Trängselavgift på 300 kronor


Ett radikalt förslag att stoppa stadsjeepar diskuteras i London, ett förslag som sannolikt gillas av Asfaltdjungelns Indianer.

DN: ”Londons borgmästare lade på tisdagen fram ett förslag om en chockhöjning av trängselavgiften för de mest bensinslukande bilarna, bland annat dem som i folkmun döpts till Chelseatraktorer. Fordonen är vanligt förekommande i stadens mondäna områden och anses inte bara skapa stora utsläpp utan även extra trängsel.”

Ett sådant förslag vore välkommet i Stockholm också, men det måste vara ett halvårs framförhållning så att alla SUV-ägare hinner sälja sina bensinslukande statussymboler. Personligen så känner jag mig inte främmande för att helt förbjuda import av den sortens bilar, av trafiksäkerhetsskäl inte minst. Att sitta i en liten bensinsnål bil och kollidera med ett monster som inte bara är högt utan dessutom väger närmare tre ton innebär en utomordentligt allvarlig fara oavsett hur många stjärnor den mindre bilen fått vid krockprov.

Men det är som sagt inte bara vid kollisioner de är farliga, jag minns inte siffrorna just nu men mängder av storstadsbor dör varje år som en direkt följd av olika utsläpp från förbränningsmotorer. Att vi överhuvudtaget tillåter t.ex. busstrafik i innerstaden är ett utomordentligt bevis på politisk impotens. Rimligen borde inte en kommunalpolitiker kunna bli vald om inte vederbörande lovar att elektrifiera busstrafiken i Stockholms innerstad och återinföra spårvagnarna.

Jag undrar om inte den frågan kan komma upp på kommunal nivå inför valet 2010. Att politiker lägger märke till Ken Livingstones förlag när det gäller Londons vägtullar är självklart, men finns det någon som har kurage nog i Sverige? DN AB

Andra om , , , , , ,

[tags]Ken Livingstone, London, Trängselskatt, SUV, Miljö, Asfaltsdjungelns indianer, Politik [/tags]


15 svar till “Trängselavgift på 300 kronor”

  1. Håller helt med. För mig får man gärna chockhöja tullpriser på åbäken. En del lastbilar är fullständigt galna inne i stan också. Har både sett folk bli mosade och dö och nära hamnat under en själv när han fick för sig att göra en j-t snabb u-väng på Hornsgatan. Skitstövel.

    Ner med biltrafiken och upp med busstrafiken. Men spårvagnar blir nog ett dyrt och stelt projekt att satsa på i Stockholm… lite oflexibelt.

  2. Nej Veronica! Spårvagnar fungerar utmärkt. Tänk bara på att det går att göra en ringlinje som omfattar precis hela stan, där kan man avskilja spåren från andra körbanor så att spårvagnarna kan gå i mycket täta turer. Det i kombination med tunnelbana och – trådbussar skulle göra innerstan mycket trevligare.

  3. Jag tror att man kan starta ett företag som ordnar gruppresor till Schweiz. Deras kollektivtrafikslösningar är mångas gånger helt otroliga. Det är linbanor, trådbussar, spårvagnar, kugghjulsspårvagnar m.m.
    Trådbussar är ett jättebra komplement. Man kan inte få samma effekt på vanliga bussar som på trådbussar. Den enda anledningen till att man lade ner trådbussarna var att dom ansågs omoderna. Landskrona har trådbussar, och dom är jättenöjda med dom. Tullar är nåt man borde använda mer. Ska man bygga den omtalade FÖrbifart Stockholm så borde man sätta en tull på 500:- för att låta folk åka på den.
    Den är ju trots allt beräknad till 26 MDR kronor (vilket betyder 50 MDR när den är klar).

  4. Ingen dum idé med strafftull på bilmodeller som orsakar mer miljöförstöring och trafikskador än medelbilen. Men då ska även äldre bilar som är törstiga, miljövidriga och framförallt farliga att krocka i/med beläggas med samma strafftull… Rätt ska vara rätt.

    Är det omsorg för miljö och folks hälsa eller jantelagen vi pratar om?

  5. Helt rätt.

    Men du glömmer två nackdelar till med stadsjeepen.

