Bra gjort av IOK!


Idag har IOK strukit Ara Abrahamian från deltagarlistan och därmed tagit ifrån honom hans bronsmedalj.


Det är givetvis ett korrekt beslut
även om det finns skäl att anta att själva grundorsaken kan ha varit ett felaktigt domslut. Att domare missar är vi vana vid från både fotboll och andra lagsporter, tänk om alla lag i allsvensk-
an skulle hoppa av prisutdelningen om en avgörande domarmiss missgynnat dem? Då skulle det inte bli något lag alls på prispallen.

Att det eventuellt är synd om Ara Abrahamian ändrar inte min inställning en millimeter. Han visste om att alla bedömningssporter utsätts för ett visst godtycke. Nu tycker jag egentligen inte att Olympiska Dopingspelen är speciellt mycket att skriva om, men jag läste några av läsarnas kommentarer på tidningarna och förfärades över att man kunde vara så partiska. Jag tycker att det är bra att de stryker honom, det är dessutom det bästa som kunde ske om man tänker på alla andra idrottare här hemma som kanske kommer till OS någon gång. Det är klart bra om man har förstått reglerna innan…

Ara Abrahamian

AB12 SvD1 HD1 PolSDS DN Dbl Motbilder om judisk radiostation Anna Wester om Gaza Thomas RJ om USA it

Andra om: , , , , , ,

[tags]Olympiska Dopingspel, OS, Idrott, Sport, Sportfånar, Brottning, Ara Abrahamian[/tags]


82 svar till “Bra gjort av IOK!”

  1. Helt rätt att knäppa de korrumperade domarna på näsan framför hela världen! Har mitt fullaste stöd, han kunde inte ha protesterat på ett bättre sätt. Och varför gnäller italienaren om att hans ceremoni blev förstörd?!?! Han fick ju medaljen tack vare fusk.

  2. @Vigilante:

    Kan DU bedöma det? Är du licensierad brottningsdomare med internationell erfarenhet eller är det bara nåt du läst i tidningen?

  3. Hans ilska har inget med ”godtycke” att göra. Han har för andra gången (!) blivit bestulen på guldchansen av mutade domare, det är så han ser på det. Hans protest handlar om en långt pågående systematiserad korruption inom Fila. Känd sedan långt tillbaka.

  4. http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1216786
    det där är hela Aras brottningsmatch

    3:55 Mattflykt av Italienaren
    6:00Mattflykt av Italienaren
    07:15 Mattflykt av Italienaren

    9:46Mattflykt av Ara, som är identisk med den som hände 07:15

    Så det känns som en stor skandal att Ara blir bortdömd på grund av mattflykt. Snälla kolla från 07:00 och framåt.

  5. Jaha ja, det finns alltid de som tror de vet bäst. HEJA ARA, säger jag. Lägg ner IOK som befäster att det är OK med fusk. Italien borde stängas av från all sport framöver. det vore ett bra och lämpligt straff för att visa att det inte är Ok att ”köpa” sig fram på vilket vis det vara må. Jinge kanske ska ransaka sig själv lite. tycker man att fusk är att acceptera så kanske man inte ska ”tycka” något om sport.

  6. @droppen:

    Fan, var detta ett getingbo?? :-)

    Men man SKA inte slänga ifrån sig medaljen. Det var puerilt gjort!

  7. @Jinge
    Jag tyckte mer det såg ut som han la ner medaljen, inte kastade den. Men du kanske är en sån som bara läser tidningarnas rubriker. Men skit samma, jag tyckte det var starkt gjort. Brottningen har blivit så förvirrande de senaste 10 åren, hoppas nåt ändras nu.

  8. Vad man SKA eller inte är naturligtvis upp till var och en, tycker jag. Du kanske också agerat så om du varit i samma situation, Jinge eller har du kanske upplevt något liknande själv?

    Puerilt….tycker du gör samma miss som Nuder gjorde med att slänga sig med fina ord för att imponera på sin omgivning.

  9. Jag tycker som Jinge. Har man gett sig in i leken får man leken tåla. Att demonstrera på prispallen är bara löjligt!

  10. @Erik:

    Hahaha… :-)

    Puerilt är numera ett väletablerat ord, innan Nuder fanns det tre eller fyra Googleträffar på det, idag är det säkert över 600 000.

