Japan Rail!