Förbannade JAS


Det verkar som en förbannelse vilar över Jas skriver Svenska Dagbladet i en rubrik på sin hemsida idag. Det är journalisten Mikael Holmström som går igenom Jasplanets olyckshistoria.

SvD: ”Knappt hade regeringen i måndags lagt fram vårbudgeten, med en satsning på fyra miljarder kronor på Jas, förrän ett plan havererar tre dagar senare. Det kan verka som om en förbannelse vilar över projektet.

Så djupt har nämligen Jas-krascherna etsat sig fast i svenska folkets medvetande. Första provflygplanet rollade runt 1989 på Saabs flygfält i Linköping. Ett inbjudet tv-team dokumenterade allt, inklusive ropet: ”Jävlar, jävlar, jävlar”.

Nästa krasch blev än mer spektakulär, 1993 när ett plan dök ner mellan 100000 åskådare på Vattenfestivalen i Stockholm.”

Att svenskarna kallar Jas ”den flygande jordfräsen” är kanske inte så underligt med tanke på att vi alla sett hur flygplanet ramlat i backen. Men personligen kan jag inte påstå att just detta jag fäster mig vid först och främst. Det jag retar mig på är den förmögenhets-
transferering som sker från statskassan till Wallenbergs Saab. Nu är det dags att uppgradera jordfräsen till ”Jordfräs ver. 3C” och då ska ytterligare miljarder förflyttas från skattebetalarnas plånböcker till storfinansen och krigsindustrin.

Jag trodde att ”marknaden” skulle få råda men när krigsindustrins penningvalv är tomt då ska skattebetalarna fylla det. Det är ett underligt förhållande eftersom det sannolikt hade varit enormt mycket billigare för oss att köpa ryska eller engelska flygplan. Men då hade Saab fått finansiera sin flygplanstillverkning själva, och det går ju inte an. Bidrag är av ondo då de går till vanliga människor, men helt ok om de går till Wallenberg.

Den främsta orsaken till att vi ska betala för en ytterligare utveckling av Jas är att det främjar dess möjligheter som försäljningsobjekt. Det är lite udda eftersom vi har en regering med uttalad

aversion mot statliga företag, men när det gäller stöd till privata företag då ska plånboken öppnas, och det rejält. Alla Jas ska ha möjlighet att tankas i luften läste jag i DN. Men vårt land är så litet att inte ett enda Jas behöver tankas i luften.

Det är cynism som visas när regeringen vill sända Jas till Afghanistan. Då planet har blivit beskjutet ett antal gånger så tror man att köpare ska bli ännu mer hågade att köpa det. Vi som är kritiska mot att ytterligare skattemiljarder ska plöjas ner i projektet kanske ska kopiera filmerna där Jas kraschar till DVD-skivor som vi kan sända samtliga politiker i parlamenten i de länder som tänker köpa flygplan.

Det är nog det billigaste för oss skattebetalare…

Länkar: SvD SvD2 SvD3 DN DN2

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

[tags]JAS, Saab, Investor, Wallenberg, Socialfall, Jordfräs, Politik, Vapelindustrin, Krigsindustrin, Företagsstöd, Marknaden, Flygande jordfräs, Subventioner[/tags]


16 svar till “Förbannade JAS”

  1. Det bästa för alla vore om vi inte alls skulle tillverka vapen. 39:an är ju med god marginal det kraftfullaste vapnet svensk industri någonsin utvecklat.

    Men eftersom vi nu gör det kan man ändå notera att ”storfinansen och krigsindustrin” förflyttar en inte försumbar del av sina pengar tillbaka till ”skattebetalarnas plånböcker”. Riktigt alla pengar hamnar inte i Wallenbergarnas börsar. Hade vi köpt plan från Ryssland hade ju hela beloppet försvunnit ur Sverige, samt att vi fått bära kostnaden av tusentals arbetslösa Saabare.

    Om vi vill använda våra plan i internationella insatser behöver de kunna lufttanka. Annars inte. Men vi har väl sagt att vi ska delta utomlands tillsammans med resten av EU och FN? Man måste väl ändå försöka tro att tanken med att sända plan till Afghanistan är att göra nytta i de insatser som där sker, och inte någon intrig av vapenindustrin? Dock kommer Gripen att i Afghanistan användas till att döda människor, och det är ju inte tillåtet för varken talibaner, svenskar, amerikaner, EU eller FN. Synd att ingen av dem lyder den regeln…

    För planetens skull vore det bäst om Saab kunde sysselsätta personalen i sin militära del inom den civila flygindustrin istället, eller ännu hellre med att tillverka något som inte släpper ut fossil koldioxid.

