Överdriven nyhet om flygdrama


Idag berättas det i tidningarna om hur en ”passagerare” tog över ett tvåmotorigt plan när piloten avled under flygningen. Möjligen är det en säljande nyhet, men någon sensation är det inte.

AB: ”En passagerare lyckades utan missöden ta ner ett tvåmotorigt plan med fem personer ombord på en flygplats i Florida sedan piloten avlidit under flygningen, uppgav den amerikanska luftfartsstyrelsen FAA på måndagen. Dramat utspelade sig i söndags bara några minuter efter det att planet hade lyft från Marco Island, nära Naples i Florida, mot Jackson i Mississippi.”

Passageraren ifråga hade ett flertal tillfällen själv flugit enmotoriga plan, varför vare sig själva flygandet eller landningen var något som var ovant för honom. Skillnaden var i första hand att det var två motorreglage plus att instrumenteringen och planets övriga manövreringssystem skilde sig från det han var van vid.

Men det är inte så märkvärdigt att nyheten platsar i de största tidningarna världen runt, ankvarning utfärdad!

Andra om: , , , , it AB SvD DN Ex

[tags]Mediekritik, Flyg, Anka, Tidningar, Flygdrama[/tags]


9 svar till “Överdriven nyhet om flygdrama”

  1. Medhåll, en flygpilot är ingen vanlig passagerare
    Givetvis hade de övriga passagerarna tur att en exra pilot fanns med, någon kanske som jag som har flugit en massa med dataspel men det är inte säkert att landningen gått så bra med den ”utbildningen”..
    Antagligen magplask.

    • Jag har runt 20 flytimmar på Cessna och inser att jag skulle ha hyfsade möjligheter att ta en tvåmotorig kärra till t.ex. Bromma.
      Visst, det skulle vara mer än lovligt pirrigt, men med handledning om reglagen och från tornet skulle mina medpassagerare ha en hyfsad chans. Landningen skulle kanske inte bli den tjusigaste, med oddsen är bättre än 50/50 iaf. En mer van pilot ökar givetvis oddsen dramatiskt.

  2. Det är en positiv nyhet, där en pilots död inte ger passagerana en säker död, utan de kommer fram tack vare en rådig insats av en flygutbildad person med erfarenhet att handha ett flygplan.
    Själv har jag ibland snuddat vid tanken på om det skulle hända när jag flyger med Boeing 737-300 el likn. Skulle jag då sätta mig i cockpiten
    och ta ner planet säkert? Har ju bara flugit med segelplan 5 lekt. och prop.plan ca ½ timme.?
    Hoppas att övr personal på jetplanen har tillräcklig utbildning för att landa. (?)

    • Björn! Trafikflygplan har två piloter, dessutom har de en tekniker/navigatör som ofta nog har en del flygtimmar. Dessutom har de ofta automatlandningssystem, men det är klart, smällen blir större om de misslyckas…

      Jag har för mig att en passagerare har tagit över även en stor kärra när piloterna föll ur, men jag minns inte hur/var/när.

  3. Trafikflygplan har två piloter men inte tekniker (’flight engineer’) ombord. Annat än i undantagsfall. Och definitivt aldrig i den Boeing 737-300 som nämns ovan. Navigatörer har väl f.ö. inte funnits ombord på trafikflygplan sen jetmotorn uppfanns…

    Annars tror jag nog att Jinges ev. passagerare skulle kunna landa säkert om Hr Jinge bara kunde lita på sig själv och sina 20 cessnatimmar och inte kladda med några automatiska mojänger.

    • Ja i princip ska det vara likadant. Men i en Cessna så känner du planets rörelser på ett helt annat sätt, på en jet så är allt servostyrt så du saknar många naturliga referenser. Och känner man verkligen flapsen i en jumbo? Antagligen skulle man kunna få god handledning från marken men nog är det klart lättare att få ner en tvåmotorig propellerkärra på rätt sätt än en jumbo. Visst, man ska nog hålla fingrarna från diverse knappar som man inte ombetts att fingra på… :-)

      Fast jag har ju landat jumbos i MS Flight Simulator så… :-)

  4. Med tanke på 911-piloternas utbildning misstänker jag att amerikanska flygplan behöver bara en knapp för att välja upp eller ned och på stora plan ett mellanläge markerat t ex 911.

  5. Så erfaren kan ju inte passageraren varit eftersom han ringde till sin kompis på mobilen. Hade han haft någon form av flygutbildning så hade han först tagit reda på var han är på kartan och sedan pratat med närmaste flygplats via radion. De kan ”prata ner dig” säkert på marken…
    I USA är det många plan i luften och man kan inte flyga omkring lite hur man känner för det, i tätbebyggda områden. Risken för krasch med andra plan är stor. Just den flygplatsen KMYK han flög ifrån var ganska ödslig ute i sumpmarken så det kanske inte spelade så stor roll, men flyg lite fel utanför Washington DC så tar det inte många minuter innan du får militär eskort ända till finkan, alternativt nedskjuten… Därför är det viktigt att använda radion istället för att ringa en kompis. (Troligen sa väl kompisen att göra precis det, men hade han inte kunnat ringa sin kompis hade denna situation varit livsfarlig, troligen dödlig… Hålla ett plan i luften är inte så svårt, men att landa det kräver kunskap)