Nolltaxa 1:a Maj?


Jag tillhör dem som länge förespråkat nolltaxa i kollektivtrafiken, och under förra mandatperioden så sänkte man avgifterna, inte tillräckligt men en liten bit på väg.

Sedan fick vi en borgerlig valseger och kollektivresenärerna fick sig en rejäl smäll. Man valde att höja biljettpriserna på ett sätt som många resenärer betraktar som närmast kriminellt. Miljön är inte högerns bord tydligen.

För ett tag sedan, när jag pratade med en av våra lokala moderatpolitiker så kom ämnet upp. Hans reaktion var ”- Menar du att vi skattebetalare ska betala kollektivtrafiken?” Det var givetvis ett intressant svar, och man undrar givetvis vilka han tror det är som åker kollektivt idag, skattesmitarna?

Att införa nolltaxa går dock inte på en kaffe-
rast. Vid en rödgrön valseger 2010 så kan man börja med att införa nolltaxa 1:a Maj för att visa ambitionerna, sedan kan man i lugn och ro jobba på att bygga ut kollektivtrafiken under det eller de år det tar innan man kan genomföra den fullt ut.

Hur det ska betalas? Höj bensinskatten och trängselavgifterna. Resten får man ta från statens inkomster, lämpligen skapar man en skatt på aktieaffärer och/eller höjer förmögenhets- och arvsskatt.

Buss, Nolltaxa

Läs oxo: Fotolasse om Kräftfiske Björnbrum om humor Tomas RJ om Lisa Miskovsky it

Andra om: , , , , , , , , , ,

[tags]Nolltaxa, Stockholm, Landstinget, Kommunen, Kollektivtrafiken, SL, Buss, Pendeltåg, Tunnelbana, 1:a Maj, Politik[/tags]


12 svar till “Nolltaxa 1:a Maj?”

  1. Jag har hört att på vissa orter så kan det kosta det tredubbla att administrera biljettintäkterna. Sålunda skulle en nolltaxa spara pengar på nolltid.

  2. Det är superviktigt att vi styr över resor från bil till kollektivtrafik, cykel och promenerande. Jag tycker iofs att nolltaxa kan vara en attraktiv idé, men ur miljösynpunkt nog inte det optimala just här och nu. De viktigaste skälen till att folk väljer att åka bil istälet för kollektivt är tidsvinster, trängsel och pålitlighet. Inte priset. En nolltaxa skulle ju innebära att några fler skulle välja att åka kollektivt, men ökad trängsel skulle samtidigt innebära att andra skulle välja att inte göra det. Det är därför mest angeläget just nu att vi bygger ut kapaciteten. Investerar i nya banor och bussar, förbättrar underhåll och system, om vi vill att fler ska ställa bilen.
    Sen kan man ju anföra fördelningspolitiska skäl till för att införa nolltaxa eller åtminstone sänka taxan. Tyvärr så ser vi en utveckling i hela Europa där välutbildade och välavlönade mer och mer bosätter sig i lägen med god kollektivtrafik, som de också utnyttjar i hög grad, medan de som har sämre valmöjligheter trängs undan till mer perifera lägen, med långa och besvärliga resvägar till jobbet och därför tvingas använda bil (givetvis beror detta också på att den stigande levnadsstandarden har gjort att fler har råd att ha bil). Tänk t.ex. på kvinnor i vården med obekväma arbetstider, för dem är oftast inte kollektivtrafiken ett rinligt val på samma sät som för dem som bor i Djursholm och kan ta Roslagsbanan in till kontoret på östermalm.
    Oj, vad långt det blev, men det här är ett ämne som engagerar mig!

  3. Man ska inte behöva höja några skatter. Det är ett riktigt otyg det där men tyvärr oftast gränsen för vad vänstern klarar i konstruktivitet.

    Det är därför jag inte klarar av dessa partier.. heller.

    Högern har en tendes o sabba det sociala.. medan vänstern sabbar ekonomin fullständigt. Fan vet vilket som är värst. Men inget funkar utan ekonomi.

    Kollektivtrafik bör vara gratis eftersom alla tjänar på det. Stadskassan har haft plus det senaste. Därför ska knappast några motivationssänkande skattehöjningar behövas. Det hämmar bara folk. Jag vet hur jag själv fungerar iaf och många med mig.

    Men det är ofta vänsterns metoder som sagt.. man förstår inte att lägre skatter i längden kan leda till ökad produktivitet.. och därmed ökade intäkter totalt sett… trots en lägre procentsats skatt. Man skapar alltså mer värde än annars.

