Fler tågolyckor att vänta!


Den senaste tiden har vi hört massor av historier om människor som suttit inspärrade i tåg i många timmar, ofta utan fungerande toaletter och tillgång till mat och vatten.

AB: ”Under ett par årtionden har den svenska järnvägspolitiken styrts av önskan att skapa ett slags marknad på spåren. I den andan har järnvägsverksamheten delats upp. Spåren för sig, och tågen för sig. Gärna i någon form av konkurrens. Det sista steget i den utvecklingen, en avreglerad persontrafik på järnvägen, trädde i kraft i oktober. Trafikverket konstaterar stolt att det gör Sverige till ”det enda landet i Europa med en helt avreglerad marknad”.”

Oavsett vad man har för inställning till politik så kan de flesta konstatera idag att just ”marknaden” är en av de allra sämsta på att driva kollektivtrafik. Vi har sett det i tunnelbanan, vi har sett det i busstrafiken och vi ser det dagligen när det gäller tågtrafiken. Om man verkligen gjort några seriösa kalkyler över vad det kostar att bedriva trafiken så tycks man ändå ha glömt bort, eller struntat i, årstidernas växlingar.

Jag ska inte återigen älta det faktum att en tågresa från Malmö till Umeå sannolikt måste bokas med två eller fler tågföretag, dessa ska trafikera banverkets räls, ett banverk som får allt mindre resurser varje år eftersom det är ”marknaden” som styr. Det handlar om en marknad där ett fåtal ska få åka i de tunnlar som kallas Förbifart Stockholm, en situation där det blir allt svårare att ta sig från södra delarna av landet till Norrland om man inte har egen bil.

Hur det har kunnat bli så här är vi många som undrar, men de flesta tvivlar på att ett X2000 bara ”av en händelse” kör in stoppbockarna på Malmö Central. Bara det en händelse som rimligen borde ha förhindrats av automatiska säkerhetssystem. Men lika lite som det finns vare sig mat eller vatten på de tåg som blir stående på linjen över natten, lika lite fungerar väl dessa säkerhetssystem bara för att ”marknaden” säger åt dem att de ska fungera.

För inte alltför länge sedan så fick vi läsa i tidningarna att passagerarna satt inlåsta i ett X2000 under en av årets varmaste dagar. De fick inte öppna dörrarna, och jag undrar om det inte var så illa att de inte ens kunde öppna. Konservöppnare i tillräcklig storlek brukar inte medföras på tågresor.

Än så länge har vi varit förskonade från större tågolyckor orsakade av att flera olika företag ska trafikera samma räls. Men det kommer inte vara för evigt, då kommer återigen ett antal ministrar intervjuas och med bekymrad uppsyn skylla ifrån sig. Då kommer det att heta att man behöver göra tågtrafiken ännu mer marknadsanpassad, vem vet, vi kanske behöver ett antal konkurrerande banverk också?

it , , , , , , ab1 exs vd1 dn1


6 svar till “Fler tågolyckor att vänta!”

  1. Apropå olyckor; vad är det säkraste transportmedlet?

    Tja … Det beror på hur man räknar. Men säkraste sättet att resa, räknat på antal mil man färdas, så är flyget det säkraste transportmedlet. Vad gäller transport på vägar så är buss det säkraste och man brukar säga att buss är uppemot 10 gånger säkrare än bil.

    Hur ligger den spårbundna trafiken till här? Det man kan säga är att när en olycka sker så drabbas betydligt fler, än vid en singelolycka. Men tåget måste väl ändå var bland de säkraste transportmedlet.

  2. Mmm, svensk tågtrafik är en katastrof. Vi har en del på jobbet som pendlar Lund-Malmö eller Helsingborg-Malmö varje dag och de historier man hör gör ju att man är glad att man har 15 min gångavstånd och slipper sånt där. Ett par cm snö räcker för att det ska bli hur mycket förseningar som helst här nere.

    X2000-olyckan på centralen här berodde nog snarare på förarfel (man utreder fortfarande) än systemen i sig; det var en växelförare som körde och då stängs mycket av automatiken av för att de ska kunna göra saker utan hinder så allt hänger på föraren.
    http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1342867/Automatik-ur-spel-pa-bangarden.html

  3. Å andra sidan har vi i praktiken haft andra aktörer på spåren i många år nu. Även om tågen för det mesta körs av SJ, så är det i dagsläget landstingen som är de största operatörerna och äger flest tågsätt efter SJ. De larviga privata bolagen kan inte göra något mer än att köra andras tåg och ta över SJs personal när de vinner upphandlingar åt landstingens trafikbolag. De privata bolagen själva kan bara köpa in begagnade tågsätt som landstingen säljer ut när de inför nya. Trafikledningen sköts ju som förut. Dessutom inom de senaste 25 åren som Banverket fått ta över all spår. Och de som får uppgradera dom för modern trafik då.

    Vi går mer och mer att det blir kommuner och landsting som får ta över ansvaret och betala, detta har pågått i iaf 30 år nu. Till slut blir bördan för tung om alla ska behöva mutas för att tågen ska stanna, mindre orter får dra åt helvete.

    Sen kan man konstatera att det konservativa Sverige bara blir konservativt på riktigt. Nyliberalismen och experimenterande på utdöda teorier längre än någon annan! Man kan inte spela med systemen och sätta upp massor löjliga krav. Storbritannien som vi emulerar har redan försökt och kraschat. Man styr helt enkelt inte system på det sättet.