Auktionera ut konsertbiljetter??


Att vissa biljetter tar slut redan efter 5-10 minuter har lett till att folk misstänkt biljettförsäljarna för att i hemlighet sälja ut stora partier till svartabörshandlarna. Nu ser det ut som om den misstanken i vart fall inte kan förkastas då de vill låta ”marknaden” ta hand om försäljningen.

AB: ”Försäljningen på svarta börsen får Ticnet att tänka om. Snart öppnar de en egen auktionstjänst för biljetter. – Som stor aktör måste vi göra något åt situationen, säger Mats Brandt, vd på Ticnet till aftonbladet.se. Ticnet skissar just nu på en ny strategi att möta den ökande handeln med svarta börsbiljetter. Företaget startar en egen andrahandsmarknad – och börjar auktionera ut biljetter till sina arrangemang. – Vi tycker att vi som stor aktör kan erbjuda en bättre tjänst än de som finns på marknaden i dag. Vi tittar på möjligheten att starta en organiserad handel i andra hand.”

Det är givetvis ett utomordentligt smart sätt att tjäna en massa extra pengar. För knappast någon kan på allvar tro att det är artisterna eller idrottsklubbarna som kommer att få dessa slantar. Om inte annat så kommer givetvis biljettförsäljarna att få ”kostnader” i samband med detta som på ett eller annat sätt måste täckas.

Det finns givetvis mängder av sätt att stoppa svartabörshandel. Ett är givetvis att begränsa antalet biljetter som säljs, gör man det i kombination med att skicka ut biljetterna per post så har man försvårat enormt för dem som vill tjäna pengar på sina biljetter. Det ser helt enkelt väldigt konstigt ut om man vill köpa 100 biljetter till Springsteen.

Klart är att det inte stoppar svartabörshandeln helt, men det blir väldigt omständigt om man vill komma över en större mängd biljetter. Nästa steg är förstås biljetter till idrottsevenemang. Biljetter till elithockey har gått upp rejält de senaste åren, och tillämpar man Ticnets idé så lär de knappast bli billigare. Tänk bara på hockeyns slutspel då man ofta skulle kunna ta in den dubbla publiken.

Själv skulle jag inte betala en krona för att se Springsteen, men av någon underlig anledning så finns det folk som kan tänka sig det. Har man då genomfört marknadsanpassningen fullt ut så kan inte en lågavlönad LO-medlem göra annat än att drömma om en sådan konsert. Det är knappast vad artisterna vill, och att biljettförsäljarna nu anser att en sådan lösning vore bra kan ju tyda på att de skandaler som varit helt och hållet berott på biljettförsäljarna själva.

AB1234 HD SDS DN SvD it

Andra om: , , , , , , , ,

[tags]Svartabörshandel, Marknaden, Ticnet, Konsert, Idrott, Marknadsanpassning, Biljettförsäljare, Auktion, Politik[/tags]


7 svar till “Auktionera ut konsertbiljetter??”

  1. Om artisterna vill att biljetterna ska säljas genom lotteri så får de väl kräva att arrangörerna sätter ett fast pris? Förstår inte vad fler godtyckliga lagstiftningar skulle fylla för funktion mer än att det inte lönar sig att tjäna pengar.

  2. Det var en pesimistisk vinkling !

    Om ingen vill gå = lägre priser.
    Om många vill gå = högre priser.

    Vad är konstigheten ?

    just nu gäller:
    Om ingen vill gå = lika höga priser som vanligt = ingen publik = inget tryck = tråkig match.
    Om alla vill gå = de som hinner ringa in inom 30 sekunder – normala priser. Alla andra = svarta marknaden med höga priser. Samt en hel del osålda biljetter (pga scalperns ovilja att sänka priserna innan det är 5 min kvar…)

    /K

  3. Detta förutsätter ju att det finns en stor efterfrågan på biljetter. Vad jag är mest intresserad av att få reda på är hur ticnet skulle agera om det plötsligt visade sig att konsumenterna köper biljetterna billigare än vid fast pris, vilket också är en möjlighet?

  4. Om man funderar lite på vad folk i allmänhet kan tänkas spendera på evenemang per år. Blir det ett per år som kostar 10000:-, 10 som kostar 1000:- st eller 100 som kostar 100:- st. Vilket kommer gagna utbudet mest tro.

    Det är inte någon lag som säger att ett fåtal evenemangs upptrissade prissättningar kommer att generera mer pengar till vare sig producenter, artister eller biljettåterförsäljare.

    Ökar publikens selektivitet, och utbudet smalnas av samtidigt som evenemang stiger i pris, så är det ju knappast en större kaka kapital som snurrar runt i branschen. Den bara fördelas lite annorlunda.

  5. Det är väl bara för arrangören att välja en större lokal för ”stjärnorna” så kan alla se på spektaklet ;-), ska det vara så svårt ?