Engsö Slott – Dagens Bild


I onsdags så visade jag några Stockholmsbilder tagna i somras. Någon av dem som kommenterade frågade efter gamla svartvita bilder och jag tänkte då på dessa bilder från Ängsö slott. Det är gammalt och en av bilderna här visar en fängelsehåla, bilderna tog jag 1982 och förr eller senare så orkar jag skanna in fler gamla bilder.

Wikipedia.org: ”Ängsö slott eller Engsö slott är ett slott i Ängsö socken i nuvarande Kungsåra församling. Slottet tillhör gamla Yttertjurbo härad och ligger i Västerås kommun och i Västmanlands län. Slottet ägdes tidigast före 1272 av Riseberga kloster. Nu-
varande slottsbyggnad är nästan kubisk och byggd av sten och tegel i fyra våningar. Den är helt medeltida vad avser de nedre delarna.”



Här förvarades dåtidens bråkstakar/Rabulister…

Tilläggas kan att slottet är utsatt för diverse spökerier. Men för att se eller höra dem krävs det nog att man tror på dem.

Andra om: , , , , , , , , ,

it

[tags]Ängsö, Engsö, Slott, Spöken, Historia, Kultur, Adel, Feodalherrar, Kloster, Dagens bild[/tags]


11 svar till “Engsö Slott – Dagens Bild”

  1. Tack för bildlänken till Engsö. En fröjd för ögat. Som gammal kopist vågar jag påstå att om dina bildarkiv håller så här hög kvalité kan du sälja bilder som garanterat finansierar din önskekamera.

    Även om en nyliberal typ gärna betalar 50 papp för att bli av med en elak finne i baken så är det nog smartare att behålla bloggen och då kombinera den med lite marknadsföring för bilderna.
    Då kan du både äta kakan och ha den kvar. :-)

  2. ja, slottet byggdes på 1200-talet, men golvet och ram på fönstret är från 1700-talet.
    Liknande golv brukade man måla i vit färg (natur vit) inte bara för estetikens skull utan som desinfektion mot bakterier och sjukdomar. Den vita färg använder idag bönder i syd Europa för att måla sina fruktträd i gården (till mitten) i syften att skydda träd av olika insekter som attackerar under våren. (Vet inte vad den vita färg heter på svenska å jag vet att Jinge är inte levande läxikon heller) :o)
    Nu är det mode tillbaka (när det gäller golvet). I modernismen är det viktigt att använda lite eklekticism (blandning av modern och urgammal stil):

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Eklekticism
    Men, diskret, i små detaljer.
    Nu är det väldigt attraktivt att måla trägolv i vit – men inte så strikt, det måste bli lite transpirant (genomskinligt) att man ser trä-mönster under.
    Otroligt vackert!
    Nu använder man även 1700-tals Gustavianska möbler som man omvandlar till modern form.
    Se t.ex. den italienska Kartell.

  3. Ida, slammad kalk, är det på träden i alla fall. Ett bra sätt att ge våra frukträd en dos kalk varje år eftersom vi har kalkfattig mark här.

  4. Som västeråsare blir man ju nästan tårögd av att se vår bortglömda kommun bli omnämnd av utomstående.

  5. KALK! JA! KALL!!!
    Jag visste..! Hur kunde jag inte komma på det?
    Tack Christer W! :o)

    Golvet är gjord i en symmetrisk form, i 8 delar + en fyrkant i mitten (Titta lite närmare). Meningen är att måla vit med KALK sen gör man olika mönster (17-1800 tals stil) och i mitten gör man en central figur, med unik dekoration som inte finns i övriga 8 delar.

    Sen lackar man på för att skydda golvmålningen. Hur gjorde man lack på 17 och 1800-talet = ..? :o)
    Visst, det vet ni inte, och jag vill inte kväva er med det heller! :o)
    Man lyckades och gjorde det på så fint sätt att golvet kunde bli glatt, platt, nästan som spegel. Men konstnärer var tvungna att lacka om, varje 6 månader.

    Konstigt nog att man inte gör det idag, med moderna metoder i alla dessa fina slott som man har i Sverige.

  6. Som 6-åring bodde jag en sommar i prästgården på Ängsö. För en liten kille i den åldern var tiden på Ängsö helt fantastisk! Alla dessa skrönor och spökhistorier gjorde att fantasin skenade!

