Har Sverige de näst bästa tidningarna i Världen?


Dagens Nyheter har länge vetat att Rossana Dinamarca har barn och att hon reser hem till dessa så fort hon har möjlighet. Men eftersom de främlingsfientligas William Petzäll valsat runt i media så har man antagligen haft behov av att ge sig på någon annan, valet för DN var lätt, man valde en kvinnlig vänsterpartist.

DN: ”– Jag åker kollektivt när det inte finns någon tidsbrist för min del, säger Rossana Dinamarca.

Tidsbrist är väl ett argument som stressade affärsmän brukar använda?

– Det jag väljer är att kunna vara hemma med mina barn så mycket som möjligt.

Hon tillägger i ett sms att ”… vad gäller flygresorna så kilmatkompenseras givetvis för dessa.”

Man kan givetvis önska att Dinamarca tar tåget så ofta hon kan ur miljösynpunkt, men nu väntar i alla fall undertecknad på att tidningen ska redovisa reskostnader och färdsätt för riksdagens borgerliga ledamöter, inklusive det borgerliga (M)iljöpartiet. Jag har en stark känsla av att tidningen inte kommer att redovisa dessa uppgifter, inte heller kommer vi få någon redogörelse för hur regeringsplanen används. Det är nämligen skillnad på folk och folk.

En annan nyhet som sticker ut är förstås att en opinionsundersökning funnit att Sverige är världens näst bästa land enligt folks uppfattning runtom vår jord. Det är förstås skojigt, samtidigt kan man konstatera att de som tillfrågats inte har möjlighet att läsa de svenska tidningarna, språket är tämligen obegripligt för andra än de 13-14 miljoner som förstår ”skandinaviska”.

it Andra om: , , , , , dn1 svd ex ab1


22 svar till “Har Sverige de näst bästa tidningarna i Världen?”

    • Tack för förklaringen. Har fått nog av spam så det kommer inte hända, men att använda en påhittad eller regga en gratismail man inte kollar av ger ju samma effekt :)

  1. Hon gör givetvis rätt. Bara för att man sitter i Riksdagen ska man inte sluta umgås med sina barn, en feminist ska givetvis vara just feminist.

  2. Rossana Dinamarca gör givetvis helt rätt, nu kommer razzarna att angripa. Hoppas att tidningarnas strängare syn på kommentarer kommer att märkas.

  3. Tåget tar knappt 4h, tror inte hon spara särskilt mycket tid att åka taxi till flygplatsen, köer till säkerhetskontroll, checka in osv. sedan taxi från flygplaten till hemmet.

    Sedan att SD är lika dåliga är ju inte bra, även om taxi för 500.000kr för alla 20st är ganska billigt jämfört med 20st säkerhetsvakter som ska följa dem under varje resa.

  4. Missade du taxi-artikeln igår som sätter Vänsterpartiet i bättre ljus?
    http://www.dn.se/nyheter/politik/sverigedemokraternas-ledamoter-aker-mest-taxi

    Om man jämför SD med ett annat parti av liknande storlek – Vänsterpartiet – är det bara en av 19 ledamöter som har rätt till fritt taxiåkande: partiledaren Lars Ohly. Under det gångna året har han åkt taxi för 12.993 kronor.

    – Om man jämför det med vissa Sverigedemokrater verkar det finnas en skillnad i hur man ser på användningen av skattebetalarnas pengar, säger Hans Linde, gruppledare för Vänsterpartiet i riksdagen.

    Totalt har Vänsterpartiets 19 riksdagsledamöter åkt taxi för 164.611 kronor eller 8.663 kronor per ledamot. Det innebär att Sverige­demokraterna kostat skattebetalarna nästan en halv miljon kronor mer i taxikostnader än Vänsterpartiet. I genomsnitt har en SD:are åkt för 34.738 kronor, fyra gånger så mycket som en V-ledamot.

  5. Har du missat att även vänstertidningen AB har gjort en hyfsat storsak av detta? Till och med större än DN, åtminstone på nätet.

    • :-)

      Vänstertidning ??

      Läser du överhuvudtaget Aftonbladet? LEDARSIDAN utser LO chefredaktör till, kulturchefen likaså. Men nyhetsdelen är lika borgerlig som alla andra tidningar.