    Så kommer även ske här.. man kan ta bort taxan.. sen kommer det sparas oändligt med pengar och problem i form av minskade utsläpp, mindre slitage på vägar, mindre krav på utbyggnad av vägar som kostar multum, färre trafikstockningar osv osv..

    Det kommer bli självfinansierat i besparingar.

    Varför man då ska höja skatten på annat är helt meningslöst. Det ger bara ineffektivitet och lägre motivation när folk inte får behålla vad de jobbat för. Det gynnar INGEN i slutändan. Allra minst de fattigare som drabbas värst av sämre ekonomi.

  4. Politikerna talar om miljön men aldrig om kollektivtrafiken. Företagens intäckter får ju inte offras när den globala uppvärmningen håller på att ta kol på oss. Att kalla det kollektivtrafik är det också tvivelaktigt då allmänheten inte har tillgång till den eller använder den i lika stor utsträckning som är möjligt.

  5. kommer ihåg när det var snack om trängselavgift på kollektivtrafiken (betala mer när det är många som reser)

  6. Man kan börja med att införa nolltaxa för barn. Jag begriper faktiskt inte hur man har mage att kräva busskort av sjuåringar som börjar i första klass. Barn i den åldern är inte alltid mogna nog att hålla reda på busskort och remsa. Och nu får de inte ens betala på bussen om de glömt sitt kort hemma eller tappat bort det.

    Grattis för barn upp till 15 år åtminstone har vi väl råd med!

  7. Här i Götet sänktes skatten med tjugofem öre i fjol, och vi har ändå skattefinansierad kollektivtrafik med hälften av priset. Rika borgarkommuner som Stockholm med hang-arounds har ingen ursäkt. Självklart ska kollektivtrafiken skattefinansieras, hur fan skulle vi annars ha råd med den?

  8. Ett problem med nolltaxa är att kollektivtrafiken vandaliseras. Bussar blir t.ex. ungdomsgårdar och värmestugor. Bussförare bespottas m.m. Det har provats flera gånger i Sverige och resultatet blir samma varje gång. Man behöver hitta på ett annat system än gratis.

  9. Jag vill gå längre än så för miljöns skull

    Randparkeringar utanför städerna med motorvärmare och sedan gratis kollektivtrafik in till jobbet

    Tågresor ska inte kosta mer än 100 spänn vart man än reser i Sverige

    Det ska vara möjligt att ta med sig bilen för en ringa summa på tåget så att det är billigare att åka tåg med bilen än att åka bil med bilen

    Flygrafiken skulle förbjudas om det går ett snabb-tåg på samma sträcka

    Vi skulle snabbt gå med vinst nationalekonomiskt på detta system eftersom vi slipper en himla massa trafikolyckor och vi slipper en hel del vägunderhåll.

    Pengarna som blir över kan vi lägga på en värdig äldreomsorg exempelvis

  10. Fast så ser det redan ut på många ställen Ken. Busschaufförer blir ett slags kombinerade chaufförer/ordningsvakter, helt galet.

    Men jag håller ändå med dig om att det inte finns vare sig motiv eller ekonomi med nuvarande system att ha en avgiftsfri kollektivtrafik. Tycker att vårt system inom Västtrafik är billigt och bra: ett månadskort inom Göteborg 415 kronor, utökat med hur mycket nattrafik som helst; 70 pix plus. Pensíonärer halva avgiften i lågtrafik.

  11. I mitt bostadsområde (Solna) ser jag att arbetsresor med kollektivtrafik är vanligast bland de mer välavlönande tjänstemännen som har flexibla arbetstider och arbetsplatser belägna i centrala och attraktiva lägen med bra kollektivtrafik. De med lägre betalda arbetaryrken åker betydligt oftare med egen bil till och från arbetet. Dom har ju ofta mindre flexibla arbetstider och deras arbetsplatser är belägna i mindre attraktiva perifera områden med dålig kollektivtrafik.

    Nu kanske min omgivning inte är statistiskt representativ men en nolltaxa rakt av här skulle snarast gynna de mer välbetalda tjänstemännen på arbetarnas bekostnad.

  12. Karl-Fredrik, det där stämmer nog rätt bra. Vi som börjar våra jobb innan sju har ofta små möjligheter att komma i tid eller också får vi resa så absurt långt innan att bil är att färedra. Eller i mitt fall, cykel. Trots att det är 1.5 mil till jobbet tar det 20 min snabbare än med spårvagn/buss eftersom de går så absurt sällan på morgonen.

    Så istället för en avgiftsfri trafik vore det bättre med fler turer på morgnarna och ut till industriområden.