    Spela inte Allan!

  11. Jag håller inte med dig Jinge (även om jag också skiter totalt i OS, eller oftast i sport överhuvudtaget).

    Att vara en dålig förlorare när det har varit rättvist – det är jag emot.
    Men förlorar man för att hela domarkåren är korrupt då ska man fan inte böja sig fram och bara ta emot.

    Att IOK tar medaljen spelar ju ingen som helst roll för Ara heller – han bryr sig uppenbarligen inte om den.

  12. Jag håller också med bloggaren. Om inte annat så borde han visat hänsyn till de andra medaljörerna och inte visat prov på snarstuckenhet. Det är möjligt att han blivit bortdömd tidigare också, men här representerade han inte bara sig själv, har representerade också konungariket Sverige. Dessutom var vår konung på plats vid prisutdelningen och fick nu sitta med skammen.

    Det är inte rätt!

  13. Jag är glad att jag inte var i hans skor, jag hadde antagligen kört ner medaljen i halsen på domaren..

    Det är en sak att bli bortdömd av ett misstag sånt händer det ser man varje dag i en sport där det finns domare men, detta var regelvidrigt av domarna istället, allt tyder på att dom gjorde ett uppenbart fel.

  14. ”Ara Abrahamians protest får konsekvenser,
    Nu ska IOK granska brottardomarna – och utreda om det förekommer korruption inom brottningsförbundet.

    – Det är tråkigt att det ska till en sån här händelse för att frågan ska uppmärksammas, men nu ska IOK studera systemet inom brottningen och det kommer kanske att bli krav på regeländringar, säger vice ordförande i IOK Gunilla Lindberg”

    Tycker du fortfarande att hans protest var dum? Ara har gjort brottarsporten en enorm tjänst!

  15. @ Jinge:

    Jepp, detta ÄR en het potatis; och du körde utan tvekan in hela truten i den utan att reflektera en enda sekund. Jag rekommenderar dig STARKT att följa länken som Jocke lämnade, sedan att läsa på regelverket om brottning, sedan att återigen ta dig en titt på matchen, sedan skriva ett nytt inlägg och försöka motivera din ståndpunkt på nytt. För jag antar att du är så förbannat dumstolt att du inte kommer att tänka om för en sekund. Jag kan (kanske) hålla med på EN punkt , att han kunde agerat annorlunda på prispallen; MEN då hade detta inte kommit någonvart alls – nu finns det i alla fall en mikroskopisk chans att det kan göra det.

    Ara; fight fire with fire is awesome…

  16. @Henric: Jepp, detta ÄR en het potatis; och du körde utan tvekan in hela truten i den utan att reflektera en enda sekund.

    Men jag tycker inte att man ska lämna prispallen i protest. Då kunde han istället valt att inte ställa upp på den. Eller skippat bronsmatchen.

    Men inte för ”kungens” skull som någon skrev…

  17. Nej men vilken pajas han är! Han skämmer ut Sverige med sitt dumma barnsliga protest. ”Grow up”…

  18. hej

    Efter att ha sett matchen så känns domslutet
    mycket tveksamt.Så protesten från Ara var helt
    i sin ordning enligt mig.
    IOk:s beslut att helhjärtat gå på Filas linje
    tyder på att man inte har för avsikt att gå till
    botten med korruptionen inom brottningen,
    eller så vill man hålla en snygg fasad under os
    och dyker ner i skiten när os är klart.

  19. Lite hårt att han blir av med sin medalj, men klumpigare protest får man leta efter. Som han säger anklagar han inte de andra brottarna, men det är för dem han förstör ceremonin.
    Klart tusan han har all rätt i världen att vara förbannad, men han kunde ha skött det snyggare.
    Allt detta är givetvis lätt att säga i efterhand, i stundens hetta hade nog många av oss både vält bord och diverse domare.
    Skönt att de drar till med att han ”kränkt” OS-andan när nu OS arrangeras där det gör. ;)

  20. @Jinge (nr 10) :

    Var får du 600000 ifrån? Ganska provocerande faktiskt, jag får iallafall bara 1790 träffar på puerilt….
    Och dessutom: enligt inlägget
    Den lördagen Pär Nuder använde ordet förekom 336 gånger på Google.

