Tolgfors och Viagra


[column width=”49%” padding=”2%”]
De senaste dygnen har vi fått läsa Sten Tolgfors önske-
lista till tomten. Där ingår givetvis ett stort antal strids-
helikoptrar av den amerikanska modellen Black Hawk. Att det ska vara just sådana beror antagligen på att de omgärdas med en air av död och förintelse, något som jättemånga irakier och afghaner har fått smaka på. Och vapenvägraren från Värmland har som bekant blivit extra krigisk efter det att han slapp lumpen och därmed lära sig hantera en AK4.

DN: ”Svenska försvaret köper två nya ubåtar som ska levereras till 2018/2019. Det föreslår regeringen i vårbudgeten, skriver försvarsminister Sten Tolgfors (M) på Svenska Dagbladet debattsida.”

Sverige har lagt ner eller sålt ut sin varvsindustri, ska vi nu köpa samma ubåtar så får vi garanterat betala ett högre pris. Problemet är väl mera att sedan ubåtsbluffarna avslöjats så finns det inget reellt motiv för att vi ska hålla oss med ubåtar, de som redan finns duger gott när det gäller att försvara landet.

DN: ”Regeringen vill avsätta flera miljarder i statsbudgeten för att köpa amerikanska Black Hawk-helikoptrar. Oppositionen anser att det är onödigt och att de helikoptrar som nu ligger i malpåse lika gärna kan uppdateras. Folkpartiets försvars-
talesman Allan Widman är i delar kritisk mot regeringens beslut.”

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Först beställer man nya helikoptrar, men man sätter specifikationerna så att

[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]Black HawkDen här borde väl räcka åt Sten Tolgfors när han fyller år?

fabriken inte klarar av att tillverka dem utan extremt lång väntetid. Men Black Hawk tillhör antagligen alla försvars-
ministrars våta dröm, vår minister säger att de ska fungera som ”ambulanshelikoptrar” i Afghanistan, ett land som vi omedelbart borde lämna.

Jag medger gärna att Black Hawk har en air av macho över sig, men det vore avgjort billigare om försvarsministern kunde försöka ordna sina och andra moderaters problem på annat sätt.

intressant Tags: , , , , , , , , , dn12 svd12 ex ab12 t
[/column]


21 svar till “Tolgfors och Viagra”

  1. Ja Sten Tolgfors fortsätter med regeringens budgetinkontines, regeringen hade lovat talman Per Westerberg (M) att inte läcka ut vårbudgeten, men det löstet höll ju knappt 1 dag. Slutsatsen måste ju rimligen vara att talman Per Westerberg (M) inte längre har riksadagens förtroende, och en ny talman med respekt måste väljas.

    Ste Tolgfors sitter alltså själv på sin kammare och beslutar vilka märken och modeller det svenska försvaret skall investera miljarder i, utredningar och offentliga upphandlingar bryr han sig inte om alls.

  2. Det är märkligt vad dessa maktfullkomliga och krigsgalna grabbar kan håva in
    pengar till sina märkvärdiga och DYRBARA maskiner. Då har vi plötsligt råd!
    Men pensionärerna ska klara sig på några spottstyvrar i månanden, vår inkomst bara urholkas år för år och snart har man inte ens råd med hyran…
    Men det är klart, jag är övertygad om att Tolgfors nu känner sig otroligt potent nu, betydligt virilare än innan han blev minister! Så vad är viktigast?

    • Jag vill bara informera dig om att det faktiskt inte bara är försvarsmakten som får användning för försvarets helikoptrar.

      Vågar du gissa vad Esterna var sura för efter Estonia katastrofen? Jo, Sverige hade för få helikoptrar och ytbärgare. För räddningsoperationer utav den typen behöves helikoptrar av ett mellan- eller större-snitt (på grund av belastningen). I Sverige har HKP 4 skött den delen och JA, det är försvaret som levererar den här livräddningsförmågan. HKP 4 har nu stått ordentligt prydligt avställd i några år, så vi har nu ingen lämplig plattform att rädda liv ifrån. Blackhawk klarar detta och vi har inte tid att vänta på HKP 14, vi behöver rädda liv nu!

