SAAB i konkurs i morgon?


Det är bara att hoppas att man äntligen sätter stopp för Viktor Munchausen och han maffiakompisar som lurat svenska skattebetalare på ett antal miljarder redan. Synd att vi har en så lättlurad regering, vi hade definitivt kunnat använda slantarna till något vettigare.

Jag har skrivit det förr, och jag lär få skriva det igen. Nu är det läge för polisens ekobrottsrotel att sätta igång och undersöka det som hänt så att eventuella brott, exempelvis trolöshet mot huvudman, och kanske bedrägeri, får utredas ordentligt. Sedan tycker jag att konstitutionsutskottet ska granska hur regeringen handskats med denna fråga, hur det kommer sig att de så villigt har satsat miljarder i garantier till Europeiska Investeringsbanken, något som vi skatte-
betalare nu får stå för.

Och det blir inte ens de högavlönade som får betala mest, det är de som nästan inget har som drabbas värst av det slöseri med skattepengar som regeringen har ägnat sig åt. Dessutom ska det bli intressant att följa prisutvecklingen på begagnade Saabar det närmaste året. En bil där tillbehörs-
tillverkarna redan har slutat producera delar för att de inte fått betalt. Dessa tillbehörstillverkare lär vara tämligen ointresserade av att dra igång produktion av reservdelar, i all synnerhet till en bil som inte tillverkas sedan ett halvår tillbaka.

Den enda som går skadeslös ur detta är an-
tagligen Viktor Muller, han har väl försäkrat sig om ett mycket stort antal miljoner av de slantar som EIB redan har betalat ut. För någon vecka sedan släppte Saab de senaste förlustsiffrorna, det rörde sig om någon miljard eller mer, då lät våra tidningar förvånade. Detta trots att Saab gått med förlust praktiskt taget vartenda år sedan den första Saaben rullade ut från fabriken.

Vem som helst inser att det inte går att sälja en tung och bensinslukande bil, en bil som dessutom var omodern redan innan den rullade ut ur fabriken. Saab har haft en enda fördel, möjligen två. Dels tvåtaktsmotorn för att den lät så kul, precis som en förvuxen moped. Det andra skojiga var frihjulet, en finess som hade kunnat utnyttjas bättre om bilen bara hade vägt lika mycket som en riktig bil. (forts nedan..)

Nu blev det istället något som närmast går att beskriva som en bilattrapp, någorlunda verklighetstrogen eftersom den faktiskt gick att köra med om man hade gott om bensinpengar.

Avslutningsvis vill jag komma med ett förslag. En av de sista Saabarna som ännu finns kvar i fabriken i Trollhättan, den borde transporteras till Stockholm och monteras upp som ett monument utanför Rosenbad, en gåva till regeringen för att påminna om den monumentala dumhet som fått dem att skänka bort ett antal miljarder av skattebetalarnas pengar, allt för att påminna dem varje dag om vad de borde syssla med, och vad de absolut inte bör syssla med. En personlig registreringsskylt bör bilskrället också få. –> MAUDAN

it Andra om: , , , , , , svd123 dn123 ab123 ex123 gp sr


18 svar till “SAAB i konkurs i morgon?”

  1. Både 9000 och gamla 9-5 var bland de säkraste bilar du kunde sitta i (enligt folksams statistik). Nya 9-5 blev tyvärr precis så otidsenlig som du beskriver, större, tyngre och med en motor som inte var starkare än tidigare Aero-motorn, bara tyngre och törstigare. Allt signerat GM.

    Å ena sidan har vi din beskrivning av att skattebetalarna kommer att tvingas hosta upp ett antal miljarder, å andra sidan har vi regeringen som hävdar sig sitta på säkerheter som skall hålla oss skadeslösa. Vi får se vem som får rätt.

  2. Hur många olika alias vill du köra med egentligen? Håll dig till ditt ursprungliga så släpps du fram. / Jinge

  3. Folk har för sig att Saab är speciellt tung, bensinslukande och omodern. De tror på Olofssons desinformation.

    Staten borde ha tagit över, vi hade chansen.

  4. Jag håller med dig i det du skriver om SAAB. Bortsett från en sak. Du skriver att det är synd att vi har en så lättlurad regering. Då vill jag påminna om att Socialdemokratin kritiserade regeringen för att inte satsa på SAAB innan de gick in och garanterade för det stora lånet från EIB. Därför menar jag att det är ohederligt att skriva som du gör. Det du borde ha skrivit är ”Det är synd att vi har så lättlurade politiker”. Det vore mer rättvisande eftersom både opposition och regering var ense om detta.

