Arctic Sea fortfarande borta – Spionthriller?


Igår när jag hörde uppgifterna om att Arctic Sea befann sig i havet sjuttio mil från Kap Verde-öarna så kände jag mig skeptisk, rejält skeptisk för att uttrycka mig milt.


SvD:
”Det mystiskt försvunna fartyget Arctic Sea uppgavs tidigare i kväll ha dykt upp vid Kap Verde-öarna utanför Afrikas västkust. Men ryske ambassadören i Kap Verde dementerar nu uppgifterna. – Informationen visade sig inte vara sann, säger Alexander Karpushin enligt Reuters, som citerar den ryska nyhetsbyrån RIA. Han dementerade uppgifterna efter ett möte med chefen för Kap Verdes väpnade styrkor.”

Min huvudteori är fortfarande att någon stat tagit fartyget i beslag eller eventuellt sänkt det. Mina misstankar går i första hand mot USA, och att eventuellt Israel är inblandade. Detta för att fartyget hade Algeriet som sluthamn, men det kan lika gärna röra sig om Ryssland trots att besättningen är rysk. Andra nationer med resurser att agera är Frankrike och Storbritannien, men jag är mer tveksam till om dessa länder skulle göra något utan att stormakterna är inblandade.

Mitt scenario bygger på att Arctic Sea hade annat i lasten än finskt timmer. Man låg några dagar i Kaliningrad för översyn, i samband med det kanske man lastade något som skulle lastas av lite diskret i Mellanöstern.

Någon kanske hävdar att jag har läst alldeles för många spionthrillers, men det är inte sant. Jag har säkerligen inte läst en tiondel av dem som jag vill läsa. Men detta mysterium måste ha en förklaring som är lite utöver de vanliga. Fartyget han varit borta i över två veckor, och är det fortfarande till havs så måste mat och bränsle börja tryta. Det faktum att man på Kap Verde-öarna kom med desinformation kan mycket väl vara en planterad info. Man lägger rökridåer helt enkelt.

arcitic sea
Hade det inte varit för att ”svensk polis” bordat fartyget i Östersjön så hade jag absolut trott på en förskjutning i lasten, eller en kollision. Eller varför inte extremt väder i Biscayabukten, men nu borde man i så fall ha hittat vrakgods som går att härleda till Arctic Sea. Så mitt tips är fortfarande att vi kommer att få läsa böcker om detta, och att Hollywood som bäst håller på att förbereda en filmatisering.

Till dess får vi nöja oss med tidningarna, något som givetvis gläder alla tidningshus. Nu är det fritt fram att lansera sina egna konspirationsteorier i kommentarer här, men tänk på netiketten.

i Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , , dagen1 dn1 ex1 svd123 ab123 pol1 dbl12 t

[tags]Arctic Sea, Konspirationsteorier, Spionaffär, Smuggling, Krigsmateriel, Mellanöstern, USA, Israel, Ryssland, Frankrike, Storbritannien, Massförstörelsevapen, CIA, Underrättelsetjänst, Kap Verde-öarna, Desinformation, Politik[/tags]


18 svar till “Arctic Sea fortfarande borta – Spionthriller?”

  1. Fan, jag tror att jag ska bli författare. Denna story blir bara bättre och bättre. Fast ryssarna tror jag inte har sänkt båten, det är nog de som lastat det som orsakat båtens försvinnande.

  2. Leif: Kaparna och ryssarna har ett gemensamt intresse av att stoppa leveransen av fan-vet-vad till fan-vet-vem och att inte världen ska få veta vad som hände.

    Visst är det spännande! Synd bara att människoliv ska spillas, för det blir resultatet tror jag, om det inte redan skett.

  3. Och hur mycket kan man lita på att inte den ryske ambassadören bluffar för att de ska få lite arbetsro utanför Kap Verde?
    Sjöfolket på ”Landgången” konstaterar att om de är mitt ute i Atlanten så får de soppatorsk och kommer inte längre än där de just nu befinner sig.
    Men som en av insändarna, Clayton, skriver: ” som tur är så har de ju gott om kaffeved. Kanske att det finns tid till ett parti plockepinn?”
    :)

  4. Kjellberg, har båten legat i Kaliningrad för service och underhåll och samtidigt lastat hemlig last är det mycket troligt att ryska staten är involverad. Om det nu är så att båten har en hemlig last så kommer det bli klappjakt på vem eller vilka som har läkt.
    I och för sig så kan besättningen och kaparna dumpa lasten själva för att komma åt den eventuellt hemliga lasten, det finns ju kranar om bord för att kunna lasta och lossa. Men då borde havet vara fullt av flyttimmer.
    Men det kan ocks vara så att båten t.ex. ligger i Mauretanien och lossar i all hemlighet.