    Vardagens verklighet gör det tyvärr ändå knepigt att upphöra med vapentillverkningen eftersom den är en viktig del av vår (Sveriges) gemensamma försörjning. Gripen har i sig dock inte försörjt oss än eftersom den exporterats i så liten utsträckning, och export (av inte bara vapen givetvis) är ju det enda sättet överleva. Men kanske har ändå det ekonomiska nettoresultatet av ett inhemskt plan i slutänden blivit positivt?

    Fast vill vi egentligen försörja oss på att exportera vapen? Knappast… Har vi något val (som inte innebär stora kostnader för oss själva)? Kanske inte det heller…

    Så är vi bara moraliska när det inte påverkar vår levnadsstandard? Och köper vi billiga saker tillverkade av slavarbetare i Kina och Indien? Skiter björnen i skogen?

  2. Gripen kan redan tankas i luften. Den förmågan tillkom i den förra uppgraderingen.
    Förresten har Gripens främsta konkurrent på marknaden, F-16, kraschat fyra gånger bara i år hittills. Så dina filmer på kraschande prototyper skulle nog inte väcka någon uppmärksamhet. De som sköter inköpandet av flygplan vet nämligen att sådana kan krascha och att Gripen är det som kraschar minst.

    Och ditt argument att vi inte ska ha ett flygvapen för att det kostar miljarder köper jag inte. Kostnaden är ett nödvändigt ont.

  3. Vad är JAS?
    En beteckning på något som klarar Jakt Attack Spaning.
    Syftar du på nämnda flygplan är den korrekta benämningen JAS 39 Gripen (39C för den haverarade senast omnämnda modellen), även kallat Gripen.

    För övrigt är dylika projekt enormt viktiga för sverige som helhet samt svensk industri. Detta möjliggör oss att vara världsledande inom många områden.

  4. Som har konstaterats i tidigare blogg-kommentarer: att köpa ryska flygplan hade inte blivit billigare. Visst… priset per flygplan hade kanske blivit lägre. Men kostanden för att bygga om Flygvapnets infrastruktur hade kostat en hel del. Och driftskostnaderna vad gäller ryska flygplan är rent horribla… bland annat motorerna brinner slut på en bråkdel av den tid som RM12:an (Gripens motor) håller. Gripen har en driftskostnad som är 40% lägre än Viggens dito. Detta kan du inte uppnå med en ryss.

    /Micke

  5. En sak jag glömde fråga… Jinge, varför tar du enbart med Holmströms ”negativa” kommentarer men inte resten när han säger saker som ”Dålig tajming – men det är ett säkert flygplan” eller ”Räknat på antalet flygtimmar är Gripen ett av de flygsystem i världen som har lägst haverifrekvens.”?

    /Micke

  6. Var kommer detta ifrån att Sverige måste ha stor export? Varför måste vi exportera så mycket vapen?
    Vi behöver väl inte exportera mer än att det räcker till vår import?
    Ursäkta att jag svär i kyrkan.

  7. Angående krascher, det är ointressant att jämföra med antal krascher per typ. De enda mått som är relevanta är förhållandet till antal plan och flygtimmar, då ser det antagligen mycket annorlunda ut.

  8. @Christer W: Nej, det gör det inte.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=641116

    Haveriet i Vidsel på torsdagen är det femte med det nya svenska stridsflygplanet Jas 39 Gripen.

    Internationellt sett är det en mycket låg siffra, eftersom de 150-160 plan som idag finns ute på svenska förband flugit ungefär 80.000 flygtimmar. Siffror på tio haverier per 100.000 flygtimmar anses idag vara låga.

    /Micke

  9. Jag läste artikeln och den säger egentligen ingenting. Att jämföra med Tunna och de andra gamlingarna är inte heller riktigt relevant.
    Det är ju de maskintyper som är i drift i dag som är det intressanta. På det finns ingen statistik vad jag har set, men jag har inte brytt mig om att leta den heller.
    För övrigt driftkostnaderna är också ett tveksamt kapitel, Jas är en liten maskin och långsam maskin, Viggen var en betydligt snabbare och kraftfullare i motorstyrka, givetvis kostar det mer.

  10. Det stämmer att Viggen hade mer motorstyrka men då Gripen är byggd med moderna lättare material är hastigheten densamma eller högre. Till en lägre kostnad. Mindre utsläpp dessutom.

