Det Stora Saab-Rånet

För var dag så faller fler pusselbitar på plats. Igår skrev jag om det faktum att ett antal okända finansiärer bakom Koenigsegg vill låna drygt fyra tusen miljoner kronor av de svenska skatte-
betalarna, ett lån helt utan säkerhet.

Idag berättar Dagens Nyheters ekonomidel att det inte stannar med det, Christian Koenigsegg behöver låna ytterligare tre miljarder av skattebetalarna, således handlar nu summan om drygt sju tusen miljoner kronor, sju miljarder. Man har inga pengar själva i konsortiet utan behöver låna ihop varenda krona. Den enda säkerheten som man möjligen skulle kunna räkna med är en bilfabrik som tillverkar gammalmodiga och miljömässigt undermåliga bilar.

Men Koenigsegg har storstilade planer, det ska bli en helt ny Saab, en bil i prestigesegmentet, en lyxigare variant av en gammalmodig och miljömässigt undermålig produkt. Detta bilmärke vill man köpa
– gratis, och som tack för att man offrar sig ska man få en nätt liten summa på drygt sju miljarder, sju tusen miljoner, av skattebetalarna. Misslyckas man så har man under alla omständigheter pengar nog för att bygga sig ett antal flotta gömställen i olika
ö-riken världen runt.

På mig ger det ett intryck av ett försök till bedrägeri, en bluff av gigantiskt format. Det är en sorts fräckhet som är så hisnande att det finns risk för att den lyckas. Till och med de hemliga finansiärerna torde vara nöjda även om alla inblandade delar bytet i lika stora delar. Även för en oligark, eller för den delen rysk maffia, så är sju miljarder en hiskelig massa pengar.

Personligen är jag beredd att köpa Saab om jag får ett kontantlån på sju miljoner. Och jag är meriterad, jag har körkort.

Det är dags för Maud Olofsson och Jöran Hägglund att sätta ner foten åt dessa äventyrare nu. När de

Koenigsegg
pratar om att göra om den gammalmodiga och miljö-
skadliga bilen till en lyxbil i prestigesegmentet så blir det hela alltför absurt. Vem ska bekosta den utvecklingen och moderniseringen tror ni? Jo Svenska Staten är den feta kossa man har tänkt sig att mjölka till den sinar.

i Andra om: , , , , , , , , , , , , , , dn12345 svd123 ab12 ex gp1 hovenmark tomas lindal luk vfu annarkia alliansfr lasse anders anna t

[tags]Koenigsegg, Saab, Oligarker, Maffia, Hemliga fiansiärer, sju miljarder, Omodern, Miljöskadlig, Skattebetalarna, Maud Olofsson, Jöran Hägglund, Regeringen, Mediekritik, Bilindustri, Politik[/tags]

  35 comments for “Det Stora Saab-Rånet

  1. Anders W
    19 augusti, 2009 at 08:57

    Skulle man använda skattepengar till omskolning och vidareutbildning av 4000 anställda så skulle det räcka med en tiondel.

  2. 19 augusti, 2009 at 09:04

    Delar man ut slantarna till de anställda så blir det två mille per man…

  3. Lennart
    19 augusti, 2009 at 09:15

    Det verkar som om äventyrarna kring von Koenigsegg inte räknar med att alla lånen ska återbetalas så småningom.

  4. Michal Kmec
    19 augusti, 2009 at 09:56

    Hej, jag undrar om man bor i skojar land, det är rent bluff med Koenigsegg, jag skulle inte vilja ha bilen gratis, för att då måste jag finnasiera reparationer, trogigt att på alla dessa år har man inte kunnat få bilen klart, kolega har haft ny AERO, efter ett år så sade man på saben att vi byter bilen, det har varit så många fel under ett år, det blir billigare för staten stänga fabriken.Vem skall återbetala lånet, bluffmakarna som kommer att smugla pengarna till sig själva och sedan beklaga att det gick inte. VAKNA; VAKNA

  5. 19 augusti, 2009 at 10:12

    Till och med SVT har pekat på att kostnaderna för en nedläggning är större än vad herrar stockholmska vänster-nyliberaler anför. Vad är det värsta som kan hända? Jo, staten går in med pengar, det hela går åt helvete, folk blir arbetslösa om något år när konjunkturen har vänt och staten får ett bilföretag som betalning för sitt borgenåtagande. Billigare förstatligande kan man inte få.