    Dessutom håller jag med Erik i sak: du använde ordet på samma sätt som Nuder, för att i möjligaste mån förvirra!

    Dessutom, On-topic: Jag förstår att Ara vill protestera, och på dethär sättet fick han iallafall några människor att förstå hur korrupt och osportlig sporten har blivit. Att man blir bortdömd i en bedömningssport får väl vara okej sålänge det fördelas någorlunda rättvist. Mycket värre är att domarna vägrade titta på videoupptagningen när förbundakaptenen vädjar om det. Hur mycket stolthet får man ha som dommare? Kan man inte erkänna att man sett fel? Dessutom påstod dom att de tittat på inspelningen när de bevisligen inte gjort det. Det är dommarna som borde få någonsorts bestraffning.

    @Sven (nr12):
    Skulle Kungen skämmas? Skulle inte tro det….

    IMHO.

  21. Ara har mitt fulla stöd eftersom matchen var riggad. Jag såg matchen hemma hos en god vän vars far och farbror är gamla brottare och båda två var ursinniga på domarens agerande. Från deras sida var det ingen tvekan om att Ara hade blivit oschysst dömd och själv ställer jag mig frågande till varför domaren inte dömde ut italienaren som klart borde blivit dömd för mattflykt tidigare.

    Man ska samtidigt hålla i huvudet att domarna inte kunde förklara varför Ara blivit dömd efteråt. Istället hade de skällt ut svenskarna! De ville inte ens ta emot protesten från den svenska truppen.

    Ara borde inte tagit emot medaljen alls. Men hans agerande verkar ha varit ett infall i just den stunden. Jag tror inte att han planerat att lämna den och gå därifrån.

  22. ”tänk om alla lag i allsvenskan skulle hoppa av prisutdelningen om en avgörande domarmiss missgynnat dem?”

    Visst, en stark protest efter varje ordinär domarmiss vore orimligt. Men kritikerna menar ju att det här var en extraordinär miss, ja till och med så grovt att det är väldigt svårt att se det som en miss utan snarare avsiktlig bortdömning. I sådana exceptionella fall är det rätt med starka protester.

    Motfråga till Jinge: finns det INGA omständigheter som du anser skulle kunna motivera en protest som den Ara gjorde (lämna pallen, lägga medaljen på mattan)?

    För att ta ett extremfall, anta att semidomaren hjälpt till att fysiskt brotta ner Ara. Då verkar det självklart rätt med en protest. Vi kan tänka oss ett spektrum från det extremfallet till ordinära domarmissar. Aras fall är någonstans i mitten. Var drar du gränsen?

  23. @tomza: finns det INGA omständigheter som du anser skulle kunna motivera en protest som den Ara gjorde (lämna pallen, lägga medaljen på mattan)?

    Nej jag kan inte tänka mig några. Ville han protestera så hade han kunnat utebli från prisutdelningen.

    Man får ju tänka på kungen som ngn skrev… :-) (. .)

  24. Tänk Jinge, att mitt inlägg fick dig att ta till ord som inte många vet existerar. Att du dessutom bara kastar ur dig en siffra appropå, som går att motbevisa visar väl hur seriös du är. Men, du bemödade dig med att svara ändå.
    Normalt bryr jag mig sannerligen inte mycket om sport, tvärt om!!! men nu har det verkligen gått för långt. Vissa här säger vad de skulle ha gjort om de varit på Ara´s plats, vad jag hade gjort lämpar sig inte i tryck ens.
    Man vill ju bara ställa upp de ansvariga och spy på dem.

  25. Inga? Menar du det? Anta, för att ta ett ännu mer extremt exempel, att Ara utsatts för en tydligt rasistisk attack från domarna – typ blivit bortdömd på grund av ”fel hudfärg”. Skulle det fortfarande vara fel att protestera då? Självklart inte.

  26. ”Ara Abrahamian prispallsprotest fick den hårdaste av konsekvenser.”

