Köp Saab – Affektionvärdet ökar!


Att GM nu lämnat in en ansökan om konkursskydd i USA innebär att ägandet av Saab lämnas utanför. Det betyder i sin tur att GM antagligen vill ha mer betalt för Saab eftersom företaget nu trots sin ringa storlek kommer att bli en konkurrent. Det leder också till att den som ska köpa företaget måste ha riktigt stora ekonomiska muskler.

DN: ”- I ett läge där Saab inte är en del av en sådan här större överenskommelse måste alltså någon annan köpare vara beredd att ta sig an Saab. Och dessutom kommer det säkert att väcka frågor om själva kopplingen till GM, och rättighetsfrågor, så jag tror att alla som har följt detta nära inser att detta är ett väldigt utsatt och svårt läge för Saab, säger Reinfeldt till TT. Kvar ute i kylan. Så är Saabs läge nu. Opel har sålts till kanadensisk-ryska intressen. Och ännu har ingen köpare av Saab offentliggjorts. En storaffär där GM säljer hela sin europeiska verksamhet i ett och samma paket är alltså överspelad.”

Det största problemet för Saab är dock av historiskt datum. Bilmärket är omodernt och otidsenligt, bilarna slukar mängder av bensin eftersom de har ineffek-
tiva motorer och väger alldeles för mycket. Tanken bakom detta har visserligen varit god, man har byggt en hyfsat säker bil, men idag står man med en säker och omodern bensinslukare och ingenting får mig att tro på att fabriken i Trollhättan kan räddas.

Hade man varit tillräckligt förutseende så hade man satsat på en hybridbil, men idag när GM skiljer ut Saab från de märken man vill försöka rädda så mister man också det kunnande som faktiskt finns i GM. När Reinfeldt uttalar sig skeptiskt om företagets överlevnad så är han rätt ute, som jag ser saken.

Det som nu gäller är snarare att satsa på att vidareutbilda och omskola dem som är anställda både hos Saab och i de företag som är underleverantörer till företaget. Hade vår regering varit mer förutseende så hade det arbetet redan kommit en bit på vägen, nu är det troligt att vi kommer att få ett nedläggningsbeslut inom några veckor. Den som idag vill tjäna pengar på Saab bör leta efter äldre välvårdade Saabar. De kommer att bli extra efterfrågade som veteranbilar inom bara några år. Klippare bör givetvis satsa på de gamla tvåtaktare som ännu rullar.

i Andra om: , , , , , , , , , , , t DN1 SvD1 AB1 EX1 GP1 Svensson Jens Rostmkaffe Alliansfritt Olydia Erik Lasse

[tags]Saab, Bilkrisen, Arbetslöshet, Finanskrisen, Omodern, Olönsam, Tvåtaktare, Politik, GM, Konkursskydd, Affektionsvärde, Veteranbil[/tags]


8 svar till “Köp Saab – Affektionvärdet ökar!”

  1. Hade jag råd så skulle jag skaffa en gammal Saab tvåtaktare idag. De kommer att gå upp i pris ordentligt nu. Helst två, en som man kunde köra med och en som man kunde fixa i ordning till mint condition :-P

  2. Samma här. Det skulle vara extra kul att ha om fem-sex år när de saabar som rullar idag börjar försvinna.

  3. Vad är det för rädsla för en konkurs? Ser man över Sveriges alla nedläggningar av storföretag, varv och regementen, så har Sverige överlevt.
    Och blivit friskare efter ett storföretags konkurser eller regementsnedläggningar, trots myndigheters och bankers svinaktiga uppträdande mot småföretagen.
    Konka SAAB så kommer Trollhättan leva upp.
    För alla arbetare som blir lite lediga ett tag erbjuds en period med tanketräning och kreativitet och det är nyttigt.
    Sympatisnyft går inte att sälja.

  4. Jag tänkte jag skulle stödköpa AB Sverige genom en svensk bil. Dessvärre drar de för mycket bensin och går sönder ganska ofta. Det blev en Toyota för min del iallafall. Den som tycker sig ha råd att stödköpa SAAB/Volvo och AB Sverige bör ju göra det men riktiga bilar görs i Asien numera…

  5. Frågan är om inte Vauxhall är mer illa ute än Saab. Den svenska skorven har ju ett bättre anseende och mindre dökött (organisation och anläggningar) att dras med än det engelska skrotet och är då ett bättre och mer överkomligt investeringsobjekt för hugade spekulanter.
    Angående Toyota, de verkar vara på vägen in en rejäl kris också.

  6. Vauxhall tillverkas i Luton och Ellesmere Port, ca ett par mil söder om Liverpool.
    Just genom att vauxhall bygger på opel upp till 99% och alla utveckling av teknik och modellprogram är i Russelheim så ligger nog vauxhall illa till.
    Det kan vara till Saabs fördel att GM inte har gjort likadant med Saab som med Vauxhall.

  7. Holden har ju några egna produkter så de är inte helt beroende av Opel. Sen ligger väl en del i hur australiska regeringen agerar.
    Det kanske blir samma köpare av Holden som Saab, vem vet.
    Den här krisen för fordonsindustrin leder nog till utveckling av billigare produktionsmetoder och de som inte klarar av det lär försvinna.