      Jag är medveten om att jag nu inte pratat överhuvudtaget pratat om varför försvaret behöver helikoptrarna men faktum är att bristen på helikoptrar i försvaret är ännu värre än bristen på plattform för ytbärgarna. Jag valde att argumentera för dom civila fördelarna eftersom inte alla tycker att vi ska ha ett försvar.

      Det jobb ytbärgarna gör är mycket riskfyllt och värd allas respekt. Vet man inte vad det handlar om så kan man se filmen: http://xxxxxxxxxxxx

      Jag rekommenderar det starkt även om den som vanligt är lite för amerikansk och överspelad.

  3. Att valet faller på Blackhawk har nog mer att göra med att det är väl beprövad maskin som kan anskaffas med (förhållandevis) kort varsel än att den skulle uppfattas som ”frän och farlig”.

    De nya ubåtarna skulle byggas av Kockums i malmö.

  4. ”Sverige har lagt ner eller sålt ut sin varvsindustri, ska vi nu köpa samma ubåtar så får vi garanterat betala ett högre pris.”

    Öhhh? Dom byggs ju faktiskt i Sverige så jag förstår inte din synpunkt. Jag förmodar att ordern är ett förtäckt industristöd till ett område där svensk teknologi faktiskt ligger i framkant. Samövningarna mellan ubåten Gotland och amerikanska flottan under två år var ju synnerligen renommerande för svensk ubåtsteknik.

      • Jovisst, Kockums ägs av tyska ThyssenKrupp Marine Systems, men det är fortfarande fråga om svensk tillverkning och svenska arbetsplatser i Malmö och Karlskrona. Dessutom har den svenska tillverkningen nyligen skiljts ut från Thyssens andra ubåtsbolag HDW (Howaldtswerke- Deutsche Werft) så att de är helt separata enheter.

        http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article746402.ece

        För att göra soppan ännu tjockare så håller Thyssen på att sälja (delar eller hela) HDW till intressen i Abu Dhabi – samtidigt som HDW arbetar med en ubåtsorder till Israel. Förbrödring?

      • Alldeles riktigt, det är ett utländskt företag som har full insyn i vapenteknologi, de gamla kända och numera sammanslagna krigsindustrierna Thyssen- Krupp, somvar för sig försörjde både kejsardömet och Hitler med vapen till minst sagt god vinster. Företag som dessutom inte drog sig för att använda slavarbetare.

        • ”Guilt by association”? Slavarbetarna var för 65 år sedan. Det har kanske hänt något sedan dess? Eller är det en sekulär variant av ”arvssynd”?

          • Och du tror inte att historia kan upprepa sig. Realiteten är att de även i dag indirekt utnyttjar sig av folk som jobbar under slavliknade förhållande genom sitt behov av vissa strategiska och ovanliga råvaror och mineraler från Afrika och Asien som krigsindustrin behöver.

            • Men det är i så fall ett generellt argument mot all krigsindustri oavsett om den finns i Sverige, Tyskland, Frankrike, USA eller Kina. Inte speciellt för ThyssenKrupp.

    • Maj, han är inget skämt, han är farlig. Han har makt men inte förstånd därtill.

  5. Att ha Black Hawk helikoptrar till ambulanstransporter i Afghanistan känns ju inte så genomtänkt. Då blir det svårt att kritisera talibaner och andra motståndskämpar när de attackerar dessa transporter då de ju faktiskt främst är utmärkta mördarmaskiner.

    • Att insurgenterna attackerar ambulanstransporter beror inte på vilken sorts fordon det är frågan om – de har förstått att de får större utdelning om kan slå ut specialresurser (ledning/sjukvård/bärgning) än vanligt skytte.

      Det har funnits förslag på att följa britternas exempel och ta bort märkningen från sjukvårdsenheterna då det folksrättsliga skyddet har visat sig vara minst sagt begränsat.

  6. undrar hur mycket det kommer att kosta att utbilda svenska luftförsvarets(eller vad det nu heter) helikopterpiloter så att de kan använda swarthöökarna på rätt sätt..

  7. Såvitt jag kan utröna så är väl Blackhawk en transporthelikopter och inte en atttackhelikopter?

    Att man kan sätta kulsprutor i dörrarna är ju möjligt på alla helikoptrar, såvitt jag vet.