Strunta i omoderna bilar


I samband med regeringens krispaket så talas det en del om vad man ska göra för att rädda den svenska bilindustrin och dess rullande fornminnen Saab och Volvo.


På andra sidan atlanten
pågår samma sak, det är Chrysler, Ford och GM som på alla sätt försöker få skattebetalarna att gå in och rädda en industri där man länge satsat på V8-motorer och många hästkrafter. Till följd av att bensinen, med våra mått mätt, varit extremt billig så har inte bilfabrikanterna brytt sig om ifall deras produkter väger två ton.

När bilindustrins chefer skulle till den amerikanska kongressen för att be om pengar så tog de sina jetplan och flög dit, nu när de kom en andra gång så kom de i hybridbilar. De hade förstått pikarna från politikernas sida.

I Sverige verkar det som om tidningarna i solidaritet med Saab och Volvo bannlyst artiklar om hybridbilar och rena elbilar. Norge, som inte har någon uråldrig bilindustri, törs däremot skriva om ämnet.

Dagbladet.no: ”Amerikanske Fisker Automotive har nemlig kunngjort produksjonsutgaven av Karma, en fireseters hybridbil som både i design og ytelse nesten tåler sammenlikning med Porsches nye GT-modell. Attpåtil er det verdens første hybridbil med såkalt plug in-teknologi – der batteriene kan lades ved at du plugger bilen rett i stikkontakten, som en vanlig elbil. Det er nok tvilsomt om Karma holder følge med Panameraen rundt nordsløyfen på Nürburgring – amerikanske biler er alltid best i en rett linje – men i tørre tall er hybridens ytelse ganske imponerende.”

Dagbladet.no berättar att den amerikanska hybridbilen (bilden) kan köras på en tank bränsle i ett år om man inte kör den mer än åtta mil om dagen. Det rör sig således om nästan 3000 mil, det är imponerande eftersom den normala årliga körsträckan bara är hälften av detta.

Här hemma så misstänker många att regeringen döljer sanningen om hur mycket pengar man är beredda att avsätta till Saab och Volvo. Man mörkade, och använde den amerikanska industrins försök att pungslå amerikanska skattebetalare på socialbidrag till bilindustrins aktieägare som argument. Det är bara att hoppas på att allt detta avstannar automatiskt, att skänka skattepengar till amerikanska aktieägare känns verkligen inte som något som vi ska prioritera.

Man hävdar ibland att den svenska bilindustrin ligger långt framme tekniskt sett. Då så, då kan vi satsa på Saab och Volvos hybridbilar, men några sådana finns inte. Inte heller finns det några rena elbilar framtagna så långt att de kan sättas i produktion inom 2-3 år. Därför ska vi givetvis inte satsa en enda krona på att göda de amerikanska aktieägarna. Däremot kan vi givetvis stötta svensk industri om initiativ tas till att ta fram en ren elbil eller en hybridbil.

Norge har däremot kommit en bit på vägen när det gäller elbilar. Ska vi plöja ner pengar någonstans så kanske vi ska samverka med dem i en fullskalig forsknings- och industrisatsning, kanske ska vi försöka göra det till en nordisk angelägenhet?

AB12 SDS DN1 SvD1 DBL1 VG1 it

Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Volvo, Saab, Miljöskadlig, Ford, GM, Trollhättan, Torslanda, Bilbranschen, Bilindustrin, Miljö, Klimatförändringen, Växthuseffekten, Växthusgaser, Bensin, Olja, Glaciärer, Miljö, Kulturminnen, Industri, Omskolning, Arbetslöshet, El-bilar, Kina, Japan, Norge, Korea, Indien, Politik[/tags]


15 svar till “Strunta i omoderna bilar”

  1. Finnarna ligger också långt framme när det gäller elbilar. De har tom ngn bil i produktion redan, säkerligen har även danskarna kommit en bit. Det regeringen borde göra är att sätta igång med ett nordiskt samarbete för gemensam forskning och produktion. Ser man bara till vår egen marknad skulle vi kunna bli självförsörnande på bilar med produktionsstart inom något år. Dessutom kan varje land tillverka sin egen variant av bil. Finnarna gör service/brevbärarbil, Norge gör småbil, Sverige gör de lite större bilarna och danskarna elmopeder :-)

  2. Ja, kanske någon Norsk eller Finsk bilentreprenör kunde köpa våra svenska bilvarumärken. Det vore något det.

  3. Bilarnas vikt påverkar rätt mycket hur mycket energi de förbrukar.
    Sätt viktgränser på biltyper, t.ex. personbil för 5 personer, max 1 ton tjänstevikt.