    Ti-hi. Verkligen tufft, på riktigt. Jag är säker på att han går sönder inombords…

  27. Det Ara gjorde var inte bara beundransvärt utan också modigt. Man skall inte hålla tyst och knipa handen i fickan så som många av oss skulle gjort.

    Att han blir av med medaljen spelar ju ingen roll, för han skulle ju inte haft den i alla fall så som läget är nu. Möjligt är ju också att om han hade brottats hela tiden ut så kanske han hade förlorat och fått ett brons, men då hade det dock varit ärligt förtjänat.

    Så som jag ser det så gör Ara inget fel! Lite fasthållning innan grepp, men det hör till och alla gör det. Mattflykt, ja, det har ni själva sett att det inte är, trots allt så kryper man ut till kanten för att begränsa motståndarens rullningsmöjlighet då han endast kan utföra kastet inåt mot mitten av mattan. Motståndaren bör ju inte kasta Ara utåt för då tilldöms motståndaren för mattflykt eftersom motståndaren redan då kommer att ha kroppen utanför mattan.

    Jag skäms inte för det Ara gjorde, tvärtom.

    /Miko

  28. @droppen:

    Vadå dra till med en siffra? Googla vettja! Skyll inte på mig om du aldrig hört ”pueril” förut. Det är knappast mitt fel, men hade du läst tidningar så hade du vetat.

  29. Jinges det finns en liten skillnad med missar i fotboll m.m då handlar det inet om fusk(om det inte är i Italien förstås)Ditt inlägg var ju mer än lovligt korkat, Ara gjorde helt rätt som markedade att han inet tänkte finna sig i korrumptionen regler och för det offrade han en medalj. Mycket stort av honom!

  30. Äh, Läs en gång till Jinge. Det står ”som inte många vet existerar”. Jag har hört det tidigare, men har du verkligen det????? bara undrar. Google svarar med ca 1700 sökningar för hela webben. Läs andras inlägg också så ser du att inte bara jag reagerat. Läser förövrigt ingenting som Nuder hasplar ur sig, speciellt inte när han blir så trängd att han inte längre kan tala ”vanlig” svenska. Men nu var det inte det detta skulle handla om, ELLER HUR???
    Ge upp Jinge…. Vi är så många runt om i världen som aldrig någonsin skulle tycka som du vad gäller ARA. Håller med andra: han är en SVENSK hjälte. Är det något vi borde göra så är det att skicka runt ett protestbrev på webben, på vilket jag hoppas du skriver på. Någon som är duktig på data därute?????? Jag skriver garanterat på. Vi borde visa dem alla vad vi anser om fusk!

  31. @droppen:

    Men LÄS alla kommentarer puckas! Pueril förekommer 605 000 gånger på Google. Dessutom förekommer det massor av gånger här på bloggen. Använd sökfunktionen så får du se.

  32. @Jinge

    Ara kommer inte tillbaka till sverige med en bronsmedalj, han är bättre än brons… Att bli bortdömd för en mattflykt som inte fanns är bedrövligt… hans sätt att protestera är helt korrekt, den skriftliga protesten avslogs ju utan problem… nu vet hela världen att FILA är korrumperad. Äntligen någon som visar att svenskt stål inte går att böja!!!

  33. Håller med om att Ara gjorde helt rätt. Alla som sysslat det minsta med internationell kampsport vet att den är korrupt som en centralamerikansk regering och att brottning och boxning är särskilt utsatta. Tyvärr, mest i öststaterna och Italien.

    Har någon, som idet här fallet, köpt domaren för att du inte ska vinna så vinner du knappt ens på KO.

  34. Naturligtvis ska man hålla på sportsliga traditioner och bete sig därefter – så länge detta är lämpligt! Jag läste någonstans att Ara nu var en dålig förebild eftersom han gjorde som han gjorde.

    Själv ser jag han som en betydligt bättre förebild för dagens unga, än en person som likt en hjärntvättad drönare utför den ritual han blivit tillsagd att utföra, när omständigheterna inte längre förtjänar det.

    Om han hade tagit emot bronset som en duktig pojke, så hade han ändå inte fått lämna in en protest och han hade i världens ögon accepterat resultatet. Nu vet alla vad han anser om domarna och om vad som har hänt.

