[column width=”49%” padding=”2%”]
Det ser nu ut som den långa och plågsamma processen för Saab är på väg mot sitt slut. En ny intressent, lika udda som Koenigsegg, är nu den enda återstående, nu med finansiering av ryska banker och någon okänd potentat i Mellanöstern.
Spyker, som denna sportbilstillverkare (?) heter, har inte heller någonsin gått med vinst så på det sättet kan man tänka sig att de passar ihop med Saab. Men det är också allt. Saab lyckades sälja en del utrustning till Kina för 1,4 miljarder vilket föranledde tidningarna att tro att Saab därmed var räddade på kort sikt, det man inte insåg var att det var GM som sålde och GM som tog hand om pengarna.
Lika lite tycks man inse att läget är helt oförändrat. Denna nya kund vill också komma åt de fyra miljarder som Sverige ska garantera i den Europeiska centralbanken, och när väl pengarna är utbetalda så kommer vi aldrig mer att se röken av dem. Själv tycker jag att regeringen borde backa från det erbjudandet och på allvar sätta igång de arbetsmarknads-
politiska åtgärder som behövs för att ta hand om personalen på Saab.
De som är över sextio år bör erbjudas pension och de yngre bör få mer riktad vidareutbildning eller omskolning. Regeringen
[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]
har vetat om detta i över ett år nu, om fjorton dagar så är denna cirkus över. Då får vi se hur de har förberett sig för det oundvikliga. Tyvärr så handlar det om Maud Olofssons departement i första hand så oddsen är mycket dåliga för att katastrofen ska bli så liten som alla hoppats på.
intressant Andra om: Spyker, Koenigsegg, Maud Olofsson, Saab, Näringsdepartementet, Europeiska Centralbanken, Bilindustrin ab1 dn1 svd ex t
[/column]
8 svar till “SAAB – historia om 14 dagar”
Spyker tillverkar ca 10 bilar per år, jag tror inte att de kommer att tillverka fler om de köper SAAB! GM och regeringen kommer att snabbt sälja ut så mycket tillgångar som möjligt från SAAB, så att de får lugn och ro över valet.
Ja Saab är det lika bra att lägga ner idag, nu när de anställda ändå ska ha julledighet.
”Potentat” Nej men ett investmentbolag som b la är delägare i Ferrari.
En stark affärsplan finns, Miljö, säkerhet och prestanda satsningar, europas effektivste bilfabrik samt massiva eknomiska intressen. Tom Jöran H har vaknat och pratar om försiktig men optimistisk.
GO SAAB GO!
Optimist! :-)
Ja det är väl trevligt med optimister i stället för Dysterkvistar!
Du har inte monopol på att veta bäst, Jinge!
Fast medge att oddsen är – dåliga?
Ju fler kommentarer och så kallade bloggar, ju mer tackar jag vår lyckliga stjärna att det fortfarande finns människor i Sverige (och i världen) som inte är kroniskt negativa utan kan se möjligheter även i svåra situationer.
Vi som tror på och arbetar för det nya Saab älskar trots detta även er som redan innan matchen tror att den är förlorad. Förlåt dem för de veta ej vad de säga.
SAAB är förlorat om detta råder ingen tvekan. Men det finns absolut inget att vara positiv över. Regeringens agerande verkar nästan vara den av lättnad över att en industriverksamhet som de ej känner någon samhörighet med, nu är färdig för ättestupan.
Allt prat om omskolning etc låter för mig mest som önsketänkande! Kanske en rödgrön regering hade haft en seriös plan kring detta men Maud och Co….. – ska erkännas att du Jinge också är medveten om detta.
Nu är det min förhoppning att Spyker köper SAAB – hur otroligt det än kan verka – så att tid ges (1-2 år) för ett regeringsskifte och att seriösa beslutsfattare får vara med och styra framtiden för Västsverige och den industri som fram tills nu varit Sveriges främsta exportindustri (OBS: talar om industri inte råvaruexport).
I det sammanhanget är 4 miljarder ett billigt pris att betala!