    Det är betydligt bättre än att allt går åt helvete nu och norra Älvsborg går ner i en depression med närmast amerikansk utveckling av huspriser och liknande…

    I bästa och inte alls orimligaste syfte, så stabiliseras läget och sportbilstillverkaren kan sälja det vidare till någon med större muskler när konjunkturen vänder. Kom ihåg att större delen av de pengar som behövs redan är ordnade. Om politiker slutade baktala svensk bilindustri så kanske möjligheterna ökade, vad vet jag?

    • 19 augusti, 2009 at 10:17

      Mikael: Det är betydligt bättre än att allt går åt helvete nu och norra Älvsborg går ner i en depression med närmast amerikansk utveckling av huspriser och liknande…

      Så dramatiskt blir det inte.

  6. Pingback: Charlie
  7. Kuno
    19 augusti, 2009 at 10:31

    Den däringa Krögarnsäggs tonfall och ordval är likt en moderat politiker när han talar och det brukar vara själ nog att inte lyssna. Har han sagt nå´t av värde för jag hörde bara stekt floskel med egg den korta tid jag örade mannen?

  8. Aron
    19 augusti, 2009 at 10:40

    Mikael.

    Frågan är varför staten ska gå omvägen och berika ett par spekulanter.

    Ett äkta vänsterförslag vore att förstatliga SAAB (volvo med för den delen) och starta en demokratisk diskussion kring vad vi ska använda dessa koncerner till istället för att producera en historisk produkt som personbilen.

    SAAB-fabriken i Trollhättan var från början en flygplansfabrik det finns inget som talar för att den inte skulle gå att ställa om till produktion av exempelvis vindkraftverk, spårvagnar eller vad fan som helst, bara det är något som vi kommer överens om att samhället behöver i denna miljöomställningstid.

    • 19 augusti, 2009 at 10:49

      Aron: Frågan är varför staten ska gå omvägen och berika ett par spekulanter.

      Man skulle oxo kunna uttrycka det betydligt mer brutalt. Men det är sant, idag lider vindkraftsutbyggnaden enormt av underkapacitet inom den industrigren som tillverkar kraftverken. Det behövs en rejäl utbyggnad, något som säkerligen vore lämpligt för Saab. Så förstatliga gärna, men se till att det blir en miljömässigt vettig produktion.

  9. 19 augusti, 2009 at 11:43

    Med tanke på hur idioterna i Regeringen skött det här så är det inte konstigt att det går åt helvete. Alla vet att Saab rullar på lånad tid.
    Det hade varit bättre att satsa direkt på något nytt istället för att löjla sig och vänta tills det är dags för katastrof hjälp till Älvsborg.

  10. Gripen
    19 augusti, 2009 at 12:45

    Jag ser mig själv som vänster och tycker att många saker sak vara statligt/kommunalt ägda som till exempel infrastruktur, vård och skola.

    Men tillverknigns industri är inte en av dessa, staten ska hålla sig borta från SAAB.

  11. Gösta Berling
    19 augusti, 2009 at 15:35

    Vi ska inte skänka pengarna till dessa (ev) äventyrare. Däremot kan och bör vi själva ta över företaget. Som socialist av gamla stammen ser jag den wigforsska skördetiden stå och vinka bortom krönet ! Men det vore onekligen en ödets ironi av enorma mått om det blir en borgerlig regering som utför detta !

  12. Kenneth
    19 augusti, 2009 at 15:58

    Vårda språket! / Jinge

  13. Kenneth
    19 augusti, 2009 at 16:11

    Wow cencer direkt, ok låt mig omformulera det då.

    Vägra Koenigsegg detta lån på 7 miljarder så kan Saab’s konkurs gå igenom. Finns ingen mening att tillverka bilar som spyr ut massa avgaser. Sen att 10.000-tals människor blir arbetslösa spelar mindre roll, det borde dom ha tänkt på innan dom började jobba på ett företag vars produkt är sveriges störta miljöbov och vars enda syfte nu är att tjäna pengar genom ett företag vi alla har byggt upp.