      Och det -visste- du inte ?? :-)

      • Det är väldigt omvänt allt detta med vad som kallas vänster/höger dessa dagar. Lite farligt till och med. Om folk tror att höger är vänster kan ju vad som helst hända. T.ex så skulle moderata samlingspartiet kunna hamna i regeriningsposition… tänk, det vore ju helt barockt, vilken oreda de skulle kunna ställa till med. Jag hoppas det inte sker… eller hur var det nu…

        Jag kommer på mig själv med att undra, då och då, om man kunde ta nyheterna och debatten från idag, och visa dem för svensken av år 2006, vad reaktionen skulle vara. Oförstående, antagligen.

  6. Nå, nu är det väl ändå meningen att Riksdagen ska utgöra ett representativt urval av folket – inkluderat mammor och mammor som bor i Trollhättan. Om då Rosana Dinamarca väljer flyget framför ett tåg som nästan aldrig går, för att få några timmar mer med sina barn, så tycker jag att det är ett fullt acceptabelt sätt att använda mina skattepengar. Barnen mår bra av det, vilket gör att hon mår bra av det, vilket gör att hon bättre kan sköta det viktiga uppdrag hon har fått av oss som betalar hennes flygresor.
    Vi kan ju tänka oss följande scenario: Rosana Dinamarca tar tåget till Trollhättan. Tåget blir stående utanför Hallsberg i fem timmar på grund av det ena eller det andra, som numera tycks vara obligatoriskt vid tågresor. Dagis i Trollhättan stänger och barnen blir utkörda på gatan. Ska vi spekulera i vad DNs rubrik blir? Jag tror inte att vi behöver det…;-)
    Vänsterpartiet är ett av de få partier som ALLTID slagits för järnvägen i förhållande till andra trafikslag. Jag tror säkert att Rosana Dinamarca hellre skulle ta tåget om hon vågade lite på det.

  7. Rosanna bör byta jobb för att få mer tid med sina barn. Hennes resor spär på politikerföraktet och gör bort vänsterpartiet och beter sig borgerligt, vilket är särskilt tråkigt då man vanligtvis hittar de mest progressiva krafterna i den svenska riksdagen i just detta parti.

  8. Nu ska jag inte vara petig men om man räknar med Norge, Danmark, Sverige, Island, Finland (si och så där) så kommer jag upp till 18-23 miljoner människor som pratar/förstår ”skandinaviska” eller nordgermanska språk vilket den vetenskapliga benämningen är. Ingen idé heller att vi förringar oss själva (som vi har vana till), trots allt är 99 % av världens språk mindre än svenskan. Allt är relativt. Självfallet ser vi allt från ett nordiskt perspektiv.

    Jag håller med om att man ser skillnad på folk och folk i dagens mediaklimat, bra att det finns eldsjälar som fortsätter kämpa för demokratin, beundrar själv Michael Moore, trots han använder tämligen ”amerikanska” metoder att få fram sitt budskap.

  9. En relevant fråga är kanske också vad det innebär att ”följa ideologin” i sådana här sammanhang. Vänsterpartiet är ju ett av de partier som vill ha störst och mest utbyggnad av järnvägstrafiken i Sverige. Om man vill det, är det då verkligen ens plikt att välja järnväg redan nu när det transportmedlet är så eftersatt i svensk politik.

    Om det nu verkligen hade varit så att Sverige gjort en jättesatsning på snabbtåg och järnvägsunderhåll skulle jag hålla med. Då vore det ju väldigt märkligt rent symboliskt om en politiker som stödjer detta tar flyget istället.

    Tyvärr blir alltid politiker som konfronteras med sådan här saker onödigt defensiva och undvikande. Vilket alltid göder en efterföljande moral- och ideologidebatt, som är omöjlig att vinna. Egentligen borde Dinamarca svara:

    ”Ja, jag tvingas alltför ofta välja flyget eftersom årtionden av misslyckad transportpolitik gjort att tåg är ett sämre resealternativ. Om regeringen hade prioriterat så som jag skulle vilja att den ska prioritera hade det varit en självklarhet att välja tåget varje gång!”