Absurt flygförbud


Det är en rätt absurd känsla att tingens ordning kan rubbas så lätt som de faktiskt gjort nu med den isländska vulkanen under Eyjafjallajökull. Hela norra Europas flyg står på marken och de boende i Bromma och Märsta njuter i fulla drag. Bor man i Bromma så kan man ta med sig kaffekoppen ut i trädgården och fika utan att sätta på sig hörselskydden.

Visserligen är det synd om flera tusen svenska turister som inte kan resa hem då det var tänkt, eller i vart fall inte den väg som var menad från början. Om man nu planerat bege sig till en annan kontinent av någon anledning så måste man ta tåget ner till södra Frankrike, eller möjligen bilen. Många är häpna inför den här situationen och vissa konstaterar, som Afton-
bladet idag, att det trots allt inte är Ragnarök.

AB: Någon måste ju ha gjort fel när planet inte går. Sanningen är väl den motsatta, att myndigheter och flygbolag just denna gång gjort alldeles rätt. Försenade flygresor och stängda flygplatser är ett betydligt mindre problem än vad haverier och olyckor skulle vara. Och även om vi borde kunna förvänta oss att kommunikationssystemet ska klara en smula snö, är det inte rimligt att flygplan ska vara byggda för att färdas rakt igenom vulkaners askmoln.

Själv har jag alltid balkongdörren en aning på glänt, likaså ett vädringsfönster i vardagsrummet. Inte så mycket så att min lilla kattfröken kan ta sig ut, men tillräckligt för att luften ska kännas frisk och fräsch. Det betyder också att jag hör ljuden utifrån, hundar som skäller och skattande barn. Och eftersom jag bor rakt under inflygningsleden till Bromma så hör jag regelbundet flygplan som är på väg att inleda landningen. Det stör absolut inte, men nu är det en rent absurd tystnad.

Möjligen är konstigheten det faktum att, en i sammanhanget liten vulkanusling under Eyjafjallajökull, plötsligen hindrar nordeuropéer från att flyga, samtidigt som den sätter P för allt fraktflyg oavsett vad det handlar om. Post, medicin, sjuktransporter, ja allt blir kvar på marken. Det är häpnadsväckande i ordets rätta bemärkelse. Jag nämnde häromdagen att min dotter skulle till London på en konferens i veckan, när jag pratade med henne så föreslog jag att flyget nog var igång igen till dess, då sade hon spontant, – men vem vill bli sittande i London om vindarna vänder? Det är ju också en aspekt.

Antagligen gynnar detta tåg, buss och färjetrafiken, något som är bra. De stackare som befinner sig utomlands är väl inte lika förtjusta, precis som de Sverigebesökare som blir kvar för att de inte kan ta sig hem. Men gladast av alla är väl de som bor i Bromma eller runt Arlanda. De har tillfälligt blivit av med avgaserna från dessa flygande tingestar, men främst njuter de nog av den overkliga tystnaden.

intressant Tags: , , , , , , , , , , , ab12 ex12 dn1 svd Läs oxo: annarkia k&å ilsemarie hampus anders morgan t


36 svar till “Absurt flygförbud”

  1. Ja, man kan välja att se det från olika perspektiv. Min första tanke var just den att inga plan i luften, inget utsläpp av flygbränsle. Bra! Sedan kanske det dimper ner annan skit. Men det är i alla fall inte skapat av människan. I dagens lokaltidning, Hallands Nyheter, kan man läsa om ganska nöjda utlandsresenärer som bor på lyxhotell och gärna tar några extra dagar i sol och värme. Men då vill det till att reskassan inte är tömd. För de som har skall varda givet, eller hur det nu är man säger.
    Och så läser jag om hotellägare som höjer priserna, för nu gäller det att passa på, att utnyttja situationen när människor tvingas skaffa tak över huvudet.

    Att folk som gärna flyger, även inrikes, nu tvingas öppna ögonen för att det finns andra sätt att färdas är bra. Jag tror faktiskt inte att vi behöver några inrikesflyg söder om Sundsvall eller något sånt.