    Precis som Jinge säger så ska staten inte hålla något företag eller deras anställda under armarna. Är ett företag inte ekonomiskt bärande så har det inget på marknaden att göra.

    Så där ett vårdat språk :)

    • 19 augusti, 2009 at 16:26

      Du kan ju Kenneth! :-)

      Sedan är det 4000 som blir arbetslösa, och man kan gott använda EN av de miljarder som annars skulle förloras till omskolning och vidareutbildning…

  14. Kenneth
    19 augusti, 2009 at 16:45

    Tack Jinge.

    Tänkte mer på snöbolls effekten för underleverantörer när jag syftade på 10.000-tals. Men absolut så bör dessa omskolas samt använda pengarna på forskning på ej koldrivna fordon. För privattransporter kom alltid behövas tyvärr så går det inte att täcka allas behov med allmäna transport sätt.

  15. Kuno
    19 augusti, 2009 at 17:11

    ”Sedan är det 4000 som blir arbetslösa,”

    Inget problem. Reinfelt sa idag att de satsar på ”coaching och jobbsökaråtgärder”. Det är riktigt kraftfulla åtgärder det. Coacherna har direktkontakt med arbetsmarknaden via hörlurar och tuggar tuggummi. Jobbsökaråtgärder går ut på att den enskilde söker arbete.

  16. Christian
    19 augusti, 2009 at 17:44

    Vad väger lättast: Att behålla 30000 jobb eller skicka ut 30000 personer i arbetslöshet? Ca. 30000 inkl Saab och alla underleverantörer är en hel del. Men så långt tänker inte Regeringen för Saab-fabriken ligger på behörig avstånd för att kunna förstå, dvs fabriken ligger utanför ”Politikersverige” alltså Stockholm.

    Någon jämför bilindustrin med varvskrisen men det finns inte en enda likhet. Saab kan mycket möjligt ha gått med vinst med pengarna kan ha gått till att försöka stoppa en förblödning av GM. GM har inte haft någon marknadsinsikt de senaste 15 åren. Därför har GM blivit hopplöst omkört av andra tillverkare.

    Det handlar inte om enbart 4000 jobb, det handlar om en hel industrisektor som kan gå förlorad pga regeringens ständiga jakt på skattesänkningar och avdrag för förmögna.

    • 19 augusti, 2009 at 17:59

      Christian: Att behålla 30000 jobb eller skicka ut 30000 personer i arbetslöshet?

      Det här blir bara värre och värre. Det är 4000 anställda vid Saab, ger vi dem en mille per skalle så kan de vidareutbilda sig eller starta eget, vilket som. Det blir bara hälften av slantarna som Koenigsegg vill rycka oss på…

  17. Erik
    19 augusti, 2009 at 19:21

    En sak ska man ju ha klart för sig – hade vi haft en rödgrön regering så hade GM fått alla pengar de ville av den svenska staten. Därefter hade de lagt ner bolaget eftersom det inte är lönsamt.

  18. Niklas
    19 augusti, 2009 at 20:36

    Läste precis att statsminister Fredrig Reinfeldt & övrig regering sagt Nej till att agera riskkapitalist. Mycket klokt beslut. Sverige måste agera med liknande beslut om man vill behålla minsta förtroende från folket & väljarna.

    Personligen skulle jag vilja fokusera på var denna satsning av 4000 miljoner i framtiden skulle ha hamnat. att stora bolag flyttar sina huvudkontor i rent vinstsyfte & som jag ser det ren skatteflykt är inget okänt. Troligen något som skett även med Koenigsegg.
    Det måste bli ett slut på liknande bedrägerier. Som jag ser det måste även Sverige på ett drastiskt sett genomföra en snar skattereform för att behålla växande bolag i landet. Med en reformerad skattepolitik skulle garanterat mycket av den här typen av statligt utnyttjande stoppas.
    Svensken betalar idag precis som vi alltid har gjort bland världens högsta skatter. Självklart att människor till varje pris försöker bedra staten eftersom dom själva känner sig bedragna. Det är en domino effekt som jag skulle hävda hotar förtroendet oss människor emellan mer än något annat. Ingen människa litar längre på någon. alla gör sitt bästa för att bedra sin nästa. Endast dom styrande i ett land kan på allvar stoppa liknande negativa kedja. Förändringen måste alltid ske i samhällstoppen först.