    Och då håller jag också med dig – ”det är synd att vi har så lättlurade politiker”. Man borde ha låtit SAAB gå konk för länge sedan.

    • (S) ville att staten skulle köpa SAAB-fabriken. Inte nödvändigtvis att man skulle fortsätta bygga bilar ingen ville ha. En fabrik kan relativt enkelt ställa om produktionen och man hade säkert kunnat nyttja den kompetens som finns till något vettigt.

      När valet stod mellan att ta över SAAB-fabriken eller att låta ett omodernt företag dö sotdöden så valde Allianzen att slänga pengar i sjön genom att ge konstgjord andning åt ett döende företag, allt för att säkerhetsställa valsegern i senaste Riksdagsvalet.

      P g a Allianzens idiotiska utlåning till ett företag utan framtid står vi nu med fordringar det är ytterst tveksamt om staten (skattebetalarna) kommer få igen. Vi kommer också snart att ha 1000-tals arbetslösa som Allianzregeringen inte gjort minsta ansats till att hjälpa.

  5. Enda glädjen i eländet är att när bilindustrin tar slut i Sverige kanske vi äntligen kan få en seriös och vuxen transportpolitik. En som inte ser det som ett plus att vi fraktar saker hit och dit utan som den kostnad det är för folkhushållet. En som tar fasta på att saker ska ligga nära så det inte behövs en massa snabba stadsmotorvägar. En som bygger ut spårsystem där det behövs. En som tar hänsyn till att det inte är gratis att bränna olja.

  6. Jag tror inte det är dumhet så mycket som ideologi som ligger bakom rullningen av skattepengar till SAAB. Dagens politiker skriver helhjärtat under på idén att bara man slevar upp pengar till entreprenörer (syn. tjuvar) så fixar de så att allt blir bra för det privata är så mycket bättre på detta än staten. Skattepengarna levereras helt utan motkrav, helt i samklang med ideologin.

  7. ”Låt monstret DÖ!” skrek jag till när jag härom veckan tvingade åse en hjärndödfilm med tonårsbarnen. Fick en flash av, tro det eller ej, Saab/Muller.
    Saabhistorien är ju som ett överdrivet skräck- eller actionfilms slut!
    Ni känner säkert igen det: Äntligen har skurken/monstret fått sitt och är död – vi pustar, lite ansträngt – för snart är han ju på benen igen och hotar omvärlden på nytt! Nytt krampaktigt dödande och på nytt är han död! – pust pust – och så favorit i repris, återuppståndelse och så ett dödande till! (Herregud i verkliga livet skulle skurken varit halvdöd och bunden till rullstol resten av livet enbart efter det första slagsmålet!)
    Det är lite så jag frågar mig om inte vi så totalt förlorat verklighetsförankring i fiktionen att vi börjar tillämpa den på verkligheten. ;-)

  8. Som SAAB-ägare sedan en dryg månad tillbaka så hoppas jag SAAB överlever. Mitt intresse för detta var svalt tidigare men det är inte andrahandspriset jag är intresserad av utan det att SAAB gör bra bilar. Min SAAB 900 årsmodel 96 fick jag nästan gratis av min mor och hennes man som köpte en SAAB 93 årsmodel 08.

    Jag tycker inte min SAAB drar mer bensin än den Ford Escort Combi -92 som jag hade tidigare. Forden drog 0.65 med min körning SAABen drar troligen något mindre. Men jag har hört, och tror på, att SAABar slukar en hel del mer på högre fart. 10 km/h sägs göra 1 dl. I vilket fall som helst drar Volvo mer och säljs trots detta betydligt mer.

    Vad gör en bil omodern? Kan någon förklara?

    Körde SAAB 95 -08, med biofuel 1,8 turbo-motor, för några veckor sedan och det var en fantastisk upplevelse. Mycket lättkörd. Rullar igång från 1:an på tomgång. Trycker man sedan ner gasen någon millimeter så drar den iväg direkt. Fick min 900 att framstå som en traktor.

    Min första bil var en SAAB 99 årsmodell 72 med Triumph-motor. Redan den imponerade med sin komfort. Sedan har det inte varit någon mer SAAB förrän nu. Och jag inser att bäst komfort har jag haft i SAAB. Det är hemtrevlig i SAAB.