    1. De skymmer vanliga bilister i trafiken och bidrar därför till minkad framkomlighet och ökade risker.

    2. Om man kör på en fotgängare så är det mycket bättre om vederbörande far upp på eller över bilen än att den stackaren kommer framför/under. Stadsjeepar är farligare för oskyddade trafikanter. Sätter man dessutom på järnrör med extraljus i fronten blir det liksom pricken över i.

    Finns säkert fler.
    Nä, ordenlig skatt på tunga personbilar. Det finns ingen anledning att köra bilar som väger över två ton.

  6. Typiskt journalister SUV:en på bilden är en Lexus 400h en av få SUVar som inte drabbas tillsammans med BMW X5 3,0d och 3,0sd då det släpper ut mindre
    än 225g/km CO2

  7. Hehehe, de som köper såna där bilar har fan råd att punga ut MER än 300 spänn.
    Men om inte trängselavgiften går till kollektivtrafik så är det ju bara onödigt

  8. Det bästa vore naturligtvis att förbjuda privatbilism helt och hållet i större städer istället för att hålla på och dutta med avgiftsnivåer. Svåra problem kräver radikala lösningar, man kan inte tro att man bara kan fortsätta som förut med några mindre ändringar.

  9. Jantelag, jantelag. Bilar dödar inte folk, inkompetenta förare och inkompetenta oskyddade trafikanter dödar folk.

    Jag kör stadsjeep dagligen till och i Stockholm, och jag har ännu inte varit med om någon olycka. Men däremot har det varit nära många gånger, och det har inte varit mitt fel.

    Fotgängare som bara springer ut i gatan, fotgängare som springer över övergångsställen när de har rött, cyklister som cyklar mot rött.

    Och bilisterna som sitter i sina små bilar behöver inte oroa sig för mig, så länge de följer trafikreglerna.

    Nej, börja utbilda fotgängare och cyklister i grundläggande trafikvett, och så kommer det inte vara något problem att min bil har en aggressiv front.

  10. Håller med om att det kan vara en bra idé. Men det framstår som om SUV:ar är det som ska förbjudas? Håller inte med. Det borde vara utsläppen som avgör, SUV eller inte. En fet Audi S8 lär inte vara mer miljövänlig. Och även som någon skrev, gamla bilar.

    Och det borde DEFINITIVT till någon utbildning för cyklister/fotgängare, som någon annan skrev. De är inte kloka (i Sthlm iaf). Hur många cyklister stannar för rött eller vid övergångsställe? Ut och bötfäll!

    Fram för fler mopeder, skotrar och motrcyklar i stan! Och förbjud lastbilar mellan typ kl 6-18!

  11. De flesta lastbilar som kör i stockholm mellan 06 – 18 är varuleveranser till butikerna. Även transporter till byggen och andra arbeten sker under dagen. Jag tror att ingen som propagerar för lastbilsstopp under dagen skulle uppskatta att transport med av- och pålastning sker under natten och störd nattsömn. Utöver det så skulle kostnadena för verksamheten öka högst påtagligt, det priset vill nog ingen heller betala.

  12. Det finns andra vägar än Trängselavgifter!
    Det finns en lång rad av olika lagar och förordningar som kommuninevånare är tvingade att följa.
    Ett exempel är att det i Göteborg Stad inte är tillåtet att tvätta bilen på gatan, det är enligt Trafikkontoret Göteborg negativt för miljön, visst det kan man ju hålla med om. Men att saluföra sitt motorfordon på gatan i Göteborg det är helt OK. Konsekvensen blir att presumtiva köpare oftast med bil, kan komma och titta på och provköra motorfordonet på gator och runt kvarteren i Göteborg alla 7 dagar i veckan året runt.
    Det kanske inte verkar så farligt kan tyckas, och så resonerar de flesta politiker och tjänstemän. Men vill man verkligen komma till rätta med den ständigt ökande trafiken från motorfordon, bör man nog sätta sig in i vilka volymer en omfattande handel med motorfordon genererar. Enligt Bilregistret så bytte mer än 500 000 motorfordon bara genom privatförsäljning ägare 2007 i Göteborg. Var tror politiker och andra beslutsfattare att alla dessa motorfordon provkörs och saluförs? Hur många bilburna spekulanter har åkt in och ut ur Göteborg för att provköra alla dessa fordon?
    Det kanske är dags att i dabatten om den ökade trängseln försöka ta reda på EN DEL av orsakerna, och att försöka att åtgärda dessa.