Fågeldöden säljer tidningar


Många av kommentarerna här på bloggen visar att folk faktiskt oroar sig för fågeldöden i Falköping eller USA och var den nu inträffar någonstans. Det är tråkigt eftersom det är precis det som media vill åstadkomma.

Det är givetvis tragiskt att fåglar omkommer i olyckor, men det sker varenda dag. Idag dödas någonstans mellan 100 000 fåglar och en miljon bara av bilar, och såvitt jag vet så kan de kajor som dog i Falköping mycket väl ha dött för att de åt av det vägsalt som fanns på platsen. Eller så var det någon som tyckte att han skulle sprida råttgift på vägen, allt för att döda oskyldiga fåglar.

Så antingen var det en olycka eller så finns det en naturlig förklaring, även om råttgift inte känns speciellt naturligt. Att sedan media hänger på är inget att förvånas över, det är bara att följa den normala mediedramaturgin, dagen efter hade tusentals fiskar dött någonstans, något som följdes av en bunt fåglar i Italien.

Det är anmärkningsvärt att media utnyttjar folks oro eller brist på omdöme för att tjäna några extra kronor, men det märkliga är att alla läsare rimligen borde veta detta redan, kolla bara på informationen om Svininfluensan eller Fågelinfluensan. Går det att sälja lösnummer så spelar det ingen roll om det handlar om kaffeflickor eller överkörda kajor, farsoter eller klimat-
förändringar. Tidningarna räknar med att en lite lagom hysteri ska sälja tiotusentals lösnummer och den mediala moralen är som bortblåst, eller i vart fall satt på undantag.

Det är givetvis trist att moralen inom massmedia inte är högre, men det fordras också att vi mediekonsumenter använder huvudet. Det är knappast något land som har tidningar som inte blåser upp en sådan historia, och journalistkåren kan ju trösta sig med att de berättar sanningen, att ett femtiotal kajor har dött. Tänker man efter så ska man snabbt komma underfund med att miljontals fåglar dör varje dag på ena eller andra sättet. Trist, men det är så det fungerar.

Jorden är på väg mot sin undergång, det är alla forskare överens om. Men om det är tre miljoner år till det sker, eller trettio miljoner år, det vet vi ingenting om. Ska vi bygga vår verklighetsuppfattning på hur media väljer att utforma sina rubriker så är det vi själva som är de stora förlorarna, inte en flock kajor. Kajan på bilden är en unge som jag fotograferade i somras i Nynäshamn. Den är säkert överkörd, eller så har en katt eller en hök gjort det de brukar göra med kajor som de lyckas fånga.

it , , , , , , , , ab ex1 dn svd1


6 svar till “Fågeldöden säljer tidningar”

  1. Ja man skulle ju kunna tro att folk vet det, men likafullt händer det igen och igen och igen och igen…………..

  2. Jag sparar en pensionsutbetalning per år på att inte köpa skräpet eller inte ha (body count) TV.

  3. Om vi inte skärper oss så kommer vi snart att bli lika rädda som i USA där konstant skrämselpropaganda i media har lett till att landet snart konverterar till en dikatur istället för en förbli en demokrati.
    Men man förstår samtidigt alla tidningar som kämpar med näbbar och klor för att få läsare.

  4. Jorden är inte alls på väg mot sin undergång. Även om de mest extrema klimatmodeller faller in, blir det en tid av klimatkaos som får som följd att en massa arter (kanske/förhoppningsvis även människan) dör ut. Detta händer med jämna mellanrum i naturen (var sextionde miljoner år eller så). Därefter kan naturen fortsätta som vanligt, och kajorna får äta sin lunch ifred (för kajorna kommer säkerligen att överleva katastrofen).

      • Du skriver ju ”Jorden är på väg mot sin undergång, det är alla forskare överens om”, men jag tog det inte så allvarligt, och menade inte min kommentar som så allvarlig heller, trodde det var underförstått.