Öppet brev från Föreningen Syriensolidaritet till Margot Wallström

FSS logo

Margot Wallström FSS

* Nedan återges ett mycket viktigt brev till Sveriges nya utrikesminister om den viktiga Syrien-frågan. Jag är medlem i föreningens Syriensolidaritet. Blogginlägg om Syrien finner man genom att söka på sökordet ”Syrien” under ”Kategorier.”

Det öppna brevet.

Utrikesminister Margot Wallström!

På EU-parlamentets utrikeskommittés möte i Bryssel den 2 september informerade EU:s ambassadör i Irak, Jana Hybaskova att flera EU-länder köper olja av ISIS i Syrien och Irak, men svarade inte på EU-parlamentarikers frågor om vilka länder detta är. Därför vill vi i Föreningen Syriensolidaritet fråga dig:

1. Vilka är de medlemmar i EU, som med köp av stulen olja finansierar ISIS krig?

2. Vad avser Sveriges regering att göra för att stoppa dessa EU-länders finansiering av ISIS?

3. EU införde i september 2011 sanktioner mot Syrien. I dessa sanktioner, som strider mot FN-stadgan och därför är olagliga, ingick förbud mot köp av oljeprodukter. EU undantog dock i april 2013 från sina olagliga sanktioner “oppositionskontrollerade de områden”.Anser utrikesministern att de områden som i dag kontrolleras av ISIS ingår i de “oppositionskontrollerade områdena” och att EU:s oljeembargo inte gäller för dessa områden?
FSS Margot Wallström

Hashim Al-Malki

i Andra om: , Syrien, , , , , , , , , ,, ,

DN 8/8 DN 13/8 Tampa Bay News 12/8 Svensson-bloggen 26/7 New York Times 27/6 2013 New York Times 27/6 DN 26/6 SvD 26/6 John Kerry i Kairo Russia Today om ISIS DN 24/6 Globalresearch 18/6 2014 Globalresearch 11/6 DN 12/6 Iraksolidaritet Mike Powers, Iraksolidaritet DN 14/4 Seymour Hersh Blogginlägg om gasattacken 5 april Daily Star Dailykos om Turkiet

Ett svar till “Öppet brev från Föreningen Syriensolidaritet till Margot Wallström”

1. Man kan också fråga sig varför myndigheterna i Sverige och många andra stater inte gör mer för att hindra landets medborgare från att ansluta sig till ISIS, al-Qaida och liknande grupper i Syrien. Sedan ett par år har SÄPO och massmedia rapporterat om att svenska ungdomar ansluter sig till dessa grupper. Man gör inget – stick i stäv med proklamationer om kamp mot terrorismen. På liknande sätt är det i flera andra länder. Kampen mot terrorismen från Sverige & Co verkar underordnad kampen mot Syriens regering – som sedan länge leder den väpnande, avgörande kampen mot terrorismen på marken…. Eller hur?

Dagens Industri skriver idag ” helgen gjorde bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan (MP) ett uttalande om IS i turkiska medier. På grund av rädsla för att stämplas som islamofob vågar ingen ifrågasätta Kaplan, skriver Nalin Pekgul, författare och före detta riksdagsledamot (S). I söndags uppmärksammade flera turkiska tidningar ett uttalande av den nytillträdde bostadsministern Mehmet Kaplan (MP) där han säger att ett av de viktigaste skälen till att ungdomar ansluter sig till den islamiska staten, IS, är att islamofobin är så utbredd i Europa.” (http://www.di.se/artiklar/2014/10/14/debatt-mp-ministerns-dolda-agenda/)

Mehmet Kaplans lösning på problemet är att moskéerna i Europa måste få pengar från staten för att motarbeta rekryteringen till IS.