    Sen att IOK går in och plockar bort medaljen känns ju som en nödvändig administrativ åtgärd från deras sida, hur meningslös den än är i detta fallet. Även om SOK anser att det är en felbedömning kan ju IOK aldrig acceptera hans beteende och därigenom antyda att domarna verkligen var korrupta.

    Bra gjort Ara!

  35. Man ska givetvis inte protestera på det sättet. Han borde satt sig på flyget direkt om han blev bortdömd medvetet, men minsta möjlighet till domarmisstag så faller det resonemanget. Det är skamligt att svenska idrottsmän beter sig på det sättet!

  36. Men?? Ojdå!!!! Puckas???? Kan du vara själv!!! Sökte igen då: 1780 svar på Google.

    Vill du käfta personligen??? Kan DU inte se min mejladress??? Frågar bara för att jag inte vet hur det här fungerar. Men sport kan jag en del om, trots att jag inte egentligen är så intresserad. men gift med en sportjournalist sedan 30 år!!! Läs ett av Plontes inlägg t ex (nr 23 ) inte bara jag reagerar på siffran om Puerilt. FILA och IOC bör gå i graven för att aldrig någonsin uppstå igen, de har fuskat färdigt nu tycker jag. Vissa ska testas i tid och otid och issa förnedras med könstest t o m, men korrupta domare det är OK????? Hur kan man ha en sådan inställning???

  37. Hur och var skall man dra gränsen om vad man skall skämmas över?

    Jag kommer ihåg skid-VM i Lahtis..
    Om jag varit Finländare så skulle jag skämts så otroligt mycket. Man kan se det som att domaren har dopat Italienaren i detta fall. Som Italienare skulle jag skämts.
    Jag är bara stolt och glad för detta som Ara vågade göra.

    /Miko

  38. Man får ha förståelse för ARA:s frustration, men sådär beter man sig inte som idrottsman. Diskas på livstid borde vara rätt straff om han inte redan hade bestämt sig för att lägga av.

  39. ”Diskas på livstid”… vad är det han gjort? Käkat Nandrolon, bloddopat sig, alternativt hotat motståndare till livet för att öka sina vinstchanser. Hur menar du Pelle? Hur har Ara fuskat för att diskas på livstid?

  40. Haha. Helt klart kan du inget om brottning. Inte ens har du försökt förstå dig på det hela heller. Om du kollat något på det alla experter och brottare är överens om så är matchen ett brutalt misslyckande ur dommarsynen. Ara förlorade, och gjorde lämnade en symbolisk protest. Helt rätt av honom! Jag hade slagit sönder dommaren.

  41. Jämföra brottning med fotboll är ingen bra ide.
    Det ska i sådant fall vara om domaren i fotboll styr målen.
    Det vill säga, dömmer bort ett solklart straffläge för ena laget och dömmer straff MOT samma lag i slut minut.
    Italienaren vart friad från en situation där han hade halv kroppen på den blåa cirkeln. Men Ara vart dömd, när han hade handen på blåa cirkeln VILKET ÄR TILLÅTET!!!

  42. Helt rätt av Ara Abrahamian. Detta ger genklang i brottningsvärlden i motsats till en lam protest. Det var dessutom ett större offer för Ara Abrahamian personligen. Det är inte han som agerat osportsligt eller dragit vanära över sporten, det är det i stället korrupta domare och en korrupt kultur i hela grenen som har gjort. IOK kan ju inte döma på något annat sätt, det spelar ju ingen roll hur rätt Ara Abrahamian har i sak, IOK måste rädda ansiktet, men även det ger ju genklang i idrottsvärlden, där IOK:s makt och agerande ifrågasätts på allt fler sätt och från allt fler håll.

    Bravo Ara Abrahamian – du är en stor sportsman i mina ögon!!!

  43. Pelle, han bestämde sig för att lägga av redan före OS, så han skiter kungligt i vilka beslut de tar – måste vara hårt för en så korrupt organisation som IOK att folk bara garvar åt dem och ger dem fingret. De är ju annars vana vid att folk bugar lägre än för en amerikansk president.