  19. Gripen
    19 augusti, 2009 at 22:10

    Niklas nu kan bara regeringen hoppas på att det inte blir en massa arbetslös för nästa val.

    Regerignen reinfeildt är i en situation de kan inte vinna. Om de hjälper SAAB kommer de att skappa budget udnerskott och få många väljare att över ge dem. Om de inte hjälper SAAb kan de få en massa arbetslösa och det är inte häller bra.

    Helt enkelt de kan inte vinna i denna fråga, om inte SAAB över lever valet utan hjälp.

    Jag tycker Reinfeldt gjorde rätt här men nu vill jag se hur han löser den kommande ekonomiska kris kommer att slå till på västkusten när många blir arbetslösa.

    • 19 augusti, 2009 at 22:33

      Gripen: Jag tycker Reinfeldt gjorde rätt här men nu vill jag se hur han löser den kommande ekonomiska kris kommer att slå till på västkusten när många blir arbetslösa.

      Nemas problemas. Regeringen har sparat 7 miljarder…

  20. Jakob
    19 augusti, 2009 at 22:37

    Hade varit komplett vansinne om regeringen ställt upp med pengar i denna affär, både från moralisk och affärsmässig synvinkel. Moralisk därför att man då använde folkets pengar för att möjliggöra för redan välbeställda att tjäna ännu mer pengar med risk att förlora allt och affärsmässig därför att väldigt lite kan vinnas ens i bästa fall. Dags för alla att inse att tiden är förbi för SAAB, fokus måste ligga på vad man ska göra istället. Vindturbiner har tagits upp, vilket verkar betydligt vettigare än att tillverka bilar som ingen vill ha. Det finns säkert andra exempel också, det gäller bara att vakna upp och lukta lite på verkligheten! Lyckligtvis verkar regeringen vara inne på samma linje.

  21. Gripen
    19 augusti, 2009 at 23:30

    Men Jinge nu är du Naiv, du vet väl att dessa pengar om de nu finns ska användas tillskattesänkningar för det är lösningen på alla problem:P

  22. Niklas
    20 augusti, 2009 at 00:15

    Gripen;

    Precis som Jinge säger har Sverige nu sparat en väsentlig & stor summa pengar. Pengar man istället nu kan satsa på t. ex landets arbetsförmedling, försäkringskassa & sjukvård. Är övertygad om att större del arbetslöshet botas på så sätt än via Koenigseggs privata SAAB affär.
    Att skänka pengar till privata sektorn är en mytopi att tro det ska generera flera jobb. Som alltid annars går den höga lönen till någon fet Vd med pösiga byxor och tokhög fallskärm, medan dom 4000 som hotas få gå troligen i sinom tid hade fått gå i alla fall. Frågan är ju den ska vi lösa problemen & ta tag i krisen innan det är för sent, eller ska vi skjuta problemen på framtiden? Som jag ser det är inte alternativet så stort. Problem måste lösas med taktik & sparande. Inte med statliga lånegarantier i vansinniga chansningar, särskilt inte med skattebetalarnas medel.
    Så vida man nu inte är beredd att göra hela svenska folket som delägare i företaget. ;) hehe

  23. 20 augusti, 2009 at 01:33

    Men då får du gå ihop med 999 andra då. Sälj och panta allt ni äger och köp GM:s aktier för 7 miljoner var. Gå till bolagsstämman och rösta fram en ny styrelse som ändrar bolagets affärsplaner till exempel grön teknik, vindkraft etc. Eftersom det kräver en ny produktionsapparat så behöver ni nu skotta fram ytterligare 5 miljarder (eller vad det nu kostar), det blir i så fall 5 miljoner per skalle.
    Hittar du 999 såna kompisar? I så fall, lycka till!

    • 20 augusti, 2009 at 02:09

      August! Det räcker bra med att hjälpa de 4000 som blir arbetslösa med omskolning och vidareutbildning. Det är vad de har att förvänta sig av samhället.

  24. 20 augusti, 2009 at 09:07

    Min stora fråga är, om vi inte har råd att chansa med 7 miljarder, varför har vi råd till att omskola de 4000 som blir av med jobbet?

