Blondinbella utslagen


När jag slår på datorn tidigt på lördagsmorgonen så möts jag av braskande rubriker – Blondinbella utslagen ur Let’s Dance. Och med handen på hjärtat, jag skulle inte kunna hitta något som jag bryr mig mindre om än vad någon råkat ut för i en dokusåpa.


AB:
”Efter tredje omgången av ”Let’s dance” blev det i kväll Sveriges bloggdrottning Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, 18, som fick lämna programmet. Förvånad, men inte knäckt, menade hon att det var lite sorgligt: – Det känns jättekonstigt. Jag tyckte det gick hur bra som helst och var inte inställd på att åka hem. Vi ville ju vinna det här, sa bloggdrottningen till Aftonbladet efter programmets slut.”

Det finns ett par saker som jag funderar på, det första är att den hype som media skapat kring Isabella inte tycks ha hjälpt henne att få så många tittarröster så att hon blev kvar i tävlingen. Nu vet jag inte hur utröstningen gick till, men av bilderna att döma så tycks tittarna haft det avgörande inflytandet. I så fall var det bra, i alla fall om det var en berättigad utröstning. Hennes konstgjorda ”kändisskap” hjälpte inte för att bli kvar i tävlingen.

Oavsett hur det nu än var med den saken så är jag lite förvånad över hur tidningarna behandlar företeelsen, inte bara att en ung tjej lyckas dra till sig så mycket medieintresse, minst lika mycket därför en dokusåpa rimligen inte kan vara så mycket intressantare än världshändelserna det senaste dygnet.

För det enda som i skrivande stund slår ut Let’s Dance är ett spektakulärt barnamord på ett daghem i Belgien.

Jag förstår att Aftonbladets främsta prioriteringar när det gäller nyheter är att slå mynt av spekta-
kulära händelser. Någon ambition att informera läsarna om vad som är det viktiga finns inte, och om den någonsin funnits så försvann den säkerligen gradvis runt mitten på det förra århundradet.

Min egen relation till kvällspressen startade någon gång i slutet av femtiotalet. Jag läste just Aftonbladet, plus en morgontidning, från första till sista sidan. I början av 70-talet så arbetade jag som fotograf på en bildbyrå som jobbade i första hand åt de stora tidningshusen i Stockholm. Efter att ha sett nyhetsvärderingen från insidan i några år så slutade jag att köpa kvällstidningar.

Att tidningarna måste ta strikt kommersiell hänsyn när de presenterar sin produkt är inget att hänga upp sig på. Men har inte tidningar också ett ansvar för att hålla sina läsare informerade om sådant som är viktigt? Frågar du dem så svarar de ja på frågan, de säger säkerligen att de redan gör det. Men jag har inte sett något som talar för att det ligger någon sanning bakom ett sådant påstående. – AB123 DN it

Andra om: , , , , , , ,

[tags]Mediekritik, Blondinbella, Dokusåpa, Let´s Dance, TV, Nyhetsvärdering, Kommersialism, Politik[/tags]


13 svar till “Blondinbella utslagen”

  1. Håller med dig till hundra procent. Nyheter är business precis som allt annat. Det har inget med sanning och samhällsupplysning att göra. Det är en kommerciell manipulering av sanningen.

  2. Jag har svårt att tänka mig nåt mer ointressant än Lets dance? TV:n förblir avstängd så länge som kvällspressens symbios med TV består.

  3. Det visste jag inte förrän jag läste om det här bloggen.
    Jinge ”Blondinbella utslagen ur Let’s Dance. Och med handen på hjärtat, jag skulle inte kunna hitta något som jag bryr mig mindre om än vad någon råkat ut för i en dokusåpa.”
    Då är fråga, varför skriver du om det? Det verkar vara en aning manschauvinistiskt. ;)

  4. Sådana här yterst ytliga ”nyheter” har bara ett syfte, att avleda folk från att befatta sig med verkliga händelser och problem!

  5. Som marknadsliberal så har jag ingenting emot att folk erbjuds skvallernyheter i dagligt pappersformat. Jag vet av erfarenhet att de flesta oavsett politisk tillhörighet inte bryr sig om eller sätter sig in i någonting ändå. För de som bryr sig kan jag rekommendera en prenumeration på Fokus (svensk) och International Herald Tribune, även The Economist är oerhört välskriven, med artiklar som inte är förbrukade efter nästkommande TT-telegram. För dig Jinge med vänstersympatier kanske The Nation kan passa?

    ps. trots att jag knappast någonsin håller med dig i det du skriver så har jag aldrig sett en felstavning, ett syftningsfel eller motsvarande, detta är storartat! ds.

  6. Jag tycker faktiskt att du överdriver lite denna gången. Jag tycker inte att det är konstigt att det är just Lets Dance som toppar AB på morgonen. Orsaken är att hemsidorna presenterar det mest aktuella materialet först. Du bidrar ju dessutom till fenomenen genom att kommentera dem så ofta. Personligen undviker jag att kommentera pseudokändisar eftersom det bara legitimerar dem.

    Och när jag slog upp AB i morse så var attacken i Gaza det första jag möttes av.

  7. Tharand! Bidrar jag till hypen? :-) En sketen blogg när tidningarna offrar all trycksvärta, radio och TV kör för fullt…

    Sedan är kategorin bla Mediekritik och politik…

  8. Jag har alltid tyckte det varit något skumt med de så extremt höga besöksifforna i statistiken för Blondinbellas modeblogg, ca 780 000 unika besökare(v3-08) enligt bloggtoppen..
    Ställer man det mot Svenska dagbladets ca 645 000 unika besökare,då blir ännu mer mysko.

    Tänkte försöka gå till botten med detta och började med en koll på allabolag. Där jag läser vilka som sitter i styrelsen för Blondinbella AB(556736-1059)och sedan Spotlife Europe AB(556749-1377), vilket är det företag som driver webbhotellserver, på vilket hon har sin webblogg installerat. Hm..då kanske det ej är så underligt…
    Så länge jag kan minnas(webben efter-1998) så har klick-länk manipulerings program florerat, vars syften i första hand, är att mjölka Google på kosing…

    O andra sidan kan de satt en tiger i rullning, så börjar bloggen tappa säg 200 000 unika besök, kommer det verka mycket, mycket mysko, eftersom det i Sverige fortfararande finns ca en halv miljon flickor i ålder 10-20 år.

    • Viveka! Bloggtoppen visar INTE unika besök. De KALLAR det för unika men betraktar varje besök som ett nytt unikt besök efter en timme. Bloggportalen (Aftonbladet) använder troligen en korrekt mätmetod.

  9. På 90-talet var Aftonbladet förhållandevis seriös. Ingenting i stil med Guardian kanske, men åtminstone i Dagens Nyheters klass.
    Samtidigt ökade försäljningen kraftigt.

    Nån gång runt sekelskiftet började dom fokusera mer på ytligt kändiseri, och har man sett på fan – försäljningen började sjunka.

    Vad jag undrar är: varför ändrar dom ett vinnande koncept? Folk är tydligen inte riktigt så ytliga och korkade som Aftonbladet tycks tro?