    Jag läser dagligen din blogg, du är bra!

    • Hur kommer det sig att hotellbranschen gynnas? Om nu många inte kan ta sig hem så är det ju också så att många inte kan ge sig iväg och därför avbokar sina planerade hotellrum… eller hur?

  2. Samhället stannar ju uppenbarligen utan flyget och det om något borde väl vara ett tecken på att vi behöver flyget! Märkligt att du beskriver det som bra att busstrafiken gynnas, när vägtransporter ur miljösynpunkt är bra mycket värre än flyget. Sedan måste jag ju tillägga till föregående kommentar att människor i vintras nog förstod att det så länge finns snö eller löv i naturen så är inte andra inrikestransportmedel än flyg särskilt tillförlitliga. Under vintern gick flygen som de skulle. SAS var punktligaste bolaget i Europa trots enorma snömängder. Jag tycker att det säger ganska mycket när snö kan stoppa tåg, men det krävs ett vulkanutbrott för att stoppa flyget.

      • Varför köpa ett dyrt hus i överklassområdet Bromma, om man är så störd av flyget? Flygplatsen Bromma tillkom ju inte så alldeles nyligen…

        • Det där är en av de vanligaste kommentarerna kring flyget på Bromma. Som om alla som bor i Bromma flyttat dit de senaste åren. Jag köpte lägenhet i Bromma 1988, då flygplatsen bara trafikerades av småplan och skulle läggas ner. Så skedde inte utan flyget har bara utökats och utökats med större och större kärror och nedläggning är inte något man kan hoppas på längre. Skall jag skylla mig själv då? Själv flyttade jag efter 17 år med ökande flygtrafik över hustaket där man måste stänga fönstret om man vill prata i telefon.

          • och du litade på politikerna, lite blåögt?! sen gjorde du väl ingen nätt liten vinst på din lägenhet i den otroligt bullriga miljön där det i snitt ladar ett flygplan var 25 minut vilket betyder att det landar ungefär 57 plan på ett dygn och de flesta runt 7-8 på morgonen och 16-17 på kvällen. pch det största planet är malmös mygga en BA Avro RJ 100 som inte låter mer än en 911 som rullar förbi på gatan utanför och då klagas det inte för den är cool. är så jävla trött på att alla vill ha en stor flygplats men ingen vill bo i närheten. själv bor jag under inflygningen till en av arlandas banor och där landar ett plan var 45 sekund och jag störs inte nämnvärt av det.

                  • fortfarande en anings större maskiner än en avro och betydligt bullrigare ta MD som exempel och sas har en del
                    Och inte för att vara petig men flaps är i grader och inte procent.
                    ja avdraget brukar göras här ovanför.

  3. Dessutom bor jag själv i Bromma och det är bara löjligt att säga att flyget utgör ett problem här. Om det inte passar att ha en flygplats här (som dessutom fanns innan de som klagar flyttade hit), så finns det många andra ställen att bo på!

      • Jag stör av dom jävla tågen. Lägg ner all tågtrafik (utom dem jag behöver).

        Det är ju så de flesta tycks resonerar.

  4. Hoppas man får se sen vad detta haft för effekt på exempelvis kollektivtrafiken. Vad tågresandet och bussresandet haft för uppsving tack vare detta.

  5. Absurt flygförbud?
    Varför inte förbjuda flyg, tåg, buss, biltrafik helt!
    Ge istället en cykel till alla medborgarna i landet. En roddbåt till alla som skall till länder där det inte går att ta sig med cykel. Tänk vilken himmelskt ren miljö vi skulle få. Som bonus skulle folk också få mer motion, vilket i det långa loppet skulle öka folkhälsan i landet. De miljösparande effekterna skulle bli enorma, och alla dom som jobbar inom transportfordons tillverkningen och transport sektorn, skulle ju kunna bygga cyklar i stället. Det är vi ju bra på i Sverige.
    Tänk er att vakna upp på morgonen, och inte höra ett flygplan, inget brus från biltrafiken, inga tungt lastade lastbilar som i ett moln av dieselrök försöker sig stånka uppför backarna. Total tystnad råder. Underbart! Ni sätter på radion och hör på väderrapporten som förkunnar att idag blir det cirka två plusgrader, hård västlig kuling och ihållande regn.
    Skönt att då sätta sig på cykeln och ta sig de tre milen till jobbet.
    Life is wounderful!