  5. Jag undrade precis hur länge det skulle dröja innan fantasifulla russofobiska konspirationsteorier skulle börja dyka upp….

    Har det inte slagit er att USA, direkt eller via ombud, kan vara inblandat i den förmodade smugglingskampanjen? Det låter mycket troligare med tanke på att commandogubbarna enl. besättningsmän uppgavs ha amerikanskliknande uniformer. Skulle Ryssarna vilja exportera vapen på samma sätt som amerikanarna beväpnar/ade sina lokala terrorist-klienter i Afghanistan, Bosnien, Kosovo och Iran t.ex, så skulla man vara mycket effektivare än så här.

    senaste nytt (Russia Today) är förresten att transpondersignalen plötsligt började fungera ett par minuter och lokaliserade båten till Biscayabukten…

  6. …fast det kan ju ha varit själva transponderutrustningen bara, utan båt, några ryska ubåtar skall undersöka saken.

    Nej, mitt tips är att USA håller på med nåt djävulskap (nu igen) för att provocera Ryssen…

  7. Huga, och hur mycket tror du us och cia kan göra i Kaliningrad, Rysslands viktigaste marina styrkepunkt i Östersjön. Men förmodligen lider du av us- och cia-fobiska konspritionsteorier.

    Givetvis så gör alla stormakter, us, russland, kina,etc. i stort sett likadana hemliga operationer för att stärka sin ställning.

  8. Den här historien kan ha stora likheter med En av Jan Guillous Hamilton-historier, Ingen Mans Land

    Leif Kjellberg: Jag tänkte precis detsamma. Någonting utöver det vanliga skulle smugglas med detta fartyg. Någon med stora resurser visste om det och gjorde vad som behövdes för att stoppa det. Det luktar hemlig militär operation lång väg och kom ihåg att verkligheten ofta överträffar dikten.

  9. Jinge!

    Det är en länk i #6. Klicka bara.
    Även om det är lätt att tillverka en transponder så gäller det ju att få ut den i Biscayabukten oxå…

  10. Om det nu är en vanlig kapning så är ju iaf positionen logisk. Kanske ngn av besättningsmännen lyckats slå på trandpondern igen ?

    /K

  11. Leif Kjellberg #19,

    Uppfunnen? Menar du kanske återfunnen eller att det är en uppfinnare som sabbar AIS? –Det är inte längre lätt att veta vad man ska tro.. :)

  12. Det bär emot att, som media i övrigt, hänvisa till FTD, Financial Times Deutchland, och deras i sin tur obekräftade källor men på uppgifterna om lördagens AIS-kontakt påstår de att den franska flottan omedelbart förnekade detta och de ska ha sagt att AIS-signalen kom från ryska örlogsfartyg som anlänt till Biscaya.

    Säkert har franska marinen järnkoll på vilka utländska örlogsfartyg som rör sig i Biscaya. Likaså borde de lätt hitta ett stort fartyg om det driver omkring där ute i två veckor.

    Ryssarnas manövrar av flottenheter och förnekanden är troligen nyckeln till gåtans lösning.
    Med egen satelitspaning kan de dirigera sina u-båtar och miltärfartyg till plats har nu dessa gjort sig besväret att sända falska AIS-signaler är frågan varför. Dimridåer eller positionsdokumentation av ett flytande eller sjunket sökmål? Varför är de ute med ubåtar?

  13. Kaparna är alla ryssar, kanske någon lett. Ett par är BOENDE i Estland, men ingen EST är med! Ryssland vill provocera något här! Namnen på kaparna: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    –Någon uppsatt ryss har menat att det är något konstigt i det hela, men han är rädd om sitt skinn. —Och att kaparna äntrade fartyget i SVENSKT farvatten! Har det något med gasledningen att göra, eller så vill ryssarna ”samverka” med Nato att Östersjön blir ”piratfritt”.—En tid innan ”kapningen” så for en rysk ubåt omkring i Östersjön. — Något stinker i denna soppa!

    • Anita! Vakna upp nu!

      Ryska ubåtar är stationerade i Östersjön eftersom en av deras största städer är en hamnstad, S:t Petersburg. Dessutom har de Kaliniggrad. Nästa gång du far ut i tok så UTELÄMNA namn på folk som inte är dömda i domstol.