Bild på Saab-mördaren


Diskussionerna om hur man ska rädda Volvo och Saab fortgår här hemma i Sverige, det samtidigt som den amerikanska kongressen vill skänka 15 miljarder dollar till de amerikanska aktieägarna som äger Chrysler, Ford och GM.


Jag tycker självklart
att amerikanska skattebetalare får skänka sina surt förvärvade skattepengar till vad som helst utom krigsmateriel, men det befolkningen behöver ta till sig är det faktum att alla tre företagen under inga omständigheter kommer att överleva. Det går inte eftersom de inte satsat tillräckligt på forskning och utveckling, högst ett av företagen kommer att leva vidare och det blir troligen Ford.

Men det blir ett Ford utan det lilla olönsamma bihanget Volvo. Den som hävdar att Volvo var lönsamt innan finanskrisen ljuger för sig själv. Man sparkade t.o.m. VD:n på grund av att företaget inte gick runt och tappade i försäljning. Somliga skyller på dollarkursen, men då kan man fråga sig hur det är möjligt att ett professionellt styrt företag verkligen kan göra sig så beroende av en enda marknad.

Men Volvo kanske blir det svenska företag som kommer att hänga med längst, det är fullt möjligt men Trollhätteborna bör givetvis se sig om efter andra arbeten. Omedelbart.

Bilen på bilden är en BYD. Det är en kinesisk bil som redan skeppas ut över världen, de finns med ett flertal olika motoralternativ, bland annat ren eldrift och dessutom hybrider. Det finns också större storlekar på bilarna och gemensamt har de att de är billiga. Jag har ingen exakt uppgift om priset men troligen så kostar den minsta elbilen mindre än 100 000 kronor.

Och Kina har finansiella muskler. Bland annat så har USA en statsskuld till Kina som motsvarar mer än 50 000 kronor per amerikan.

Bilbranschen står inför en strukturomvandling av oanade dimensioner. Vi kan givetvis göra som USA, vräka in pengar i bilindustrin, men det finns ingen anledning. Fiatchefen sade idag i morgonekot att han trodde att högst sex bilföretag i Europa skulle överleva den strukturomvandling som nu startat, och man behöver verkligen inte vara raketforskare för att inse att inget av de svenska företagen kommer att vara med bland dessa.

Möjligen kan Volvo hänga kvar ett antal år, men då är man tvungna att ta fram en lätt liten hybridbil som man kan serietillverka inom ett år. Det kommer man inte att klara, något som de borgerliga politiker tycks ha förstått. Varför skulle någon köpa en Volvo när man kan få två BYD för pengarna?

AB1 DN12 SvD Klimatlöftet Pol it

Andra om: , , , , , , , , , , , , ,

[tags]BYD, Volvo, Saab, Chrysler, GM, Ford, Bilindustrin, Finanskrisen, Miljö, Omodern, Forskning, Strukturomvandling, Bil, Politik[/tags]


5 svar till “Bild på Saab-mördaren”

  1. Anledningen till att man inte alla gånger vill ha en liten nätt kina-producerad bil kan tämligen vara sådana saker som.. kvalité(?).. lite status (är det en svordom på vänsterflanken??) Inte är väl alla miljöengagerade så naiva att tro på att alla har samma tycke och smak vad gäller utseende och känsla i bilen. Ni med lite kvalitetskänsla som åkt i en, säg Hyundai Atos eller Renault Kangoo (fransman förvisso..) läs ”billiga” bilar, vet vad jag menar. Plastig, massa skrammel samt klippkort hos verkstaden sammanfattar det hela ganska bra. Sådana där saker som robust konstruktion och ljudisolerande material både kostar visst extra och drar ner på miljön som en följd av tyngre bil. Men se och lär, uppenbarligen tar en del människor den smällen (måhända inte volvoköparna..) istället för att sitta och vantrivas i ett billigt skrammelverk bara för att spara in 3dl/mil.

    Bara mina tankar.. / Isaac

  2. Nu när svensk bilindustri möter sin överbödel Kina så blir det ju ett ganska stort överskott med Volvobilar. Det är fyndläge om man är ute efter en gammal Volvo. Men helst skulle det vara ett litet asiatiskt underverk. Men vad behöver man?

    Jag vill ha en rymlig bil att köra sopor i. Som villaägare så har man jämt sopberg som skall köras till återvinningen. Visst går det att knöla in det i en lite asiatisk bil också…

  3. Är ingen expert på biltillverkning direkt men kan ändå inte låta bli att dra en jämförelse med det företag jag är anställd i. På slutet av 70 talet början av 80 talet var det en borgerlig regering, då liksom nu tyckte dessa borgare att marknaden fixsar det mesta själv. Nu var det så att LKAB, SSAB och Assi var på ruinens brant och som vanligt med borgare skulle inget göras för att förbättra förutsättningarna för dessa bolag. Nä, då talades det om att det bara var att lägga ned det olönsamma Malmfälten.
    Tack och lov förlorade dom valet, tror det var 82 och Olof Palme tog över skutan. Den regeringen fixade en ”Norrlandsproposition”(stavas något liknande) vilket räddade dessa tre bolag som sedan har varit mycket lönsam och mångfalt gett tillbaks till statskassan.

    Månne, om man nu går in och hjälper Volvo som faktiskt gör hyffsade bilar med t.ex utvecklingen av en hybrid eller eldriven bil med den kvalite Volvo står för kanske det inte är helt fel. Men vad vet jag om biltillverkning? Svar: ingenting!

  4. @ Gruv.arb

    Intressant inlägg. Jag tror det behövs lite nya infallsvinklar då alla lätt associerar nuvarande kris i fordonsindustrin med den kris vi hade i varvs- och tekoindustrin en gång i tiden.

    Jag är inte heller någon expert på biltillverkning men när man läser att Ford och GM:s chefer, använt privata jetplan för sina tiggarresor till Washington, så säger det något om varför svensk fordonsindustri befinner sig i kris.