    Förutom vita frun så fanns det en berättelse om en stor sten som låg i sakristian i kyrkan, alldeles bredvid slottet. Det ansågs att stenen förde otur med sig för alla som vidrörde den. En natt bestämde sig bönderna i trakten för att göra sig av med stenen och släpade ombord den på en båt och rodde ut för att sänka den i Mälaren. Men naturligtvis blåste det upp till storm, båten förliste och alla drunknade tragiskt. Det märkliga var att när de gråtande anhöriga kom tillbaka till kyrkan, så låg stenen åter där… huuh! Sedan dess har den legat där och INGEN vågar chansa och röra den… Tänk om det ligger något i berättelsen!?

    En annan sak som berättades var att när Karl XII hade skjutits i Norge, så övernattade hans likfölje på Ängsö. Karl XII:es häst, Brandklipparen, placerades i stallet. Under natten hängde sig en av drängarna i stallet och hästen blev alldeles skräckslagen och slet sig. När man kom och öppnade stalldörren på morgonen var hästen fullständigt panikslagen och rusade i full karriär rakt ut men blev fullständigt förblindad av det starka solljuset och skenade med huvudet före rakt in i en stenmur, bröt nacken och föll död ner. Brandklipparen begravdes vid muren och än idag finns en liten gravsten på platsen. Jag vill dock låta vara osagt om det verkligen är brandklipparen som ligger där.

    En målning av Karl XII likfölje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Karl_XIIs_likf%C3%A4rd_%281884%29%2C_m%C3%A5lning_av_Gustaf_Cederstr%C3%B6m_%281845-1933%29.jpg

    • Förutom vita frun så fanns det en berättelse om en stor sten som låg i sakristian i kyrkan, alldeles bredvid slottet.

      Kollar du bilderna så finns det med en bild på stenen ifråga.

  7. På 80-talet var jag ibland med turistgrupper på Ängsös sommarkvällskonserter – det var så fint. Av spökerier och vidskepligheter minnas jag nog bäst guldkedjan i montern i trappan. Den har blivit stulen några gånger och då har det brunnit på Ängsö. Hoppas att det ordnar sig för Ängsö så det kan fortsaätta vara som det är!

  8. Ida D. vill med konstnärens elekticistiska frihet kalkslamma slottets vackra trägolv, och i säkert i all välmening, men jag har problem med att förstå hur det kan göras diskret och i små detaljer?
    Nåja, även proportioner kan väl betraktas i ett elekticistiskt perspektiv.
    Gottar mig nu åt tanken att detta som förslag kommer upp hos de bevarande myndigheterna och deras kommentarer vid handläggningen… :-)

    Måtte det alltid finnas utrymme för våra konstnärers kreativitet och alster — det är konstnärer som Ida D. som får världen att, med ett leende, orka vidare i ett evigt krismörker.
    Se detta exempel på hur ett slott kan fräschas upp med lite färg!

  9. Mr Biz,#10

    Nej, bilder du visar om ”renovering” av ett slott – det är extremt! Nej, jag är långt borta från det.
    Jag är specialiserad på 13 till 1700-tals målningar. I min ungdomstid har jag i gruppen med andra studenter renoverat även gamla freskomålningar i kyrkor.
    När det gäller slott på Jinges bild ovan – ville jag säga följande:

    1.) – golvet är gjord på slutet av 1700-talet eventuellt början av 1800-talet = jag kan slå i 1000 kr och vinna! :o) Ni kan ringa de ansvariga i slottet, de som känner väl slottets historia. Eftersom jag är inte där, i rummet, och ser golvet enbart på en svart-vit bild, det kan hända att man gjorde golvet för 20 år sedan – MEN: I 17-1800 tals stil (nämligen, att man gjorde imitation av den ursprungliga golvet.

    2.) Vi ser golvet just nu med en fyrkant i mitten, 8 symmetriska delar runt om kring fyrkanten och ”en ram” runt om kring. Varför? :o) …Fråga igen de som tar hand om slottet. Jag har redan förklarat varför :o) Och även då kan jag vinna 1000 kr! :o) Kort sagt: Golvet ÄR gjord för att skapa en symmetrisk målning (dekoration) på. Inte för att bli helt tom som den är!

    3.) I Italien, har man under varje sommar en grupp studenter från konstskolor, (mest bfrån Florens och Venedig) som tjänar extra pengar för att renovera gamla målningar, statyer, interiör i gamla slott och kloster. De gör inte det med dagens färg = man gör färger själv av naturlig material precis som man gjorde under gamla tiden. Jag hamnade några gånger i student-grupper.

    4.) Liknande engagemang borde man ha i Sverige tycker jag. Enbart med kompetenta målare. Gustav Den III (min favorit kung i Sveriges historia) har tagit venetiansk stil till det här landet som kallas för Gustaviansk stil. Och jag tycker INTE att man ska extremt-måla som dina bilder visar :o) …utan bara ÅTERUPPTA stilen som passar slottet.

    :o)