  4. Det kanske vore läge för min ide om:

    ”Open Car Initiative”

    En bil som utvecklas via Internet. Vem som helst får bidra med det de är bäst på.

  5. Fisker Karma kommer troligen att kosta 800 000 kr plus skatt. För att klara 3000 mil på en tank måste den laddas från elnätet varje natt. Vad som är dess bensinförbrukning per mil utan laddning framgår inte. Den använder dyrbara batterier som har begränsad livlängd. Troligen en mycket dyr bil att köra.

  6. Troligtvis spjälkar den vätgas från vatten med hjälp av el.

    För samma pris som Karman kostar kan man köpa fyra BYD F6e som går över 40 mil på en laddning och där batterierna håller för över 60 000 mil. BYD F6e sägs klara NCAP5 och kommer att saluföras i danmark Q3 2009

    KAS

  7. @ Jinge

    ”…. Däremot kan vi givetvis stötta svensk industri om initiativ tas till att ta fram en ren elbil eller en hybridbil.”

    Håller med om detta.

    Det finns kompetens på området även i Sverige, men när cheferna sitter i Detroit och förnekar både klimatförändringen och peak-oil så speglar det sig också i forsknings- och produktprogrammet.

    Om staten ska gå in som ägare ska de också agera som ägare! Dvs bestämma hur styrelse och ledning ska se ut och utforma strategi och mål för verksamheten. Och då får vi utgå från att prioritet nr 1 är att satsa på miljövänliga bilar.

  8. BYD F6e kommer att ligga i intervallet 124 – 180 beroende på utrustning.

    Enligt rykten kommer ett stort antal (50st) att flygas till USA i mars 2009 då BYD håller ett styrelsemöta på Buffets hemmaplan.

    F3DM som börjar säljas i 14 städer i Kina den 15 december i år kommer att kosta motsvarande 141 000 kronor. Den bilen kan köras 11 mil på ren el innan en liten bensinmotor drar igång en generator som driver bilen vidare och även laddar betterierna.

    BYDs fabrik i ShenZhen som nu massproducerar el och hybridbilar är 160 hektar stor 1600 000 kvadratmeter.

    Laddas hemma i 220v på 7 timmar.

    KAS :)

  9. KAS: Det verkar vara korrekt det du skriver och tyvärr är det natti-natti för stora delar av svensk industri? Hur kunde det gå så fel? Vem som helst kan ju lista ut vad resultatet blir i handelsbalansen? Allt händer i Kina…

  10. Utvecklingen har kommit på rätt spår.
    Använda en del av fokus på biobrendsel,till produktion av
    H2, från vattnet. Produktionsenheter för villa produktion i kombination med
    el. från nätet, vind och sol. Större produktionsenheter för traditionella bensinstationer.
    För de befintliga förbränningsmotorer, är det bästa alternativet att
    effektivare förbränning, genom att till exempel använda. HHO, eller andra befintliga lösningar.
    Möjligheterna är många och billiga. Info.: Http: / / fjordland.dinstudio.se

  11. Christer
    Nej det är inte natti natti men vi behöver kraftsamla och peka politiskt med hela handen åt industrin som sker i Kina , nu senast har man beslutat att ta bort alla vägtullar och lägga en skatt på gammelbränsle (80 öre litern) för att favorisera el-drift och det redan från årsskiftet.

    Än så länge finns det hopp ty Kineserna kan inte göra alla bilar …

    Min bloggpost den 2 december handlade om just det.
    http://bloggarna.se/webedit/ace/aa.asp?ankare=8dec2&sidaid=400#8dec2

  12. Staten passar ju uppenbarligen på att sätta miljökrav på bolagen i samband med detta paket, och riktar även forskningsinsatser ditåt. Får man drömma kan ju Volvo släppa en elbil inom rimlig tid…

    Volvo står idag för säkerhet. Om ett par år kanske de istället lyckats stå för miljö – men det blir tuff konkurrens med övriga tillverkare om den nischen!

    • Får man drömma kan ju Volvo släppa en elbil inom rimlig tid…

      Det verkar inte speciellt sannolikt om inte Ford förser dem med teknik,