    Omskola till vad förresten? Om ni inte har noterat det så står det ”Made in China” på nästan allt du äger, även om du vill köpa Svenskt eller västerländskt så finns det knappt något kvar att köpa. Det kanske är dags att inse om Sverige inte ska falla totalt så behöver vi en levande industri.

    Nej ska vi överleva måste vi ta striden, en strid som Kinas regering genomför för fullt genom statliga lån till sin industri.

    • 20 augusti, 2009 at 09:09

      Nej ska vi överleva måste vi ta striden, en strid som Kinas regering genomför för fullt genom statliga lån till sin industri.

      :-) :-)

      Bör vi inte satsa på något som vi i så fall kan göra bättre eller billigare än vad man kan i Folkrepubliken Kina?

      Satsa på en hopplöst omodern och miljöskadlig bil som ingen vill köpa??

      :-) :-)

  25. Jakob
    20 augusti, 2009 at 17:02

    Min stora fråga är, om vi inte har råd att chansa med 7 miljarder, varför har vi råd till att omskola de 4000 som blir av med jobbet?

    Därför att de efter omskolningen kan utföra ett arbete som tillför något till samhället eller producera något som kan säljas till andra länder och därmed ge handelsinkomster. Att hålla människor sysselsatta med att producera något som inte behövs är samhällsekonomisk vansinne.

  26. Gösta Berling
    20 augusti, 2009 at 19:33

    Vad som är samhällsekonomiskt vansinne är att inte se att samhället tjänar in på gungorna vad det förlorar på karusellerna. Samhället är inget företag, det är en kollosal enhet bestående av allt.

    Jinge, jag är ingen saab-ägare, men känner att jag måste stå upp till dess försvar.”hopplöst omodern och miljöskadlig bil som ingen vill köpa”, vad tar åt dig? Du låter ju värre än Maud Olofsson, och det vill inte säga lite.

    Säkert behöver både den och andra bilar utvecklas, inte minst miljömässigt, men bilar – i någon form – klarar vi oss inte utan. Och Saab är kbnappast sämre än de andra.

  27. 21 augusti, 2009 at 15:44

    10p till Charlie !

    Staten skall gå in med pengar för att hjälpa till så att människor inte hamnar i en spiral av arbetslöshet och hopplöshet. Man skall inte försöka vara bättre på att gissa på vilka affärer som är bra och dåliga på längre sikt – det sköts av rikskapitalister och privata företag.
    Man skall inte heller sätta människor i jobb som inte är samhällsekonomiskt försvarbara – bara för att man kallar det ett jobb behöver det inte vara samhällsfrämjande.
    Om jag anställer en person som slänger papperslappar på golvet, och en som plockar upp dessa, samt en som bestämmer över dessa två – som betalas med skattepengar- har jag då minskat arbetslösheten och är det ett hållbart sätt att använda skattepengarna på?

    /K

  28. Christian S
    26 augusti, 2009 at 15:22

    Omskola 30000 personer inom vaddå? Nu får ni ta fram konkreta exempel på åtgärder. Det är ont om jobb redan nu och att omskola 30000 personer vad kostar inte det? Vart ska de få jobb? Försvinner Saab hotas även Volvo och då kan arbetslösheten stiga till över 10000 inkl. underleverantörer om Volvo också försvinner. Dessa arbetslösa ska finansieras via skattesedeln och jag tror inte att Svensson har lust att finansiera en sådan skyhög arbetslöshet bara för att regeringen inte kan gå i borgen för ett lån som räddar kvar inte bara jobb utan även forskning och utveckling inom fordon, miljöteknik, säkerhet osv. Hellre en Saab på parkeringen än Maud i regeringen.

    Ersättningsindustrier är ingen garanti. När Lear lade ned sin sätestillverkning i Bengtsfors för 10 år sedan pratade man vitt och brett om ersättningsindustri. Det kom en liten busstillverkare som snart gick i konkurs. Duni lade ned sin servettillverkning i Skåpafors. Tendensen är tydlig. Det blir inte fler jobb, snarare färre och det gäller att värna om de jobb som finns kvar.

Comments are closed.