  11. Jas klarar inte att stiga rakt upp, vilket viggen gjorde trots sin tyngd, Jas behöver trots allt mer tid på sig för att stiga 1000 fot.
    Men likväl är det många miljoner som går i backen vid varje olyckstillfälle.

  12. Alex: Det borde räcka att exportera så pass att vi täcker vår import, och kanske lite till för att vara helt nöjd. Sen är det jobben att tänka på också. Klarar vi det utan vapenindustrin? I långa loppet kan man tycka att det borde gå att jobba sig dit.

    Nu lite värdelöst vetande…

    JAS 39C Gripen
    dragkraft med full EBK: 80,5 kN (8206 kg)
    max startvikt: 14000 kg
    varav vapenlast: 5300 kg
    tomvikt (utan bränsle): 5700 kg

    JA 37 Viggen (”Jaktviggen”)
    dragkraft med full EBK: 125 kN (12742 kg)
    max startvikt: 18600 kg
    varav vapenlast: 1700 kg
    tomvikt (utan bränsle): 9500 kg

    Beroende på hur lite bränsle man törs starta med lär det alltså gå utmärkt att accelerera båda maskinerna rakt uppåt. Sällan vill man ju starta ett stridsflygplan med endast en skvätt bränsle som last (annat än när man vill stila), så det här är väl egentligen en akademisk fråga.

    Gripens kapacitet att utföra sin uppgift är så mycket större an Viggens att de knappt kan jämföras. Manövreringsmässigt sägs t.ex. Gripen kunna göra en stående åtta i den volym i vilken Viggen gör en loop. Men Viggen var en mycket kompetent maskin under sin tid, det ska man inte glömma! Konstruktionen med nosvinge och deltavinge var framsynt.

    Under 80-talet hade Viggen varit i drift ungefär lika länge som Gripen varit nu och snittade då (alla varianterna) över 10 störtade plan per 100000 flygtimmar. Gripar har det rukit tre (!) räknat från flygtimme 1 i försvarets bruk inkl. all övning och inkörning av ett helt nytt system. Man bör inte räkna med de Saab-ägda provmaskinerna 1 och 2.

  13. Att vapenindustrin är livsviktig för svensk industri är skitsnack. De står för mindre än 2 % av BMP och med tanke på att vår BMP ökade med mer än 4 % förra året är det ganska lätt att se hur fattiga vi blir om vi helt utraderar svensk vapenindustri. Det är ungefär som att gå tillbaka tills i somras…

    Att det finns mycket kompetens inom SAAB som ger spinoffeffekter inom annan teknikutveckling är förstås sant. Det är ju så att statliga stöd i princip är nödvändigt för långsiktig teknikutveckling. Men! det behöver inte ske genom (värdelösa) vapenköp! Jag skulle faktiskt tro att Svensk industri skulle ha en högre teknikutvecklingstakt om staten köpte t.ex. alternativ energiproduktion eller vattenreningsteknik för 4 miljarder per år utan att förvänta sig att få ut något av det. (4 miljarder är vad nya gripen kostar)

    Att satsa dessa teknikutvecklingsmiljarder på ny energiproduktion eller vattenreningsteknik skulle även sannolikt tillföra mer för Sveriges och världens säkerhet, detta eftersom energi och vattentillgång antagligen kommer vara de viktigaste konfligtorsakerna framöver.

    Jag tror mer denna uppgradering har något att göra med att Wallenbergarna stöder Moderaterna en hel del, och nu gäller det att göra en gentjänst genom att ge Marcus företag lite mera pengar.

  14. Jadu Martin, förmodligen är det så att vi uppdaterar vårt flygvapen för att Wallenbergarna, som stödjer moderaterna, äger en del av det bolag som delvis producerar de flygplan vi använder. Om man är elak skulle man kalla det väldigt långsökt…

  15. Varför, varför ska vi ha toppmoderna skitdyra jaktplan. Kan du måla upp något vettigt scenario där dessa plan inom den kommande 25 årsperioden kommer att behövas?

    För mig är det mycket mera troligt att det är 4 miljarder som används som ineffektivt teknikstöd och PR-pengar. PR då inte många andra länder kommer vilja köpa uppgraderade Gripen om inte ens Sverige köper dem.

    Det skulle heller inte förvåna mig nämnvärt om det även handlar om lite lätt vänskapskorruption.