Imploderar svensk bilindustri nu?


Nu rapporterar media att den amerikanska senaten sagt nej till förslaget om att utdela ett rekordartat socialbidrag till Ford, Chrysler och General Motors.


Vi förstod redan i förväg
att det kunde bli problem och vad detta nya läge innebär för Trollhättan och Göteborg är det väl ingen som riktigt vet just nu. General Motors överväger att begära konkursskydd enligt tidningarna, vad det skulle betyda för Saab kan jag inte bedöma, men som jag skrev redan igår så är risken överhängande att det kommer ett besked från andra sidan atlanten som i korthet säger – Saab Automobil AB är nedlagt.

De enda som är glada idag är väl Saab och Volvos före detta aktieägare. De sålde i tid och kan nu tillbringa ålderdomen på Maldiverna eller i Karibien eller vart de nu flyttat sina pengar för att undandra sig beskattning.

Lotta Gröning skriver i en artikel idag att ”Bedömare tror att arbetslösheten kommer att vara 444 000 människor valåret 2010”. Det framgår inte vilka dessa bedömare är, och jag har för mig att den idag ligger runt en fjärdedel av den siffran. Har den amerikanska bilindustrin inga möjligheter att få fortsatta krediter så kan det gå betydligt fortare än så. Fredrik Reinfeldt kommer att få leda Sveriges ordförandeskap nästa höst, ett ordförandeskap som kommer att flankeras av olika soppkök där de fattiga utfordras. De som sålde i tid sitter i en solstol på Maldiverna med en Piña Colada i handen, en drink med ett litet käckt paraply som dekoration.

Igår när jag skrev om det som kallas ”Finanskrisen” så var det en av dem som kommenterade som berättade att hon och maken har tagit ut pengarna från banken och köpt guldmynt. Det är dock ett lyxproblem, de flesta av oss har inte mer pengar än att vi med lätthet kan bära dem på oss. Men visst, det hade sannolikt varit en utmärkt investering att köpa guld för ett halvår sedan, priset lär stiga rejält om fler vill försäkra sig på det sättet.

En annan lukrativ nisch för hugade entreprenörer är förstås soppköksbranschen. Ett par hyfsade

gasolbrännare och en stor gasoltub, montera rubbet på något slags cykelkärra med diverse kokkärl och Frälsningsarmén och andra do gooders kommer att stå i kö för att köpa upp dessa. Johan Stahl von Holstein håller antagligen redan på med ett start up-företag som han sedan räknar med att börsintroducera.

Frågan är vad arbetarna på Saab och Volvo gör när förtagen rasar som de korthus de är? Det finns faktiskt en regering som är direkt ansvarig för de försämringar som dessa drabbats av när det gäller a-kassa och ökade utgifter för fackavgifter. Vi är dessutom nio miljoner andra som också har anledning att vara förbannade. Regeringen har haft som målsättning att motverka ”utanförskapet”, tänk om detta utanförskap skulle göra gemensam sak med folket från bilindustrin och resa till Stockholm för att redogöra för sina åsikter? -> AB12 DN12 SvD12 it

Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Finanskrisen, Krispaketet, Högerregeringen, Bilindustrin, Volvo, Saab, Ford, GM, Finansfamiljerna, Nordkorea, Förstatliga, Expropriera, Nationalisera, Olja, Klimat, Växthusgaser, Miljö, Politik[/tags]


5 svar till “Imploderar svensk bilindustri nu?”

  1. Snygga bilder du garnerar dina domedagsprofetior med! Det är tråkigt att behöva erkänna det, men du har nog rätt.

  2. En konkurs för SAAB, vilket kommer att bli fallet innebär inte automatiskt att fabriken läggs ned utan gör att andra intressenter kan gå in i företaget och ta hand om konkursboet och då få möjlighet till en omstart fri från gamla skulder. Detta är ett scenario man inte hört från någon ekonom, men detta är sanningen. Visserligen får många leverantörer det svårt med likviditeten då dessa lär få kännas vis en svår förlust, men fortsätter företaget har de en möjlighet att åter få en kund , som står bättre rustad.
    Vad gäller anställda lär ju många bli utan jobb, men många fär förmodligen jobba kvar.
    Allt är inte svart eller vitt, som i “sossarnas gröna mix” villgöra allt till.

  3. Den relativa fördelningen av disponibel inkomst brukar jämnas ut när det är riktigt krisigt. Eftersom allt fler får det sämre, och det går snabbare i den del av ekonomin som varit mest övervärderad.

    Så det gör att alla som bryr sig om det aggregerade statistikmåttet relativ fördelning kan se fram mot ljusare tider.