    • Cyklar man tre mil till arbetet så förvärvar man kondition till den grad att man snart är under en timmes restid. Fast, då ökar kanske olyckorna med oskyddade cyklister. Tänk rubriken, – cykelkrock på söder, tre döda!

      Fast, klart är att man skulle behöva flytta Bromma ett par mil minst.

  6. Mja, det ligger något i vad du säger Jinge. Fast krockkudde på cyklarna är ju kanske lösningen på de problemet.
    Och Bromma kan man ju göra om till cykelparkering.

  7. Alla som bor under inflygningen till Bromma flyttade dit medvetna om detta. För de som köpte sitt boende innebar det förmodligen även att man kunde bo lite billigare nära stan då priserna reflekterar läget. Att efteråt klaga på buller är helt absurt.

  8. Jag tycker dock synd om min kollega som skulle flyga till Bulgarien för att hälsa på sin flickvän som arbetar där och nu är strandad kvar i Sverige… Men annars så påverkar flygstoppen inte mig just nu och har därför ingen åsikt om dem.

  9. Intressant att du alltid har balkongdörren öppen, det innebär troligen på ett år att du släpper ut lika mycket energi åt kråkorna som en flygning till Europa… Framförallt denna vinter har du gjort ”din insats” för klimatet/miljön!

  10. Bor i Bromma och störs inte av flyget. Snarare är det rena rama skogsmulle-Idyllien i skogsområdena kring flygplatsen. Att bebygga området med bostäder skulle förstöra allt.

    Väldigt vackert och naturskönt blir det nu framemot våren när grönskan slår ut.

    • Anders har du greppat läget riktigt 17000n flighter var bara i fredags. har du en aning om vad detta betyder för hela samhället om läget förblir under en längre tid, bara där jag jobbar kommer minst 1500 pers att bli utan jobb och alla som jobbar på den lilla arbetsplatsen kallad Arlanda vad händer med dem, där du själv arbetar så är man säkert i behov att flyget också.
      Flyget står för en sån otroligt liten del av miljöförstöringen mot som tillexempel alla kolkraftverk världen över.
      tänk först tala sen

  11. Det är (alltför) lätt att vänja sig vid buller. Många människor får aldrig uppleva riktig tystnad. Om du flyttar till den där stugen du talade om, kommer du alltid att få ha det lika tyst och skönt som du har det nu!

  12. Jag jobbar på Södermalm och störs dagligen av allt buller från alla flyg som drar över huskropparna , på väg antingen för inflygning eller utflygning, från Bromma. Helt omöjligt att ha fönster öppna för hör ej vad folk säger i telefonen.
    Sedan är för mej helt obegripligt att Stockholmare envisas med att vilja ha en flygplats mitt i ”stan”, när andra städer under 1990-talet sett till att flytta bort denna trafik, till bättre lämpade områden.
    ’Stockholmarna’ tycks gilla att leka med elden, förnästa gång en flygolycka händer i ”stan”, kommer det statistiskt sett, ej gå lika bra som förra gången. l dagsläget ser jag detta alltså mer som en fråga om när det kommer att ske och ej längre en fråga om det kommer ske.

    …Några synpunkter till ’storstan’ från en veckopendlande ’lantis från Kumla’.

  13. Det riktigt roliga var att vi riskerar att glida tillbaka till sextiotalets standard på utbudet i affärerna. Jag vet inte hur det är för andra men för en gammal ärkereaktionär känns det som – äntligen!!